Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Station Hoogbaan

Gestart door Pierre, 22 december 2016, 15:16:59 PM

tomenriet

Het ziet er allemaal weer op zijn Pierre's uit.
Geweldig gedaan en wat een sfeer geeft die verlichting zo.
TOP !
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

Pierre



Dankjewel heren.

Citaat van: Gerolf op 22 juli 2019, 23:43:25 PM
Citaat van: Pierre op 22 juli 2019, 14:45:55 PMsommige kamertjes zijn gekoppeld omdat ik maar 7 uitgangen heb die wisselen.

Als dat je niet stoort is er niks aan de hand. Stel dat je er wel iets aan wil doen => pm  ;)

Nee hoor Gerolf ... stoort me niet. Bovendien heb ik nog meer van deze setjes en zou ik de gekoppelde huisjes wat verder uit elkaar kunnen doen. Het grootste probleem is dat ik een hekel heb aan al dat draadjes trekken. Ik bouw liever.  Wel hartelijk dank voor je aanbod en misschien maak ik daar later nog eens gebruik van. ;)
Groet Pierre.


Pierre

Dit is een wat ouder projectje wat ik volgens mij nog niet gepost heb.

Een tijdje geleden iets aan het zoeken en ik kwam in een hoekje een doos tegen met een stuk van mijn oude baan met daarop een bouwplaats. Leek me leuk deze weer in ere te herstellen op de nieuwe baan.





Eerst de hele handel maar eens gesloopt om te zien wat nog bruikbaar is.



De aandrijving is gemaakt van een motortje met vertraging en een CDtje. Ziet er nog goed uit en werk vast ook nog prima.



Links de aandrijving van een heiblok.
Rechts de aandrijving van een sloopkogel.
En in het midden een aandrijving voor .... of zo.



Dit is een braak liggend terrein waar alles in elkaar gefrommeld moet worden.



•   1 - Slooppand met kraan en sloopkogel.
•   2 - Weet ik nog even niet.
•   3 – Gat met palen en kraan met heiblok.



De plek egaliseer ik met wat restjes blauwe plaat en smeer alles af met sneldrogende muurvuller.




Ik druk hier en daar met een autootje met grove wielen wat sporen in de muurvuller.



Het slooppand wordt opgebouwd en uit de rommeldoos scharrel ik wat materiaal bij elkaar. Alles krijgt een nieuw (oud) verfje.



De eerste delen worden op de baan geplakt. Het grote puin is pas de eerste laag en daar komt als dit alles droog is nog een heleboel klein puin bovenop zoals vloerdelen, ramen, gruis en dakpannen.



Van wat oude brugdelen (over van mijn stationsoverkapping) wil ik de I-profielen gebruiken als palen voor een beton schutting.





Ik heb toch nog de sjofel gevonden van mijn oude baan (of wat er van over is) Hier heb ik een simpele nieuwe aandrijving voor gemaakt.





Ik wil ook nog een oplegger met heipalen. Een truck met oplegger heb ik vrij snel gevonden in mijn rommella. Helaas is het een vrij nieuw type Mercedes. Ik frommel hier een kapje op van een oude Oost Duitse IVA. Ik had noch twee van deze IVA vrachtwagentjes liggen. De andere komt op de bouwplaats als vrachtwagen voor puin volgegooid door de sjofel.







Ik sloop een oude thermokoppel van een CV en haal daar de kern uit. Het koperen buisje wat dan overblijft kan je mooi buigen in de vorm die je hebben wil. Zo heb ik een mooie geleider voor de draadjes waarmee ik de kranen ga laten bewegen.





Zo begint de bouwplaats al aardig vorm te krijgen. Nog een kraan met een sloopkogel en een bouwkeet voor de werknemers en dan kan ik me verder bezig houden met de details en afwerking.







Ik wilde graag nog een bouwkeetje op de bouwplaats. In Houten voor 2,50 een zakje meuk gevonden met zo'n keet er in maar ... veel te lomp en te groot naar mijn zin dus daar heb ik een kleinere versie van gemaakt.














Schaftuuuh!



Ennuh .... Waar is je helm maatje!



Een oude verroeste fiets met platte banden is de enige herinnering nog aan de vroegere bewoners.




Nog een beetje beweging ....

FILMPJE
Groet Pierre.


SuSke

Mooi en snel gemaakt,

alleen die schoren aan de gevel die nog recht staat. Die zou ik toch uit iets anders maken en met meer onderverdelingen en steunberen in de vorm van een A-frame of dergelijke.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Pierre

Citaat van: SuSke op 23 juli 2019, 18:21:33 PM
Mooi en snel gemaakt,

alleen die schoren aan de gevel die nog recht staat. Die zou ik toch uit iets anders maken en met meer onderverdelingen en steunberen in de vorm van een A-frame of dergelijke.

Om je de waarheid te zeggen weet ik eigenlijk niet hoe deze houten gevel schoren er uit moeten zien. Ik doe ook maar wat.  :-[  Heb je misschien een voorbeeld of schets van zulk soort schoren Frans? Ik kan met Google niets behoorlijks vinden.
Groet Pierre.


SuSke

Hierbij een aantal voorbeelden van de metalen uitvoering




Wanneer je dan die stalen balken vervangt door houten balken en met elkaar verbindt krijg je een houten schoring met A-Frame.
Je kan het vergelijken met de schragen van een houten schommel maar dan met 1 verticaal been en 1 schuin been



Je  moet er voor zorgen dat de verticale en schuine balk voldoende "gesteund" wordt met een horizontale verbindingsbalk.
Hou ook rekening met de maatvoering van de balken (vallende maat op 30cm tussen 2,40 en 7,20m).
De verticale en schuine balken worden meestal opgebouwd uit 2 gekoppelde balken waartussen de langse en haakse verbindingen gemaakt worden.

Succes
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alan On Track

Heel mooi!

Maar dienen die steunen ook niet eerder om gevels te beschermen tijdens een sloop? Ik bedoel maar, ik heb dit vooral gezien bij huizen met een historische gevel, waar ze alles erachter wegslopen, maar de gevel bewaard moet blijven. Nu ben ik ook geen sloopexpert natuurlijk  :-X Maar het is wel een fijne bouwplaats!
Modelbouw is een kunst

Rangeerduivel

#382
Citaat van: Alan On Track op 23 juli 2019, 21:29:29 PM
Heel mooi!

Maar dienen die steunen ook niet eerder om gevels te beschermen tijdens een sloop? Ik bedoel maar, ik heb dit vooral gezien bij huizen met een historische gevel, waar ze alles erachter wegslopen, maar de gevel bewaard moet blijven. Nu ben ik ook geen sloopexpert natuurlijk  :-X Maar het is wel een fijne bouwplaats!

Dat klopt Alan, maar in het geval van deze afbraak op het diorama van Pierre hier is de schoor waarschijnlijk  geplaatst om de gevel te verhinderen dat hij naar de verkeerde kant valt vooraleer de kraanman de kans krijgt zich er over te ontfermen...
Waarom zou men een dergelijke gevel nog beschermen...?

;)

Chrisrail

#383
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

mardig23

Komaan Chris,

Ik begrijp je punt wel, maar het is toch onwaarschijnlijk plezant om dit creatief draadje te volgen.
Allemaal uitgedacht, en zelfgemaakt, en het ziet er allemaal om ter leukst uit.

Het ademt ook een realistisch sfeertje uit, niet?

Ik geniet van Pierre zijn knutsels ;D
Mvg Karl

B_Modelbouw

Zoek eens op Google Afbeeldingen onder: Gevel stutten bij Woningsloop
Hier zie je zowel houten als metalen constructies...

Trouwens een beetje beweging op de baan brengt leven.
Modeltreinen stoppen nu ook eenmaal in een station en niemand stapt op of af.

Je kunt er altijd nog een ludieke toets aan geven, door een half naakte vrouw
op de sloopbol te plaatsen ... Verwijzend naar M. Cyrus 😀
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


stoomlokje

Pierre,
laat je niet ontmoedigen door de doemdenkers hoor. ;)
Knap gemaakt man. :D

Saskia

Gerolf

Ik vind bewegende scenery wel de moeite waard  8)
... en ook leuk om te doen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Citaat van: mardig23 op 23 juli 2019, 23:38:33 PM
... het is toch onwaarschijnlijk plezant om dit creatief draadje te volgen.
Allemaal uitgedacht, en zelfgemaakt, en het ziet er allemaal om ter leukst uit.

Het ademt ook een realistisch sfeertje uit, niet?

Ik geniet van Pierre zijn knutsels ;D

+1
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

raf

 ja kan ik ook staven
op de baan wat beweging is altijd plezant om te zien
en ach 99.9% van wat we bouwen is niet op schaal en er scheelt nog wel wat meer aan .
een akker BV met patatten en die worden nooit gerooid
en daarbij ze zijn niet te vreten want het is alleen maar loof
doe zo verder ik vind het wel mooi en het ziet er zeer realistische uit

en waar een oude cd al voor kan dienen LOL

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.