Einde spoor niet zichtbaar : wanneer trein stoppen? Andere oplossing...

Gestart door eve, 22 december 2016, 16:43:32 PM

eve

...is werken met camera's. in dit geval 2 stuks wegens de breedte van het kopstation. Op de kleurenmonitor (zie foto's) kan je omschakelen tussen (voorlopig) de 2 camera's.
Deze oplossing heeft als voordeel dat je ziet welke trein binnenkomt (wat je feitelijk al zou moeten weten) en of hij reageert : vertragen en stoppen.
Het camoufleren van de camera's ervaren we als een secundair probleem.



Foto's ERVIN

Erik

vyncky

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

eve

Kijk eens op het internet onder "Car Video Rear View Monitors, Cameras and Kits" oid.

Erik

Geert

Over die foto's,

Ik dacht eerst dat dit een echt station was, echt waar.

Het was pas bij je verduidelijking onder de foto's dat ik door had waar ik naar keek.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

Wow , merci collega's , dat doet deugd , eerlijk waar , dus ik heb mijn werk toch een beetje goed gedaan dan. ;)

Dit is dus de achterkant van mijn kopstation , een plaats die ik al maanden niet meer gezien had , maar dankzij deze camera's is daar dus verandering in gekomen.

Is echt wel knap om je treinen zo te zien binnenkomen. ;)

dani

Citaat van: eve op 22 december 2016, 18:25:22 PM
Kijk eens op het internet onder "Car Video Rear View Monitors, Cameras and Kits" oid.

Erik
Ik heb er 6 van die car rear view camera's klaar liggen samen met een 7 inch monitortje, en een µC gestuurde automatische omschakeling die de camera's 1 voor 1 laat zien op scherm of wel op 1 enkele vast houdt (te bedienen met drukknopjes).   Het nadeel van die auto camera's is wel dat ze vaak een gespiegeld beeld leveren !   (omdat ze in de auto achteraan gemonteerd zijn en dus moeten spiegelen om op het scherm van de bestuurder correcte info te tonen).

Een uitbreiding die ik voorzie is om een paar van de camera's  op een "pan-tilt" plateautje met 1 of 2 servo's te monteren en deze te laten "sweepen" van links naar rechts.


Wel zoals al gezegd een goed idee, en een mooi afgewerkt station daar in beeld !!

Nog een nadeel is dat je wel ziet wat er gebeurt, maar doordat het enkel camera is, kan je bvb de stroom niet laten onderbreken als het dreigt mi te gaan, dan heb je toch nog een andere oplossing nodig in parallel.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

eve

@ Dani,

We hebben gebruikt wat er was. En het is een test. Ook om onszelf te overtuigen. Erwin spreekt al in de zin van "...meer camera's...". Met zijn uitgebreide baan is dat begrijpelijk.
Uw opmerking over een extra beveiliging is terecht. Maar op deze baan wordt er "op zicht" gereden. Hardwarematig is er niets aanwezig om die bijkomende beveiliging te verwezenlijken : onderbrekingen ed. Het zou extern kunnen met bvb IR-reflexie-detectoren oid. (...gekoppeld aan een 110 dB sirene  ;D ;D ;D).

Een herwerken van de baan naar PC-bewaakte automatisatie is besproken, maar uitgesteld wegens andere prioriteiten en de omvang van deze werken.

Bedankt voor het meedenken.

Erik

dani

110 dB sirene ?   da's zwakjes :-) :-)

Ik zou er minstens een stuk of 3 aan hangen, en met een Solid State Relais ook nog een rode Stroboscooplamp zoals op een alarm.

LOL, ik kan begrijpen dat het "overkill" is, maar zoals je aanhaalt, die IR detectie die je onlangs liet zien, kan je gebruiken om bvb een relais te schakelen dat in een noodgeval dat stuk spoor gewoon zonder stroom zet, als  noodstop.


Elk doet er mee wat ze willen natuurlij,, ik ben ook nog niet zo ver dat het allemaal automatisch gaat.  Dus stapje voor stapje. 
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

B_Modelbouw

Een alternatief voor de 'wat is er achter mijn auto' camera is de Spy-Cam minder opzichtig en mogelijk handiger weg te werken... ook handig verdekt op te stellen in schaduwstations.

Ja vol automatisch rijden is fijn, mijn spoorboekje is strakker dan dat van 't grootspoor met een stiptheid van 100% :) en je kunt er nog steeds manueel treinen tussen laten rijden.

Als alternatief is semi-automatisch een oplossing waar je niet blokken gaat detecteren om automatisch te rijden maar om zones te gaan bewaken (wisselstraat nog bezet, kopspoor beveiliging,...)
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC