MSM Actie 2017

Gestart door OlivierV, 22 december 2016, 18:03:36 PM

SuSke

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 02 februari 2017, 14:53:01 PM
jammer dat er vaak fouten inzitten die te vermijden zijn en die niks meer zouden gekost hebben mocht het meteen juist geweest zijn ! :-\

Ook niet helemaal juist Peter. Soms kost die kleine aanpassing bijna zoveel als een volledige nieuwe ontwikkeling.
Het gaat hem heel dikwijls niet alleen om wat je aan de buitenkant ziet, maar ook wat er aan de binnenkant moet gebeuren om die wijziging door te voeren en die impact kan soms vele malen meer kosten dan wat je aan de buitenkant ziet.
Vraag dat maar aan de mensen die dingen verbouwen of ombouwen, die staan ook dikwijls versteld van wat er allemaal bij komt kijken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

decals bedrukking,............................. :-\

traxx2837

Proficiat Frans, gij moogt volgend jaar mee naar Nürnberg !

Metpetergaathetbeter

Citaat van: traxx2837 op 02 februari 2017, 16:07:35 PM
Proficiat Frans, gij moogt volgend jaar mee naar Nürnberg !
om veroordeeld te worden ? ??? :-\ ;)

OlivierV

#169
Citaat van: Thommy op 02 februari 2017, 08:38:32 AM
Citaat van: egwinds op 02 februari 2017, 03:32:31 AM
Wie zegt dat de Chinezen de draaistellen op de hld65 fout geplaatst hebben en de panto's op de hle23 fout op het dak geplaatst hebben?
Foute plannen?
Chassis van 62 gebruikt om de kosten te drukken?

Staat in msm dat het onderstel van de 62 is overgenomen. Enkel andere flanken...

Tis ni zozeer enkel chassis dat anders moet. Cardanassen, mss plek naar motor,... dat zijn direct pak andere kosten.
Ik begrijp vbv ook wel...

Dak van de elocs is iets anders...

Nu, er gaan altijd 'fouten' zitten in modellen. Sommige dingen komen ook vertekend uit als je verschaalt. Kritiek was er op de 62, op de expo 59, op de 23...
Ik volg Thomas wel.

Misplaatste panto's op die e-locs had gewoon niet mogen gebeuren, dat merk dat een TEE-stel in het goud uitbrengt kon de panto's wel juist plaatsen, dan moeten ze dat in Ingelmunster zeker kunnen. Ik heb trouwens gisteren eens naar mijn kap gekeken van mijn HLE2502, het stuk waar de panto ingezet wordt is een los plaatje, als dit een losse mal is, valt het nog recht te zetten naar toekomstige modellen.
Bij een model van €100 is dat nog te vergeven, maar niet bij eentje waar je voor de basisversie €220 moet neerleggen.
Nu had ge het mij niet gezegd, ik had het niet gemerkt want heb die modellen nooit in het echt zien rijden, maar toch, een spijtige zaak ...

En over koppelingen bij marklin, dat weet je gewoon, 't meeste van wat ze uitbrengen staat te hoog op zijn poten, maar dat is ook met bepaalde wagons van vbv. (Res, Rils ...)

't Is vooral wreed dat we precies geen (opbouwende) kritiek mogen geven op VBV, 't zijn niet wij die blij moeten zijn met de modellen die ze willen maken, maar zij die blij moeten zijn dat we hun modellen kopen, klant is koning vind ik.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

GDE

K heb soms ook de indruk dat kritiek niet meer mag gezegd worden. Als iets niet klopt mag het toch gezegd worden zekers. Ben je daarom een klinknagelteller ? Ik ga ze niet gaan tellen of de schuifmaat boven halen. Maar als je het probleem zo al ziet dan is er probleem. Gaat het om de beperkingen door modelbouw , meestal niet. Als er een bepaald model komt of het nu al eerder is uitgebracht of volledig nieuw dan hoop ik toch altijd dat het correct is. Toen vanbiervliet met de 60ers kwam bestelde ik met volle vertrouwen hun eerste model wetende dat deze wel goed ging zijn. Nu met de budgetmodellen zie ik toch wel soms wat tekortkomingen . Meestal  krijgen we als liefhebbers en kopers modellen te zien als ze volledig klaar voor productie zijn. Dan mag je het model kopen met de fouten erbij. Als we niks zeggen dan hoeven fabrikanten ook niet meer hun best te doen wetende dat we toch maar alles kopen . Volledig mee eens dat we tevreden mogen zijn met wat er allemaal op de markt komt. Maar laat de modellen die uit komen goed zijn en niet bijna goed. Wat voor zin heeft het uitbrengen van een tweede of derde zelfde model als er nog altijd tekortkomingen in zitten? Vanbiervliet heeft heel wat mooie modellen en het mag gezegd worden. Ze zijn waarschijnlijk ook fier op wat ze brengen. Iedereen die zijn uiterste best doet om iets te verwezenlijken zal moeilijk negatieve kritiek kunnen aanvaarden. Toch denk ik dat we best wat perfectie mogen verwachten of niet ? Als modelbouwers streven we toch naar het nabouwen van de werkelijkheid. Er zijn heel wat grote merken die modellen brengen waarvan bepaalde dingen heel wat beter konden en toch mag je veel geld betalen. Dat er heel mooie en fijne modellen uitgebracht kunnen worden hebben ze bij vbv of bv piko (73...) al bewezen. Nu deze opmerkingen  zijn niet voor de msm actie wat mij betreft  ;) wat zal de msm 2017 actie worden ? Ben al benieuwd  :D

Sicco

#171
Kritiek mag altijd, als het opbouwend is graag zelfs ga ik vanuit.
De bron van deze recente discussie had echter in mijn optiek niks te maken met opbouwende kritiek, maar was gewoon negatief op het cynische af en dat vond ik wel tamelijk misplaatst ('we kunnen kiezen tussen het ene brol en het andere brol'). Sowieso moet je je afvragen of dit topic en de nieuwtjestopics de plekken zijn om bepaalde modellen te fileren. Daarvoor passen modelbesprekingen beter denk ik.
En verder is een tip zoiets zo snel mogelijk rechtstreeks aan een fabrikant te richten. Niet omdat het niet publiekelijk mag, maar die lezen echt niet alles op alle fora, nog afgezien van het feit dat bij de meeste van dat soort discussies de positief bedoelde kritiek er wel uitgefilterd moet worden tussen de meer populistische reacties (iemand is nu eenmaal voor of tegen een bepaald product of fabrikant en lift mee) en uiteraard de onvermijdelijke discussie 'of kritiek nou wel of niet moet kunnen'  ;D
Het zal nooit gebeuren dat een fabrikant de handdoek in de ring gooit omdat er kritiek op de producten is. Mijn ervaring is dat dit en andere fora wel gelezen wordt, maar dat de toon de muziek wel maakt. En die toon is uiteindelijk toch vaak niet altijd opbouwend - tenminste dat is wat blijft hangen.

Metpetergaathetbeter

helaas wordt dat al eens gezegd vraag blijft soms waarom wordt er niet geluisterd,blijft men verder doen alsof er niks ..............

Break302

Daar is neen oplossing voor !
Gewoon dat ELKE producent hier zijn proefmodellen DUIDELIJK laat zien en naar de commentaar kijkt of luistert.
Hoe meer mensen naar iets kijken hoe sneller de fouten zullen opvallen, want elk heen kijkt naar specifieke zaken.
Het grootste probleem is dat producenten liever geheim houden wat ze gaan maken met de gekende gevolgen.
Meestal krijgen we de modellen te zien als de productie loopt of nog erger als ze klaar is.

Jos

PeterVG

#174
Inderdaad Jos
Ik volg u helemaal. De nieuwe Villach wagens in Belgische versie zijn een mooi voorbeeld. Ik had vertrouwen dat Roco een correct beschriftte wagen zou afleveren. Helaas, zonder meerkost had dit gekund maar nu dus weer niet.
Mocht er belangstelling zijn. De tandem Artitec/Roco kan mogelijk deze lapsus recht zetten met correcte wagens als MSM actie. In de fotoverzameling van Fernand Maes zitten wel een paar bruikbare fotos als inspiratie. Als daar belangstelling voor is ga ik op zoektocht. De NMBS was nogal creatief met deze wagens.

Thommy

Citaat van: Break302 op 02 februari 2017, 23:30:49 PM
Daar is neen oplossing voor !
Gewoon dat ELKE producent hier zijn proefmodellen DUIDELIJK laat zien en naar de commentaar kijkt of luistert.
Hoe meer mensen naar iets kijken hoe sneller de fouten zullen opvallen, want elk heen kijkt naar specifieke zaken.
Het grootste probleem is dat producenten liever geheim houden wat ze gaan maken met de gekende gevolgen.
Meestal krijgen we de modellen te zien als de productie loopt of nog erger als ze klaar is.

Jos

Niet iedereen gaat zoals vbv met hun MSM expo nog eens aanpassingen gaan doen aan de vorm. Maar blijkbaar is dat nog geen garantie als je dan nog commentaar hoort...

En idd, modellen zie je pas als ze klaar zijn en dan heb je dus meerdere fabrikanten met dezelfde modellen.
Greetz

Thommy

SuSke

Citaat van: Thommy op 03 februari 2017, 06:37:40 AM
...
En idd, modellen zie je pas als ze klaar zijn...

Logisch dat ze niet in hun kaarten laten kijken. herinner je de hetze ten tijde van de M6'en...  :-[

Citaat van: Thommy op 03 februari 2017, 06:37:40 AM
...
en dan heb je dus meerdere fabrikanten met dezelfde modellen.

Wat dan weer de prijszetting naar ons toe ten goede komt, want exclusiviteit laat zich betalen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterVG

Citaat van: Thommy op 03 februari 2017, 06:37:40 AM
Citaat van: Break302 op 02 februari 2017, 23:30:49 PM
Daar is neen oplossing voor !
Gewoon dat ELKE producent hier zijn proefmodellen DUIDELIJK laat zien en naar de commentaar kijkt of luistert.
Hoe meer mensen naar iets kijken hoe sneller de fouten zullen opvallen, want elk heen kijkt naar specifieke zaken.
Het grootste probleem is dat producenten liever geheim houden wat ze gaan maken met de gekende gevolgen.
Meestal krijgen we de modellen te zien als de productie loopt of nog erger als ze klaar is.

Jos

Niet iedereen gaat zoals vbv met hun MSM expo nog eens aanpassingen gaan doen aan de vorm. Maar blijkbaar is dat nog geen garantie als je dan nog commentaar hoort...

En idd, modellen zie je pas als ze klaar zijn en dan heb je dus meerdere fabrikanten met dezelfde modellen.

Heeft VBV aanpassingen uitgevoerd aan het type 201 (reeks 59)? Dat is me niet opgevallen. Mijn indruk is nog steeds dat de helling van het front te recht is. Mijn overtuiging is dat geen aanpassingen werden uitgevoerd nadat men op dit euvel wees. Een aanpassing was inderdaad niet meer mogelijk omdat het productieproces dit niet meer toe liet. Nochtans zou een 3D print vrijgeven voor de productie van de mallen dit wel kunnen voorkomen.

PeterVG

Citaat van: SuSke op 03 februari 2017, 06:41:57 AM
Citaat van: Thommy op 03 februari 2017, 06:37:40 AM
...
En idd, modellen zie je pas als ze klaar zijn...

Logisch dat ze niet in hun kaarten laten kijken. herinner je de hetze ten tijde van de M6'en...  :-[

Citaat van: Thommy op 03 februari 2017, 06:37:40 AM
...
en dan heb je dus meerdere fabrikanten met dezelfde modellen.

Wat dan weer de prijszetting naar ons toe ten goede komt, want exclusiviteit laat zich betalen.

Dat lijkt zo maar aan dit verhaal is een andere zijde. De realiteit is dat na het M6 debacle twee producten voor de Belgische modelspoorder met een financiële kater achterbleven. LSModels heeft noodgedwongen de Belgische markt in de koelkast gestopt om elders centen te verdienen die broodnodig waren om er weer financieel bovenop te komen. Of ze nog terug komen naar de Belgische markt zoals voorheen is maar de vraag.

Peter

Dat twee merken met een gelijkaardig model/produkt op de markt komen is van alle tijden. Dat is al vele jaren in Duitsland zo geweest, en de laatste jaren ook in Belgie.
De M6 (Classics en LSM)
De L rijtuigen (Olaerts en Goovers)
De 91 (VBV en Goovers)

De achtergrond is simpel. Je laat als producent NIET in je kaarten kijken, toch zeker niet in de pre-produktie phase. Enkel wanneer je productie begint aan te lopen kan het minder kwaad omdat de konkurentie (er meestal) niet meer in slaagt de achterstand op die korte tijd in te lopen.

Maar ondanks alle kleine foutjes die aan ieder nieuw model opgemerkt worden, mogen we in Belgie dik tevreden zijn de laatste jaren met wat er op de markt is gekomen door VBV, Olaerts, LSM, Piko enz. en meestal aan redelijke en zelfs goedkope prijzen
Met vriendelijke groeten
Peter