Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Silhouette Cameo 3

Gestart door 755philippe, 19 december 2016, 08:49:07 AM

755philippe

De Silhouette Cameo 3 is een snijplotter en kan snijden tot een diepte van 1mm. Ze is geschikt voor het snijden van papier, karton, vinyl en zelfs stof. Mijn vraag is of er al iemand ervaring heeft met dit toestel vooral voor gebruik in onze hobby. Ik had graag dit toestel willen gebruiken voor het snijden in pluimkarton of de zogenaamde architektenkarton maar ik weet niet of dit mogelijk is.

@Dirkh welk toestel zou je me aanraden ?

Mvg

755philippe

Dirkh

Voor architecten karton is het niet geschikt. Snijden zal wel lukken maar de rollers gaan het architecten karton indrukken.
En de cameo 3 kan tot 2 mm snijden maar dan heb je het diepcut mes nodig en dat is dan weer dikker en maakt brede snedes.

dani

ik heb geen ervaring met de Cameo, ik heb een Curio, en daarmee zie ik inderdaad ook nog geen plasticard of architectenkarton snijden...  Misschien wel in meerdere "passes" maar dan nog , denk ik kwa nauwkeurigheid niet zo hoog te scoren.
De Curio heeft wel een "embossin" mogelijkheid waarmeer je in pluimkarton zou kunnen gaan "indrukken"...  Zou ik eens moeten testen..
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirkh

Plastic Card tot 0,5 mm gaat met 4 keer snijden, 0,25mm door dubbel te snijden.
Nauwkeurigheid valt best mee, ik gebruik de portrait ( kleine broertje van de cameo) en snij daar forex van 1 mm bijna volledig mee door met een dubbel cut. Nog eens licht met een mesje erdoor te gaan en het is uitgesneden.
Alleen bogen zijn niet altijd zo mooi vooral in kleine stralen, voor de rest kan ik stukjes tot 0,2 mm uitsnijden.
Dat kerkje dat ik nu aan het maken ben is met de snijplotter gegraveerd en gesneden uit forex.

755philippe

Hallo,
De bedoeling zou zijn om in architectenkarton van 2mm voetpaden en rijwegen van kasseien of klinkers te maken. Het karton hoeft geen 5mm dik te zijn en trouwens kun je een onderlaag voorzien van een bepaalde dikte waardoor je minder dikte door de Cameo moet jagen. Om ramen in plasticard van 0,25 mm te maken en dit 2x zodat je beide vellen over mekaar lijmt lijkt dit toestel me toch handig denk ik.
Mvg

755philippe

dani

#5
nogmaals, van de cameo weet ik het niet, maar de Silhouette Curio heeft een plateau met "inlegvellen" van verschillende diktes (1mm en 2mm) die je gebruikt om samen met je uiteindelijk te snijden of embossen materiaal tot de juiste dikte te komen voor je mes of pen.

Maar ik geloof dat de Cameo zijn werk-dikte zelf in stelt of door de user laat instellen, als ik me niet vergis.   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirkh

Ik denk dat je voor die toepassing beter de silhouette curio aanschaft en niet de cameo 3.
De curio kan hetzelfde als de cameo alleen kan die dikker materiaal aan en heeft een andere manier van het materiaal door te voeren. Bij de cameo zitten er rolletjes ook in het midden van het materiaal en die gaan groeven trekken in het architecten karton. Bij de curio is er enkel aan de zijkant een rolletje.
Ook kan de curio tot 5 mm dikte materiaal laden.
Nadeel van de curio is dat die kleinere oppervlaktes kan bewerken.

dani

wel ja dat bedoelde ik dus, en die Curio heb ik in huis...

je mag altijd eens komen proberen natuurlijk, maar 't is een eindje rijden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

beertje

Je kunt eventueel eens uitkijken naar een brother scanut,
deze kan met een zwaardere mes tot 5mm balsa snijden.
en sinds oktober met de nieuwe software ook embossing tot 2mm kopere plaatjes.
deze heeft een ingebouwde scanner,wifi en kan ook dfx files lezen.
ik heb er alleen nog maar stickers mee gemaakt.
mijn vrouw is er heel tevreden mee.

Ed ten Dam

De machines zijn uitstekend geschikt voor modelbouw toepassingen. Mocht je tijdens de kerstdagen weinig te doen hebben dan moet je onderstaande links maar eens doorbladeren:

http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=26005&start=0&hilit=craft
Oeps... inmiddels bijna 5000 messages op 313 pagina's

of

http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/79025-a-guide-to-using-the-silhouette-cameo-cutter/
ook inmiddels 1650 posts op 67 pagina's. Met name posts 1633 en 1640 zijn mooie voorbeelden van wagens compleet uit styreen gesneden.

Ed

755philippe

Hallo,
Even de vorige linken snel bekeken maar vooral de Engelse. Die gebruiken de Cameo 3 voor het snijden van plasticard met een dikte van 0.15 en 0.20 mm en in meerdere lagen. Ze gebruiken het vooral om huisjes, trappen en relingen te maken. Wel zou ik een kasseiweg kunnen maken in plasticcard met een dikte van 0.20 en dit kleven op een onderlaag in pluimkarton van bvb 2 of 3mm. Zo zou ik het voor meerdere toepassingen kunnen gebruiken. Dit kleven niet met plasticlijm want die vreet het pluimkarton weg maar gewoon insmeren met houtlijm.
Mvg

755philippe

Doornroosje

Het lijkt me dat je vooral in laagjes moet gaan denken. Maar met de precisie van deze machine(s) zou het geen probleem mogen zijn. Intressant.

Ed ten Dam

Citaat van: Doornroosje op 22 december 2016, 09:02:18 AM
Het lijkt me dat je vooral in laagjes moet gaan denken. Maar met de precisie van deze machine(s) zou het geen probleem mogen zijn. Intressant.
Precies het zal juist in laagjes moeten. Hier een mooi voorbeeld van een rijtuig dat in laagjes is opgebouwd:
www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/100542-diagram3d-gnr-4-comp-3rd-class-brake-dia-281/

Ed

B_Modelbouw

Ik heb nog de voorgaande versie van de Cameo ... En het is een leuk ding, snijden van plasticard tot 0,5 mm heb ik reeds gedaan zonder problemen (ander bericht met probleem verlijming). Wel met verschillende types mesjes en meerdere snijgangen. De nauwkeurigheid is zeker aanvaardbaar.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


755philippe

Nu wil ik graag weten of het programma gebruiksvriendelijk is alvorens ik de Cameo3 bestel. Soms werk ik met inkscape een vectorprogramma die via een upgrade ook met de Cameo zou kunnen werken.
Voor het snijden van plasticard heb je hiervoor een snijmat nodig, en welke vellen plasticard steek je door de plotter ? Zijn dat speciale vellen of gewoon deze uit de modelbouwwinkel en misschien ook welk merk.
Mvg

755philippe