Station Hoogbaan

Gestart door Pierre, 22 december 2016, 15:16:59 PM

HYA


Jurgen

Prachtig!

De taxi's zijn echt heel leuke autootjes. Waar Kindersurprise nog goed voor kan zijn.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Pierre

Dankjewel heren.





Een tijdje geleden heeft iemand op een ander forum een bouwpakketje gekocht van een seinhuis. Dit was een pakketje van een of andere Poolse fabrikant. Een seinhuis waar ik erg van gecharmeerd was en ik ga proberen een soortgelijk projectje te starten.  Het gaat om dit seinhuis. De foto's heb ik even gepikt.



Een beetje spitten op internet leverde me wat plaatjes op die ik wat uitvergroot heb en afgedrukt. Met een Preisertje en een deurtje heb ik de ongeveer de schaal gezet op 1:0,7 en de maten op de foto omgerekend naar H0. Ook heb ik in de rommelbak wat raampjes en deurtjes weten te vinden die geschikt zijn voor mijn projectje.





Ik maak het seinhuis van baksteen (styreenplaat) maar over het vakwerk heb ik nog mijn twijfels. Ik heb niet zo veel met vakwerkhuisjes. Dat wil zeggen ... ik vind de huisjes wel leuk maar het vakwerk niet.

Ik ga maar eens beginnen met de bovenkant. Ik heb een vloerplaatje gemaakt en daar komen de stukjes zijwand tegen aan. Alle stukjes wand daar schuur ik een schuin kantje aan zodat ik de muren in verstek tegen elkaar kan plakken. Dat is wel zo netjes met de bakstenen als ik later beslis geen vakwerk te maken. Aan de achterkant laat ik een groot deel muur zonder ramen en daar komt later zo'n rek tegen aan met van die grote hefbomen om de wissels te bedienen.





Als alle delen klaar zijn kan ik ze in elkaar lijmen.





Even wat aan het proberen geweest hoe ik de ramen moest maken. De raampjes die ik heb zijn wat breder dan van het voorbeeld maar het moet maar. Het seinhuis hoeft ook geen kopie te worden. Het is zelfs veel leuker om er een eigen draai aan te geven.

Zo gaan de raampjes  in de onderste verdieping er uitzien.





Het volgende muurdeel is één van de twee deuren. Aan de zijkant snij ik de voegen in zodat het lijkt of de stenen doorlopen en je tegen de kopse kanten aan zit te kijken.





En de eerste delen aan elkaar geplakt. De raampjes lijm ik er nog niet in omdat ik eerst de muur wil schilderen. Dat is zonder raampjes een stuk makkelijker.



De andere kant is ook klaar en plak ik ook in elkaar.



Als laatste maak ik de zijwandjes.







En als ik de zijwanden er ook in gelijmd heb is de onder etage ook klaar.



Ik zet ze even op elkaar om te zien hoe dat staat. Omdat ik heb besloten er geen vakwerk op te maken ziet het er wel een beetje raar uit met de ramen die gelijk komen te liggen met de gevel. Als alternatief heb ik onder en boven de ramen een baksteen randje gemetseld.



Ik vind dat er wel veel ramen in het onderste gedeelte zitten. Ik kies er denk ik voor om de achterkant te gebruiken. Hier zitten aanmerkelijk minder ramen in en dat vind ik eigenlijk een stuk mooier.










Nu ik er uit ben dat ik de achterkant voor het onderstuk gebruik is het tijd om wat proefstukjes te gaan maken voor de kleur van de stenen. Ik gebruik hiervoor Humbrol verf. De kleur is natuurlijk veel te helder en zal wat grijzer moeten. Dit kan ik mooi combineren met de voegen. De kleur moet/zal ergens in het midden van de proefstrook uitkomen.







Ik speel een beetje met de kleuren zodat het niet een egaal rood vlak gaat worden maar een beetje vlekkerig.



Het dak ga ik bekleden met stukjes schuurpapier (korrel 180).







Het dak gaat ook in de verf.



Van wat restjes maak ik een schoorsteen.





Alle raampjes worden er in gelijmd. De onderramen daar plak ik dunne strookjes (0,5mm) aan de zijkanten zodat het raampje een halve mm binnen de muren valt. Dit ziet er gewoon beter uit.









Daarna maak voeg ik de stenen door er sterk verdunde grijze verf tussen te laten lopen en dat maakt ze gelijk wat grijzer zoals ik het hebben wil.



Nu rest alleen nog de stations naam op de gevel van het seinhuis.







Om het er wat verweerder uit te laten zien haal ik de glasvezel pen er voorzichtig overheen.



En dan kan ik  het seinhuis op z,n plek passen.







De vloer is iets aan de lage kant dus ik maak een los vloertje van schuimkarton en deze bekleed ik met een printje van houten plakjes.



Een afgeknotte torenspits uit de rommella kan mooi doorgaan als potkachel met een stukje ijzerdraad als schoorsteenpijp.



De inrichting hou ik vrij simpel omdat het seinhuis helemaal achter op de baan komt te staan en je er  nauwelijks iets van ziet.





Als de verlichting er in zit zet ik het seinhuisje met twee kleine dunne stukjes dubbelzijdig plakband op z'n plek.


Groet Pierre.


loebaske


Op en top toppie ;)
Fraai modelbouw

59erke

hou die afwrijfletters maar in ere, want ze zijn helaas nergens meer te vinden.
weer een mooi project trouwens
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

OlivierV

Heerlijke bouwstijl heb jij wel. :)

Zijn er in jouw baan ook extra opstelsporen voorzien? (op je plan zie ik alvast geen weg naar beneden naar een opstelterrein ofzo)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Freek

Zeer knap. Een bron van inspiratie voor mij  :)

modelbaanHO

Super mooi gemaakt. En opnieuw knap geïllustreerd met foto's en uitleg.
Smaakt naar meer.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Pierre

#39
Dankjewel allemaal. ;)


Citaat van: 59erke op 28 december 2016, 18:30:52 PM
hou die afwrijfletters maar in ere, want ze zijn helaas nergens meer te vinden.
weer een mooi project trouwens

Jawel hoor Koen je kan ze  http://www.decadry.nl/page/138/decadry-afwrijfletters-zwart nog volop krijgen. Hier heb ik ze ook vandaan.


Citaat van: modelbaanHO op 28 december 2016, 22:00:37 PM
Super mooi gemaakt. En opnieuw knap geïllustreerd met foto's en uitleg.
Smaakt naar meer.

Er komt nog een seinhuis project aan.  ;)

Citaat van: OlivierV op 28 december 2016, 18:37:13 PM
Heerlijke bouwstijl heb jij wel. :)

Zijn er in jouw baan ook extra opstelsporen voorzien? (op je plan zie ik alvast geen weg naar beneden naar een opstelterrein ofzo)

Ik heb geen extra opstelsporen en ook geen schaduw station. Ik heb daar domweg geen plaats voor. Ik heb maar een kleine ruimte.  Bovendien rij ik niet of zelden met mijn treinen. Ik ben meer een bouwer. Ik heb even een schetsje gemaakt van mijn baantje hoe ik het wil gaan maken.


Groet Pierre.


Pierre

Nog een project wat ik afgelopen jaar gemaakt heb.
Ik wilde op mijn baan nog een seinhuis hebben maar die moet twee sporen overbruggen. Bovendien liggen daar ook twee wissels dus de sporen liggen ver uit elkaar. Nou wil ik graag een beetje dezelfde baksteen look als het andere seinhuis. Op internet aan het zoeken geweest maar niets kunnen vinden wat ik leuk vind dus dat wordt zelf maken. Nou had ik al een seinhuis van mijn vorige baan en die gaat als donor gesloopt worden. Wie heeft of kent hem niet de Faller 120125.
Maar de onderdoorgang is veel te smal en tja ... ook weer veel vakwerk wat ik niet zo mooi vind.



Ik ben in Houten op zoek gegaan naar een 2e betaalbaar exemplaar. Gelukkig zijn er van deze seinhuizen zat te vinden. Er waren op de beurs drie van deze seinhuizen en de goedkoopste zat voor 6 euries in de tas. Thuis maar eens begonnen met de seinhuizen netjes te slopen.



Tja ... als alles dan gesloopt op tafel ligt kan ik me niet bedwingen er gelijk ook wat mee te doen dus ... 
Ik begin maar met bouwen bij het lastigste gedeelte en dat is de bovenbouw.  Ik heb gemeten dat de overspanning 6 cm langer moet worden dus maar gelijk de zaag in de vloerplaat.







Omdat de ramen met de wanden één geheel vormen heb ik even een klein probleempje. Ik heb geen zin om al de ramen uit de muren te zagen. Bovendien is het een hondenbaan om dan alle ramen precies pas te maken in de nieuwe muren. Ik besluit om de steentjes plaat gewoon over de oude muren heen te plakken. Het volgende probleem komt gelijk om de hoek kijken. Ik heb geprobeerd het vakwerk uit de muren te halen omdat het boven de muren uitsteekt maar dat is geen haalbare kaart dus het enige wat overblijft is het vakwerk gelijk schuren met de muur.





Dan kan ik met wat passen en meten en natuurlijk zagen wat zijmuren gaan verlengen en pasmaken zodat ik ze kan bekleden met baksteentjes. Hierna kunnen de eerste muren op de grondplaat gelijmd worden.







Ook voor het dak moet ik van twee stukken één maken om aan genoeg lengte te komen



Het dakje past. Alleen nog de lelijke naad en de beschadigingen van het vijlen wegwerken.

:

Dak geplamuurd en in de basiskleur grijs geschilderd.



De dakgoten en muren geschilderd.



De bestaande wandjes waren niet meer te redden en bovendien had de vorige eigenaar de ruitjes aan de verkeerde kant geplakt dus ik heb maar gelijk hele nieuwe wandjes gemaakt. De raampjes uit de rommeldoos waren wel iets kleiner maar dat maakt niet uit. Ook heb ik aan de kant die langs het spoor komt geen bovenraam gemaakt zodat ik genoeg ruimte heb om daar  de stationsnaam op te zetten.





Even passen.



Dan de uitbouw er tegen aan maken. Deze onderetage daar komt geen verlichting in. Als ik er later alsnog verlichting in wil zetten kan dat omdat ik het oude binnenwerk met de gordijntjes nog prima kan gebruiken.



De onderverdieping in de verf. Beginnen met de lastige randjes.



Mijn jongste kleindochter (volgende week 5 jaar) neemt haar eigen knip en plakwerkje mee en komt gezellig bij opa knutselen in z'n treinkamertje. Dat doet ze regelmatig en dat is reuze gezellig. Tussendoor is er natuurlijk ook tijd voor wat snoeperij.



Ondertussen is het hele stuk geschilderd. En ik moet natuurlijk  kijken hoe dat staat dus ik zet even snel de delen los op elkaar.





De muren zijn "gevoegd" En gelijk van de nieuwe muren oude muren gemaakt. Ik had de muren natuurlijk al wat "vlekkerig" geverfd en nu heb ik de muren behandeld met sterk verdunde grijze verf. Een heel klein tipje grijs op de kwast en dan gelijk in de terpentine dopen. Als je dan de kwast op de muur laat rusten loopt de verf zo in de voegen. Ik behandel dan de hele muur met dit zelfde goedje en hier en daar dep ik het te veel op de muur weg met een stukje keukenrol. Maar op sommige plekken breng ik juist wat meer aan. Een oudere muur is nergens egaal meer van kleur door b.v. de weersinvloeden. Hier ga ik net zo lang mee door tot het naar mijn zin is en (in mijn ogen) de muur oud genoeg is. Het is wel zorg dat je met deze manier van werken echt nergens kieren in je werk hebt want dat zie je gelijk.





De inrichting van het seinhuis. Te beginnen met een planken vloer. Simpel een printje op maat en afgelakt met matte vernis.







Ik heb er een paar heldere ruiten in geknipt van een blisterverpakking zodat straks de inrichting goed te zien is. Het seinhuis staat immers op de voorgrond.



Wat rommeltjes bij elkaar gesprokkeld voor de inrichting. Er moet nog wel wat aan geschilderd worden.



Wat me ook niet zint zijn de onderdeelnummers die duidelijk te zien zijn op de muren.



In overleg met de aannemer is besloten daar de verwarming radiatoren voor te hangen. Deze moeten nog wel even besteld worden bij de leverancier. Ze zijn gemaakt van een strookje N-spoor golfplaat.



Ook moeten er straks op de bureaus een beetje licht zijn om de papieren door te nemen.





Als alle zaken gedaan zijn is dit het materiaal waar ik het seinhuis mee ga inrichten.



Na een half uurtje plakken is dit het resultaat.









Van de twee seinhuizen was er één waarvan de vorige eigenaar een beetje te lui was om alles er op te lijmen en daar ontbraken wat balken en zo. Ik heb dit met wat stripjes opgelost.





Nadat ik het een en ander geschilderd heb kunnen er wat delen samengevoegd worden.
De bestaande leuningen van  het seinhuis waren veel te laag en ik heb deze vervangen voor betere exemplaren. Ook heb ik de verlichting aangebracht op een aparte strip zodat ik het dak los kan laten liggen om er altijd nog bij te kunnen komen.



Regenpijpen op maat maken. Schilderen en monteren.





En dan kan het seinhuis op zijn plek gezet worden met een paar kleine stukjes dubbelzijdig plakband.







Nog even wat plaatjes geschoten van het interieur met de verlichting aan.









Weer een project klaar!
Groet Pierre.


Frits.

Het is weer een huzarenstukje geworden.
En je weet toch wel, dat die kleine seinen zijne om te seinen als die grote seinen kapot zijne.  ;D
H0, 2 rail, digitaal, automatisering komt later nog. ??
Tijdperk 1960-1980. Rangeerterrein bij containerfabriek in Noord-Nederland.

Gerolf

Erg mooie verbouwing, ferm !!
Ik mis nog wel wat veroudering/verwering aan het gebouw
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kautenbach

Mooi bezig, Idd beetje verouderen en dan issie helemaal af ;)

Pierre

Dankjewel. Verouderen komt nog. Ook de ballast en rails liggen er nog maagdelijk bij. :)
Groet Pierre.