I10 rijtuigen LS Models

Gestart door deurenkletser, 19 december 2016, 09:36:53 AM

deurenkletser

De nieuwe I10 rijtuigen van LS Models zijn prachtig en verdienen dan ook verlichting. Maar mijn standaard verlichting past daar niet zomaar in ( ik gebruik altijd de ledbar van Brelec ).

LS heeft zelf een soort licht geleider voorzien met gaatjes waar de Leds moeten komen. Iemand al een poging gedaan om verlichting in te bouwen?

Zo, welke smd led's kan je daar best voor gebruiken?

deurenkletser

Ondertussen ben ik zelf aan de slag gegaan en voor 0,45€ aan ledjes het rijtuig kunnen verlichten. Tel daar nog 3 weerstanden en één elco bij en voor een kleine €1 per rijtuig verlichting voorzien. Het is dus goed zelf te doen, zonder veel uit te geven aan dure LED's.

Ik heb namelijk de LED sets gebruik die ze bij Act**n verkopen. Een streng van 30 LED's kost daar maar € 1,45. Heel goed te doen. Indien interesse wil ik wel wat foto's plaatsen hoe ik ze juist heb ingebouwd.

Ludwig

Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

deurenkletser

#3
Ik post binnenkort wat foto's van het eindresultaat, ben nog bezig met het juist inbouwen van de elco, maar het resultaat is zeker geslaagd. Aangezien er toch nooit strips van LS Models zelf zullen komen denk ik...

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

deurenkletser

Citaat van: Peter op 11 januari 2017, 21:17:10 PM
In de meeste LSM modellen past enkel de ESU verlichting

http://www.esu.eu/produkte/innenbeleuchtungen/ntt-h0-analog/

http://www.esu.eu/produkte/innenbeleuchtungen/ntt-h0-digital/

Bij de I10'en zijn er 9 gaatjes voorzien waar de LED's in moeten komen. Bij de ESU strips tel ik er al meer, ik denk dat de tussenafstand ook niet correct is. Ik heb zelf zoiets gemaakt:


Gewoon de LED strip in stukken geknipt en wat weggekrast om te kunnen solderen.

Ze staan per 3 LED's in serie.

Dat geeft dit resultaat (losse kap, los dak - definitief resultaat volgt nog)

chef garde

Het resultaat ziet er veelbelovend uit!!  En de kasten geven precies geen licht door, zoals de vorige I10'en van LS wel deden. 

Merci voor deze tip!

deurenkletser

Zo, de inbouw is volledig klaar.
Ik heb er een I11 rijtuig aan gehangen voorzien van Brelec Ledbar verlichting. Die is uiteraard véél zachter. Maar volgens mij staat het licht in het I10 rijtuig nog te fel. Ik ga de weerstanden verhogen om een ook een minder felle verlichting te krijgen en laat dan dat resultaat nog zien. Maar de inbouw lukt vlot en er zijn geen puntjes in de ramen te zien dankzij de geleider die er standaard in zit.

Links I10 LSM en rechts I11 LSM




Gekoppeld met stroomvoerende koppelingen van Brelec. Alle rijtuigen zijn koppelbaar en de verlichting wordt geschakeld door 1 decoder in stuurrijtuig/pakwagen


In het donker valt het pas écht op dat de verlichting te fel is...


Davy

Kan je geen donkere folie voor de ledjes plakken. Of miss een likje verf erop ;)

755philippe

Hallo,

Als het licht té fel is en alles zit op 1 dekoder kan je het licht toch dimmen via dekoder-instellingen.
Mvg

755philippe

Davy

Maar dan ga je ook de sterkte van de andere rijtuigen dimmen die wel goed schijnen, dacht ik

deurenkletser

Inderdaad dimmen via functie uitgang gaat niet lukken. De ledbars branden op perfecte sterkte. Ik ga er extra weerstand tussen plaatsen.

deurenkletser

En dit is nu het eindresultaat. Het I10 rijtuig werd gedimd met een 2K2 weerstand. Nu zijn ze qua sterkte gelijk met de I11 rijtuigen.

Nu geven die I11 rijtuigen minder licht omwille van het donkerdere interieur (blauw vs witte tafels enz...).

Ze vallen iets minder op in daglicht, maar ik ben tevreden met het resultaat. Nu de andere 5 rijtuigen nog en de oranje lading en we zijn er weer mee door.

Het resultaat:

(Ik moet denk eens mijn ruiten kuisen. Iemand een idee om er vingerplakken gemakkelijk af te krijgen?



TBCédric

Ik moet zeggen: knap gedaan! Het maakt het model wel af.
Maar mij lijkt me dat de I10 vreemd genoeg iets te hoog/groot is. Ofwel valt het in grootbedrijf minder op...
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Metpetergaathetbeter

alleen lijken je balkons (opstapplaatsen) minder verlicht te zijn vergeleken met die I11'en  :-\