Station Hoogbaan

Gestart door Pierre, 22 december 2016, 15:16:59 PM

Floris

Fijn dit! Zo lekker onbezorgd beetje freestylen en rotzooien, eerlijk gezegd word ik er wel een beetje jaloers van soms. Het werkt lekker efficient, per uur werk produceer je veel meer sfeer dan ik.  ;D

Pierre

Dank je Floris.







Een heel nieuw project. Voor de deur van mijn treinkamertje wil ik een brug maken die voor de deur langs gaat en de twee tafels met elkaar verbind zodat de treinen helemaal rond kunnen rijden.





Maar geen gewone brug. Ik wil weer iets speciaals ... een dubbeldeksbrug. Of het bestaat? Geen idee maar ik maak het gewoon omdat ik het leuk vind. :) Boven lopen de treinen en onder moeten de autootjes van het Faller Car System over kunnen steken. Ik heb wel dubbeldeks bruggen kunnen vinden maar dat zijn allemaal bruggen die een kleine overspanning hebben. Dus ik ga een boogbrug maken. Hiervoor gebruik ik als basis een brug zoals er enkele over het Amsterdam-Rijnkanaal liggen. Omdat ik de brug wil maken zonder extra pijlers laat ik het eerste en laatste stuk vervallen en gebruik ik alleen het stuk met de boog.

Ik gebruik twee stroken triplex. Eén voor de weg en één voor de rails. Ik heb geen zin om de magneetstrip in te frezen omdat ik dan bang ben dat het geheel veel te slap gaat worden dus plak ik de strippen met secondelijm op de plank.



Daarna zoek ik in mijn lade met karton de juiste dikte karton op. Het is toevallig een oud kinderboekje dat bijna de juiste dikte heeft. Het is een heel klein beetje dikker.



Het zit me toch niet lekker dat het karton iets te dik is maar het blijkt snel opgelost door de plaatjes van het karton af te trekken.



Ik zet er een laagje verf op en als dat droog is kan ik de geultjes dichtplamuren.





Dit moet even drogen en ondertussen ga ik beginnen met de brug zelf. Ik teken de brug precies op maat af op een stuk MDF .



Ik heb wat messing koker profiel van een oud vitrinekastje. Die vond ik van de week langs de straat en dat is de reden waarom ik nu dit project ben gestart. Ik heb ook nog een hele koker vol met messing flex-rails. Die gebruik ik niet meer en van deze rails heb ik de bielsen af getrokken. Ik ga proberen hier de brug mee in elkaar te solderen.



In het brede profiel heb ik eerst sleufgaatjes gemaakt zodat ik er twee stukjes rails in kan solderen.



Ik zet de grote profielen vast op de plank met wat spijkertjes en klemmen zodat ik de stukjes rails er tussen kan solderen.







Groet Pierre.


apenkop

Geweldig! Ambitieus project, maar het past wel heel mooi bij de sfeer van de rest van de baan. Het verlengt niet aleen de rijmogelijkheden, maar ook de sfeer van de industrie op deze manier.
Ik ben benieuwd.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

SuSke

OK, zeer onorthodoxe profielen voor een brug, maar ik begrijp dat je low-cost wil werken.

Dat het een mooie brug wordt, lijdt geen twijfel. Een blikvanger zal het ook wel zijn.
Succes met dit "deel"-project.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mahtoska1

CiteerMaar geen gewone brug. Ik wil weer iets speciaals ... een dubbeldeksbrug. Of het bestaat? Geen idee maar ik maak het gewoon omdat ik het leuk vind. :) Boven lopen de treinen en onder moeten de autootjes van het Faller Car System over kunnen steken. Ik heb wel dubbeldeks bruggen kunnen vinden maar dat zijn allemaal bruggen die een kleine overspanning hebben. Dus ik ga een boogbrug maken.

Er is zo een brug in Bullay aan de Moezel. Het is wel geen boog brug.

Je begint al alvast veel belovend.

59erke

Citaat van: SuSke op 27 mei 2017, 19:02:04 PM
OK, zeer onorthodoxe profielen voor een brug, maar ik begrijp dat je low-cost wil werken.

Dat het een mooie brug wordt, lijdt geen twijfel. Een blikvanger zal het ook wel zijn.
Succes met dit "deel"-project.

Je kan nog altijd stukjes styreen (eventueel met klinknagels) rond de railstukjes kleven zodat de profielen een beetje realistischer lijken.
Ben benieuwd naar het resultaat...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Pierre

Dank allemaal voor de complimenten, tips en het meedenken. Ik moet eerst eens kijken hoe de brug er uitziet als hij klaar is. Ik heb nog allerlei ideeën maar ik werk bijna altijd met de materialen die ik voor handen heb of waar ik tegenaan loop. Dat is een soort tic van mij. Zie het maar als een hobby in een hobby. ;D Bijna alles is low budget.   
Groet Pierre.


OlivierV

Pierre uw manier van kitbashen en hoe het allemaal mooi uitkomt, heerlijk!

Ik volg het met plezier.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

3rail

#113
De brug bij Bullay in Duitsland heeft ook boven spoor en onder de auto weg lopen.

Kijk maar even op Google. :)

Hier ook nog even een link naar Beneluxspoor over deze brug.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=45548.15#top

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Pierre


Eén zijkant is nu klaar. Het blijkt dat ik niet genoeg lange profielen heb voor de bovenkanten van de brug. De brug (en ik) zal het moeten doen met een houten latje. Ik heb er gelijk maar een kleurtje op gezet en even op mijn baan gepast of de maat goed was. Nu de andere kant. ;D








Groet Pierre.


Freek

Prachtige brug, ook al is het nog maar een stukje. Als ik de rest van je creaties zie, dan wordt dit waarschijnlijk ook een pronkstuk.

Ik ben benieuwd naar welk systeem je gaat gebruiken om de brug uitneembaar te maken.

PietB

Ziet er schitterend uit Pierre!
Klasse

grt Piet.

Pierre

Groet Pierre.


Pierre

Weer een stukje verder met de brug.







Het bovenste dek met de rails.







De vakwerkconstructie onder het bovendek.







Even los tegen elkaar geschoven om te passen.




Wat oude rails gesloopt om het bovendek af te maken.













Ik heb als inspiratie deze foto gebruikt (links boven)
Deze gespiegeld aan elkaar geplakt om dubbel spoor te krijgen. (rechts boven)
En het resultaat van mijn projectje.(onder)


Groet Pierre.


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw