Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

kadee

Gestart door sdz1976, 26 december 2016, 16:57:29 PM

sdz1976

Hallo iedereen,

Op Voorde dok , hadden we graag gerangeerd met kadeekoppelingen.
Aangezien Wouter en ik daar geen ervaring mee hebben, vragen we bij deze raad.
We denken dat we er met 2 (aangegeven met 1 en 2) voldoende zouden hebben.

Ook twijfelen we tussen permanente en elektrische.


Afbeelding by Samuel De Zutter, on Flickr


Wouter en ik danken jullie bij voorbaat, voor jullie input.

Grtz,

Wouter en Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Martin Welberg

Electriche geeft je natuurlijk de vrijheid van in en uit schakelen. Permanente werken ook prima, je moet even je handelingen doorhebben. Bij lage snelheden kan het zijn dat ie toch wat laat staan. Op zich is de plek niet zo onbereikbaar en zou je het ook nog met een satéprikker afkunnen..

Floris

Moet kunnen ja. Een ding om rekening mee te houden: europees materieel heeft vaak magnetische assen, dus op een permanente magneet "plakken" de assen aan de magneet en dat is nogal irritant. Je kunt andere assen regelen of de wagens op de handrem zetten, dus stugger laten rollen, zoals ik heb gedaan om in Leuven en beetje oké te rangeren. Is niet zo moeilijk, gewoon wat metalen stripjes zo in de wagen frotten dat ze aanlopen tegen de wielen en de wagen dus niet van z'n plek komt zolang er niet door een loc aan geduwd of getrokken wordt. Los van het geklooi met de magnetische assen wekt koppelen en ontkoppelen prettiger met enigszins geremde wagens, er staat wat meer kracht op de koppelingen dus ls je over een permanente magneet heen rijdt laten wagens niet zo gauw onbedoeld los, ook gaat aankoppelen van wagens makkelijker omdat ze er niet zo makkelijk vandoor gaan.
Oh, nog wat, je hebt kleine permanente magneten voor boven de rail en grote voor eronder. Die onder de rail doen het VEEL beter.

sdz1976

Dankuwel voor deze adviezen al heren.

De plaatsing en het aantal magneten is dus ok als ik het goed begrijp?

@ Floris: Ik zag daarnet toevallig via google een artikel van jou met deurkastmagneetjes, werkt dat evengoed als die ondervloerse van kadee zelf?

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

Nou, ik heb momenteel geen teststukje met beide soorten magneten liggen dus ik kan ze niet naast elkaar testen, maar mijn ervaring met de magneet onder de baan in Leuven is wel dat dat echt het soepelste kadee-rangeerwerk tot nu toe opleverde.

eddy

Bij Peter van Gestel baan Hamsart,zijn de magneten scharnierend onder de sporen bevestigd. Met behulp van een touwtje wordt de magneet tegen de sporen getrokken,na afkoppelen klappen ze weg.

Bij onze baan Westerlo in aanbouw in HOm zijn de wagens en trams ook zeer licht.Wij hebben de magneten schuivend gemaakt onder de baan.

groeten eddy

Snobby Crash

Citaat van: eddy op 27 december 2016, 13:22:44 PM
Bij Peter van Gestel baan Hamsart,zijn de magneten scharnierend onder de sporen bevestigd. Met behulp van een touwtje wordt de magneet tegen de sporen getrokken,na afkoppelen klappen ze weg.

Bij onze baan Westerlo in aanbouw in HOm zijn de wagens en trams ook zeer licht.Wij hebben de magneten schuivend gemaakt onder de baan.

groeten eddy

Eddy,

Heb je daar toevallig enkele foto's van hoe je de magneten laat wegschuiven?
We zijn in onze club Het Spoor namelijk ook aan het experimenteren met schuifbare magneten...

Alvast bedankt !

Geert

eddy

Heb een foto van de kader waar de magneet in schuift,maar zal donderdag eens wat foto's nemen.



groeten eddy

DIORAMABOUWER

Hallo Samuel,op mijn baan halte strand gebruik ik de beide permanente magneten,ondervloers en tussen de rails.Ik zou gaan voor de ondervloerse magneet omdat die uiteraard niet zichtbaar is en ook werkt in een zéér licht gebogen spoor omdat de koppelingen in een bocht iets uit het center van het spoor komen en je deze ondervloerse magneet ook iets uit het center kan leggen,anders worden de koppelingen allebei in 1 richting getrokken(op halte strand heb ik er zo 2).Als de wagens niet geremd zijn zouden ze soms wel eens spontaan ontkoppelen.Ik denk dat het mss beter is om magneet 2 aan de andere kant te plaatsen,daarmee heb je veel meer mogelijkheden volgens mij,gr Marc
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

vyncky

Citaat van: eddy op 27 december 2016, 21:49:49 PM
Heb een foto van de kader waar de magneet in schuift,maar zal donderdag eens wat foto's nemen.


groeten eddy

Wij hebben het ook al geprobeerd! werkt prima. Het beste systeem lijkt me...

Gewoon met een kunststof een doos maken, net de breedte van de magneet. wij hadden de magneet doen geleiden op 2 kunststofprofieltjes. zo krijg je een spleet onder de magneet, waar we dan een kunststof lat hebben onder gemaakt, met 2 haakse profielen voor en achter de magneet. Zo zit de magneet vast, en kan ze bewogen worden met de kunststoffen lat.

Enkel nog zorgen dat de doos dicht is, dat er geen strooisel/lijm in kan...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

PeterVG

#10
Yannick
Hoeveel ruimte zat er bij jullie tussen magneet en rail in het gebouwde schuifsysteem?
Door de kader zakt de magneet al gauw flink weg vermoed ik.
Bij mijn testen was het ontkoppeleffect daardoor te flauw.
Vandaar dat ik een klapsysteem gemaakt heb waarbij de magneet tot vlak tegen de onderzijde van het spoor komt.
Enkel de dikte van een oude bankkaart zit tussen spoor en magneet.
Ondanks dat het spoor gebalast werd blijft de magneet goed ontkoppelen.

In MSM 126 kan je op pagina 68 volgend artikel vinden:
Onzichtbaar en altijd goed ontkoppelen met Kadee koppelingen

Een kadee verhaal op dit forum:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23958.0.html



sdz1976

#11
Dankuwel voor het meedenken iedereen,

Denk dat het de ondervloerse zullen worden, want wegklappen of schuiven is  zo goed als onmogelijk.
Ook de elektrische is blijkbaar te vermijden aangezien ze zouden ingesloten zitten en de warmte niet weg kan .

Vandaag  even getest met keukenkastmagneten, maar toch beslist het zekere voor het onzekere te nemen.


@ Mark: Wat bedoel je met de andere kant? Het mogen er gerust ook meer dan 2 zijn als je denkt dat dat nodig is.

Grtz,

Samuel.

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

DIORAMABOUWER

Samuel,ik heb even het draadje van voorde dok bekeken en ik zie nu op de foto's dat het maar een kort stuk spoor is tussen de wissels op de kade ,op het plannetje zien de sporen er veel langer uit,vandaar mijn opmerking om 1 magneet naar rechts op te schuiven ,maar in dit geval zou ik de magneten halfweg tussen de 2 wissels plaatsen en kunnen de wagens ontkoppeld en opgedrukt worden zowel naar links als naar rechts en zijn 2 magneten naar mijn mening voldoende.Ik gebruik de originele ondervloerse kadee magneten waar ik heel tevreden over ben,gr Marc
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

vyncky

Citaat van: PeterVG op 27 december 2016, 23:58:13 PM
Yannick
Hoeveel ruimte zat er bij jullie tussen magneet en rail in het gebouwde schuifsysteem?
Door de kader zakt de magneet al gauw flink weg vermoed ik.

Bij mijn testen was het ontkoppeleffect daardoor te flauw.

Een plaatje styreen van 1mm, een stukje gipsverband en dan de dwarsligger (H0m).

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

sdz1976

Had mijn tekening en aanduiding, waar de ontkoppelaars kwamen idd nauwkeuriger moeten maken Marc.
Intussen in het spoor 2 ondervloerse ontkoppelaars gehaald.
Deze zullen een dezer ingebouwd worden.
Bedankt voor het advies iedereen en je hoort wel hoe leuk we het rangeren ermee vinden.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1