Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Knoopbatterij ontploft

Gestart door Herwig, 26 december 2016, 12:32:59 PM

Havoc

Echte hoorapparaat batterijen zijn zink-lucht types waar je zo'n strookje moet aftrekken om ze te activeren type PR44. Die LR44 zijn alkalines. Nog nooit iets mee voorgehad en ik gebruik er daar toch tientallen van per jaar in schuifmaten en andere prullen. Die CR2032 en CR3032 zijn Li types en gaan er hier ook vlot door. Nooit miserie mee gehad.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gert1

Citaat van: Havoc op 05 januari 2017, 20:59:09 PM
Echte hoorapparaat batterijen zijn zink-lucht types waar je zo'n strookje moet aftrekken om ze te activeren type PR44. Die LR44 zijn alkalines.

Dat klopt. En dus is de aanduiding in het eerste bericht van dit draadje dat het om hoorbatterijen zou gaan, niet juist.
Ik heb er ongeveer tweeduizend verbruikt tot op heden en er is werkelijk nooit iets mis mee gegaan.

mvg,
Gert

Herwig

#17
herhaling van post 1:

citaat:            "hoorapparaat"-batterijtjes   
                      Vanochtend is er hier met een knal een knoopbatterij LR44 ontploft.

>   de uitdrukking   "hoorapparaat"   plaatste ik tussen aanhalingstekens omdat die LR44-batterijen dezelfde dikte + diameter hebben als sommige knoopbatterijen voor sommige hoorapparaten.
Die ontplofte LR44 batterij stak tot de dag ervoor in een verlichte kerstbal-met-figuurtje en er staat géén voltage op vermeld.
Deze uitééngeknalde batterij lag niet meer gebruikt & passief op het aanrecht.

Ik heb ondertussen wel nieuwe batterijen in die kerstbal gestopt:  HEMA nr. 675    1.4V  en
HEMA liet op deze verpakking drukken      [Gehoorapparaat batterijen] .
Zou ik deze nieuwe HEMA-knoopbatterijen dan  NIET  mogen gebruiken in iets anders dan een hoorapparaat  ?
Knoopbatterijen worden/werden ook  als eens  "misbruikt"  voor bijvoorbeeld  modelrijtuig- of wagenverlichting ...

Havoc

De vermelding 675 heeft betrekking tot de afmetingen. Er moet heus op die verpakking staan welk type het is. Die aanduiding kan verschillen, elk merk heeft zo zijn aanduiding maar ergens staat het.

Die 1.4V zegt mij dat het wel degelijk hoorapparaat batterijen zijn, type zink-lucht. Alkalines type LR44 hebben een spanning van 1.5V. Er zou een klevertje over de positieve kant van je cel moeten zitten die je eraf gehaald hebt. Zonder die klever eraf te halen werkt die cel zelfs niet.

Zo'n zink-lucht cel heeft wel een hoge energiedichtheid maar hoge zelfontlading. Als je de gaatjes dichtmaakt kan er wel druk in de cel ontstaan. Of water in de cel (lag op aanrecht)?
Met vakantie voor onbepaalde duur.