Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Zoemende ESU decoders

Gestart door Belgaboy, 29 december 2016, 15:51:19 PM

Belgaboy

Sinds enige tijd merk ik op dat mijn ESU Lokpilot V4 decoder een zoemend geluid maakt.
Hiermee bedoel ik gewoon de loc op de rails, geen enkele functie ingeschakeld. Het is redelijk luid en mij stoort het.

Bij de functiedecoder Lokpilot fx is dit net zo. (Zit in een LSM I11 stuurstandwagen)

Gisteren heb ik een Zimo decoder (MX630R) gemonteerd en deze heeft dat zoemen niet. (Volledig stil)
de Zimo heeft wel minder mogelijkheden dus mijn voorkeur gaat nog steeds naar ESU.
Wat kan dat zoemen veroorzaken?

Als centrale heb ik de Ecos II 50200 met de laatste firmware  update.

Mvg
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Freek

Kan je de decoder testen zonder motor?
Ik vermoed dat je de motor hoort zoemen, het lijkt mij straf dat de decoder zelf zou zoemen.
Misschien wordt de motor niet helemaal uitgeschakeld?

Belgaboy

Freek,

Ja zelfs zonder de motor aangesloten krijg ik nog steeds gezoem.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Freek

Ik heb hier zelf een aantal esu decoders in gebruik en ik denk niet dat deze zoemen.
Verder zou ik zo direct ook niet weten wat er op deze decoder staat dat kan zoemen.
Als het mij straks lukt ga ik er is extra op letten en een paar testjes doen.

Freek

Ik heb net mijn loks eens getest, bij mij geen gezoem te horen.
Heb ook wat met de decoder instellingen zitten spelen, maar zoemen doen ze niet.

Werkt alles naar behoren? het enige dat ik momenteel kan bedenken is als er ergens een te grote stroom loopt of een wisselend magnetisch veld.

Zijn de spanningen in orde?

Michael

Ik heb hetzelfde probleem met een Lokpilot V2, lok staat op de baan, centrale staat aan en het gezoem begint, adres van de lok nog niet ingegeven. Erg storend en dit is de enige lok waarbij dit gebeurd.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ceuleer

Het probleem met zoemen van de lokSOUND V2 ken ik, maar een lokPILOT V2 heb ik zelf nog niet gehad, maar ik vraag mij af hoe een decoder zonder luidspreker kan zoemen ?

pandur

Patrick,
Gaat het hier over een zelf gedigitaliseerde loc ? (van welk merk ?)
Zijn er op of aan de motor condensators of ontstoor-spoelen ?
Deze gaan niet goed samen met het digitale signaal  ???
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Snobby Crash

Lijkt me heel raar, een decoder heeft inderdaad volgens mij geen
componenten die een zoemend geluid kunnen voortbrengen.
Ik zou het eerder gaan zoeken bij de motor. Je zou een zoemend geluid
kunnen krijgen doordat je decoder de motor aanstuurt, maar net niet genoeg
vermogen levert om de motor te laten draaien.
Ik zou de decoder eens renetten naar de fabrieksinstellingen (waarde 8 schrijven
in CV8).

Hopelijk is dan het zoemen gedaan, anders vrees ik dat je decoder defect is,
en deze alsnog een te laag vermogen naar de motor stuurt.

Als je in de buurt van Temse woont, mag je gerust eens langskomen, ik heb zo een esu
decoder tester.

Geert

Michael

Citaat van: Michael op 29 december 2016, 23:00:06 PM
Ik heb hetzelfde probleem met een Lokpilot V2, lok staat op de baan, centrale staat aan en het gezoem begint, adres van de lok nog niet ingegeven. Erg storend en dit is de enige lok waarbij dit gebeurd.

Excuus mannen betreft een loksound!
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Belgaboy

Citaat van: pandur op 30 december 2016, 00:21:58 AM
Patrick,
Gaat het hier over een zelf gedigitaliseerde loc ? (van welk merk ?)
Zijn er op of aan de motor condensators of ontstoor-spoelen ?
Deze gaan niet goed samen met het digitale signaal  ???
Eric

Eric,

Betreft een Jocadis New Look die ik wil digitaliseren. Aan de motor zelf zijn geen spoelen of condensators. (rechtsreeks gesoldeerd aan de contacten)
Alles is verbonden met dit "moederbordje"
Ik ken zelf niets van electronica om te weten wat welke component zou kunnen zijn daarom onderstaande foto


Wat zijn die twee rechthoekige zaken met opschrift "4R7J" en het component met opschrift "104" ?

Ga straks nog wat testen met de instellingen van de ECoS...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

Citaat van: Snobby Crash op 30 december 2016, 07:36:51 AM
Lijkt me heel raar, een decoder heeft inderdaad volgens mij geen
componenten die een zoemend geluid kunnen voortbrengen.
Ik zou het eerder gaan zoeken bij de motor. Je zou een zoemend geluid
kunnen krijgen doordat je decoder de motor aanstuurt, maar net niet genoeg
vermogen levert om de motor te laten draaien.
Ik zou de decoder eens renetten naar de fabrieksinstellingen (waarde 8 schrijven
in CV8).

Hopelijk is dan het zoemen gedaan, anders vrees ik dat je decoder defect is,
en deze alsnog een te laag vermogen naar de motor stuurt.



Als je in de buurt van Temse woont, mag je gerust eens langskomen, ik heb zo een esu
decoder tester.

Geert

Geert,

Het gezoem komt wel degelijk van de decoder, omdat deze nog niet vast zit in het model is dat simpel om na te gaan. De motor daarentegen blijft volledig stil!
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Gerolf

Citaat van: Belgaboy op 30 december 2016, 10:23:16 AM
Wat zijn die twee rechthoekige zaken met opschrift "4R7J" en het component met opschrift "104" ?

rechthoeken zijn weerstanden van net geen 5 Ohm, schijfje is een condensatortje van 0.1 µF (=100nF)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Ik kan me voorstellen dat de bedrading zoemt. Hou eens je vinger op verschillende plakken op de draden en kijk of het zoemen verandert.

Michael

Citaat van: ceuleer op 29 december 2016, 23:25:31 PM
Het probleem met zoemen van de lokSOUND V2 ken ik, maar een lokPILOT V2 heb ik zelf nog niet gehad, maar ik vraag mij af hoe een decoder zonder luidspreker kan zoemen ?

Ward ken je ook de oplossing voor het zoemen van de loksound V2?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154