Nieuws:

Nu in MSM 253 BAAN: Werlte, lokale spoorsfeer in tijdperk II * Op de weg naar Maldegem

Hoofdmenu

Gekleurde aspotten

Gestart door PeterVG, 13 december 2016, 18:06:57 PM

PeterVG

Tegenwoordig zijn aspotten bij goederenwagens met een NMBS achtergrond steeds meer gekleurd.
Nu ben ikzelf een beetje afgedwaald in het spoorse verleden en heb het heden uit het oog verloren. Vandaar dat ik mij afvraag wat de exacte betekenis van de gekleurde aspotten is. Wanneer is men hiermee gestart?
Ik heb getracht het op te zoeken op internetlijsten welke tijdperken beschrijven maar heb het niet gevonden. Nochtans lijkt dit info die zeer waardevol kan zijn voor deze lijsten.

OlivierV

Ik weet dat ze het sinds enkele jaren (3-4) doen bij veel wagens van/voor Infrabel (meestal blauwe geschilderde aspotten). De andere gekleurde aspotten voor NMBS/B-cargo/Xpedys hebben al een tijdje een kleurtje, maar nog niet zo lang als die van/voor Infrabel.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

ooit gelezen of het klopt weet ik niet blauw binnenlands verkeer, andere int.verkeer ;)

kno

Ik heb ooit gelezen dat de blauwe aspoten van Infrabel krijgen een vereenvoudigde onderhoudschema bij de nmbs werkplaatsen (wegens beperkte gebruik van die wagens), een kunnen dus niet in de algemene pool van assen inbegrepen worden