Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Knoopbatterij ontploft

Gestart door Herwig, 26 december 2016, 12:32:59 PM

Herwig

Omdat deze    "hoorapparaat"-batterijtjes    misschien ook als eens gebruikt worden in modelbouwdingen:

Vanochtend is er hier met een knal een knoopbatterij LR44 ontploft. 
Het was een ouder exemplaar, want ik had er gisteren drie verwijderd uit een kerstfiguurtje (met led-lichtje) om er nieuwe batterijen in te stoppen. 
De drie oude   "button-cell"  lagen gewoon passief op het aanrecht, dus niet op een radiator of zo.
Eéntje is er dus ontploft en het dekseltje  (onderzijde) is een eind de lucht in gevlogen en dan iets verder neergekomen op de vloer.
'k Weet niet hoe hoog het ding werd gelanceerd, want ik zat er met m'n rug naartoe.

Die batterijtjes zijn dus niet echt veilig, want ze kunnen bij zo'n mini-explosie, als je pech hebt,  in je oog terechtkomen.
Het batterijpoeder komt ook vrij en dat is giftig.

PeterC

Groetjes, Peter


Herwig

Kan dus blijkbaar ook gebeuren met een merkbatterij AA(A) .

De knoopbatterijtjes hier, zijn merkloos (*) en zaten in een GLAZEN kerstbal-met-figuurtje dat we vorig jaar van iemand hebben gekregen.
Zullen dus de originele  (Chinese ?) batterijtjes zijn.  Van waarborg of klacht is dan géén sprake.

Gelukkig lagen ze reeds los op het aanrecht en zaten ze niet meer in de glazen bol.  Is toch straf dat de explosie kon gebeuren als ze passief,
"koud"  zomaar ergens lagen te niksen, de batterijen.

( * er staat wel een soort   "C"  als logo  op, maar dat zegt me weinig )

Peter

Nog niet zo lang geleden zijn er in een Jumbojet (Boeing 747 ) een paar palleten met baterijtjes spontaan in brand geraakt en waren niet te blussen.
Vliegtuig is ergens in Arabie tijdens een poging te landen toch verongelukt (geen instrumenten meer en nachtvlucht en geen overlevenden)
De film was op Discovery Channel te zien. Ondertussen zijn er zeer strenge maatregelen genomen om herhaling te voorkomen
Met vriendelijke groeten
Peter

stoomlokje

oorzaak: Chinese brol , zelfs die Duracell batterijen, ( made in China )

PietB

Nou het is niet alleen Chineese brol hoor!
Zelfs voor LiOn accu's van alle merken is er een 'vliegverbod'
Want dat zijn echte bommen, die zijn ook niet te blussen met conventionele middelen als ze gaan.
http://www.wagner-nl.com/brancheoplossingen/lithium-ion-batterijen/

Hulpdiensten laten verongelukte Tesla auto's dan ook liever uitbranden dan dat ze er een vinger naar uitsteken.

Ferdi

Halfweg volgende pagina staat een foto van station Eiffefe Ceinture, met de oplossing om dit soort problemen te vermijden.

http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=81852&start=150

Klaas Zondervan

Bedoel je die wasknijper? Als een knoopcel wil ontploffen dan houdt zo'n knijper hem echt niet tegen.

Ferdi

Het was eerder als grapje bedoeld.

Maar, Klaas, het kan wel het wegvliegen van het deksel voorkomen.
Een deel van de vrijkomende energie wordt wel door de wasknijperveer geabsorbeerd.

centauri167

Citaat van: PietB op 27 december 2016, 21:05:47 PM
Nou het is niet alleen Chineese brol hoor!
Zelfs voor LiOn accu's van alle merken is er een 'vliegverbod'
Want dat zijn echte bommen, die zijn ook niet te blussen met conventionele middelen als ze gaan.
http://www.wagner-nl.com/brancheoplossingen/lithium-ion-batterijen/

Hulpdiensten laten verongelukte Tesla auto's dan ook liever uitbranden dan dat ze er een vinger naar uitsteken.

Ik kan je verzekeren dat er geen algemeen "vliegverbod" is voor lithium batterijen, ze worden wel in de klasse van dangerous goods gezet met bijkomende restricties en maatregelen maar vliegen mogen ze wel.

Gert1

Citaat van: Herwig op 26 december 2016, 12:32:59 PM
Omdat deze    "hoorapparaat"-batterijtjes    misschien ook als eens gebruikt worden in modelbouwdingen:

Vanochtend is er hier met een knal een knoopbatterij LR44 ontploft. 


Ik gebruik al meer dan twintig jaar verschillende typen van dit soort batterijen en van verschillende merken. Nog nooit wat gebeurd. In de volle zon laten liggen, in het dashboardkastje van mijn auto waar het meer dan 50 graden werd, per ongeluk in een kledingstuk in de wasmachine laten zitten en her en der in huis laten slingeren. Werkelijk nooit iets mee mis gegaan.

Voor de duidelijkheid: ik gebruik ze waar ze voor bedoeld zijn (als ik ze niet laat rondslingeren): in hoorapparaten in mijn oren. Als dat niet veilig zou zijn, dan zouden ze niet eens verkocht mogen worden. Nog nooit gelezen dat er zo'n batterij in iemands oor is ontploft.

mvg,
Gert (die dus niet alleen sounddecoders in zijn treinen heeft...)

Dirky

Ik gebruik ze ook waarvoor ze bedoeld zijn maar heb dit fenomeen al 2 keer meegemaakt in eenzelfde Mitutoyo schuifmaat. Atelier, vet, reinigingsproducten...
Spontaan exploderen is volgens mij te wijten aan micro-scheurtjes. Gaan daardoor iets lekken, vorm van kortsluiting, meer stroom, meer druk binnenin, meer scheur,... Boem! Nooit gehoord dat dit gebeurt met nieuwe batterijtjes maar eerder met reeds gebruikte exemplaren...
Geen idee hoeveel % van dergelijke batterijtjes hier gevoelig aan is maar 't zal wel in een ordegrootte van 0.00001 % zijn. (kan er wel nog enkele nullen naast zitten)  ;)

Klaas Zondervan

Ik weet niet hoe jij die batterijtjes behandelt, maar die mag je dus nooit met je vingers beetpakken. Er zijn speciale plastic pincetten voor (die bijna niemand heeft).

marc goovaerts

Truuk van mijn drogist (die hij zelf van een horlogemaker leerde): steek je hand in een plastic zakje.
Volgens hem verliezen ze razendsnel stroom wanneer je ze met de blote vingers vastneemt.

Gert1

Citaat van: Dirky op 05 januari 2017, 15:26:22 PM
Ik gebruik ze ook waarvoor ze bedoeld zijn maar heb dit fenomeen al 2 keer meegemaakt in eenzelfde Mitutoyo schuifmaat. Atelier, vet, reinigingsproducten...
Spontaan exploderen is volgens mij te wijten aan micro-scheurtjes. Gaan daardoor iets lekken, vorm van kortsluiting, meer stroom, meer druk binnenin, meer scheur,... Boem! Nooit gehoord dat dit gebeurt met nieuwe batterijtjes maar eerder met reeds gebruikte exemplaren...
Geen idee hoeveel % van dergelijke batterijtjes hier gevoelig aan is maar 't zal wel in een ordegrootte van 0.00001 % zijn. (kan er wel nog enkele nullen naast zitten)  ;)

Hergebruik van hoorbatterijen? Nooit van gehoord. (pun intended)
Die dingen mogen niet eens opnieuw gebruikt worden.

mvg,
Gert