Station Hoogbaan

Gestart door Pierre, 22 december 2016, 15:16:59 PM

Pierre

#360
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 februari 2019, 09:56:48 AM
ik weet niet hoever je wil gaan maar ik heb al getekende of gedrukte achtergrondmodellen gezien waar men de vensters achtergrondhuisjes heeft uitgeknipt en daarin ook verlichte kamers had gemaakt (deed je dat ook of las ik erover?)Dat geeft je nog meer diepte(indruk)

Dat gaat bij mij niet Peter. Ik heb geen losse achtergrond maar een betonmuur. Ik heb wel eens wat geprobeerd met heel kleine leds maar de draden blijven zichtbaar achter het papier en je kijkt recht in de leds omdat mijn baan op ooghoogte staat. Het werkt dus voor mij helaas niet.
Groet Pierre.


just4fun

Citaat van: Pierre op 07 februari 2019, 08:20:43 AM
Van de ramen maak ik matglas door er simpel een plakbandje over te plakken.

Heb je geen schrik dat deze plakband op langere termijn los gaat komen?
Paul

Pierre

Dat gaat niet gebeuren Paul. Ik heb dit al vaker gedaan bij oudere projecten. Het oudste project is nu ongeveer 9 jaar geleden en dat zit nog steeds goed vast. Bovendien zorg ik dat ik altijd bij de binnenkant kan komen. Alle huisjes en fabrieken staan los op de baan en zijn van binnen toegankelijk voor bijvoorbeeld storingen aan de verlichting of interieur.
Groet Pierre.


Cord

Fantastisch gemaakt.
Gaan die gebouwen naast dit complex ook nog verlichting krijgen?
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

Citaat van: Cord op 07 februari 2019, 17:03:49 PM
Gaan die gebouwen naast dit complex ook nog verlichting krijgen?

Daar ben ik vandaag aan begonnen Wim. Komt goed ;)
Groet Pierre.


Gerolf

Mooie vorderingen, man  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Tof baantje en de uitwerking is echt de moeite. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

modelbaanHO

Prachtig uitgewerkt. I Love it !!
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Pierre

Dankjewel allemaal voor de veren. We gaan lekker verder. ;)
Groet Pierre.


Pierre

#369
Ik ben met de verlichting bezig van de achterwand en wil hier iets nieuws voor mij proberen. Een hele tijd geleden heb ik drie setjes lichtcontrolers aangeschaft die ik zelf in elkaar moet solderen. Een erg simpel klusje omdat het maar een paar onderdelen zijn. Met deze lichtcontroller gaan 8 uitgangen willekeurig aan en uit.
Zo krijg je elke keer een andere volgorde als de schakeling weer opstart.

Dit is het rijtje huizen dat als proef gaat dienen.



En dit is het setje dat als eerste aan de beurt is.





Het zijn maar een paar onderdelen en 20 minuten later zit het printje in elkaar.



Het printje werkt op ongeveer 15 volt maar als je de spanningsregelaar overbrugt werkt het printje op 5 volt. Mijn verlichting werkt op 4 volt en daar werkt dit printje ook prima op.
Ik heb hier even een proefopstelling gemaakt en alles werkt naar behoren.



Nu komt het meeste gepruts. Nu moet ik allemaal kamertjes gaan maken. Een paar kamertjes zullen gewoon verlicht worden en acht kamertjes gaan via de lichtcontroler. Ik heb ook geprobeerd om meerdere leds op een kamertje (of verschillende kamertjes) te plaatsen en dat werkt ook prima. Zo kan je dus ook meerdere kamertjes op één uitgang zetten.


Wordt vervolgd ....
Groet Pierre.


PietB

Gaat je zeker lukken Pierre.

Ik kijk er naar uit.

grt Piet.

Pierre

Dit verlichting projectje is eigenlijk nog nooit afgerond. Dat ga ik eerst maar eens even doen. Ik heb de achterkant van de geveltjes zwart geverfd om te zorgen dat het licht er nergens doorheen schijnt. Daarna verschillende "kamertjes" gemaakt met aparte verlichting. Sommige ledjes staat constant stroom op en branden altijd en sommige kamertjes zijn gekoppeld omdat ik maar 7 uitgangen heb die wisselen.





Daarna worden de achterkantjes afgesloten met stukjes karton.



Dit is het eindresultaat: FILMPJE
Groet Pierre.


Rangeerduivel

Citaat van: Pierre op 22 juli 2019, 14:45:55 PM
Sommige ledjes staat constant stroom op en branden altijd en sommige kamertjes zijn gekoppeld omdat ik maar 7 uitgangen heb die wisselen.

Da's volgens mij een mooi gegeven Pierre, een stadszicht is op een gewone avond ook geen knipperende kerstverlichting, dus "Less is more" is hier ook de regel op zijn plaats... 8)

;)

Gerolf

Citaat van: Pierre op 22 juli 2019, 14:45:55 PMsommige kamertjes zijn gekoppeld omdat ik maar 7 uitgangen heb die wisselen.

Als dat je niet stoort is er niks aan de hand. Stel dat je er wel iets aan wil doen => pm  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Robrecht

Leuk gedaan!

Ook ooit je vingers verbrand aan een temperatuur sensor? :p (of staat er iets anders op die post-it??)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...