Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

nieuw hier

Gestart door b.herbots, 13 december 2016, 13:07:08 PM

Michiel

#15
Welkom Bart,

nu ik van m'n eigen fouten geleerd heb, zou ik je zelfs willen voorstellen om te beginnen met iets héél klein. Een vierkant van zowat 80cm met een cirkel en zijspoor. Je kan er al je kemels bij elkaar op een hoopje bouwen, maar je kan erg snel door alle fases van de modelspoorbouw gaan: plannen, houtwerk onderbouw, sporen leggen, elektriciteit, aansturing wissels, automatisering, landschapsbouw, huisjes bouwen, begroening, boompjes vlechten, verlichting en achtergrond.... binnen het jaar heb je een kemel van een baan, en klaar voor het echte werk, vol inspiratie en en goesting om het nu in 't groot te doen, zonder al te veel kemels deze keer.  ;)

Maar dat is louter een voorstel na eigen ervaring, maar ik kan me voorstellen dat je meteen een baan wilt waar je een beetje "realistisch" op kan rijden, niet enkel een kort treintje eindeloos cirkeltjes laat trekken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

b.herbots

Citaat van: loebaske op 16 december 2016, 08:45:06 AM

In een garage...is het daar vochtig of eerder waar er min of meer wat verwarming is, hoef niet veel te zijn, hier ligt de garage onder de bovenbouw en de verwarmings buizen lopen door de garage en is een droge ruimte...

Het is een bel-etagewoning dus garage op gelijke hoogte met de inkomdeur .  Boven de garage bevindt zich de woonkamer en living.  Vochtig is het er niet.

Peter

Bart,
een ruimte van 2,5 x 3 à 4 meter is niet bepaald weinig plaats. Ik denk dat er veel modelspoorders zijn die al blij zouden zijn met zo'n oppervlakte.
Ben zelf momenteel bezig om al mijn materiaal te verkopen (alles naar Duits voorbeeld) omdat het de bedoeling is er mee te stoppen.
Als, en ik zeg wel als ik, onder druk van echtgenote, kinderen en een aantal forumleden toch ooit (zeg nooit nooit) opnieuw zou beginnen zou het maximaal 3 x 1 m zijn, maar dit is bijlange niet zeker
Met vriendelijke groeten
Peter

b.herbots

ben het zoeven gaan nameten en rekening houdend met toegang en bereikbaarheid andere spullen in de garageplaats kom ik echter maar uit op 1,5 m breed  op 3,5m lang. dus iets meer dan 5 vierkante meter....

b.herbots

Citaat van: Geert op 13 december 2016, 14:47:18 PM
Welkom Bart,

Die lok van Fleischmann, is dat een digitale lok of een analoge? Voor digitale loks heb je een aangepaste centrale nodig. En bij  Fleischmann kan dat een niet zo veel gebruikte digitale taal (protocol)  zijn.

Meer info over digitale spanningen kan je o.a. hier  lezen.




Geert

Het is een Fleischmann 411802 (bouwserie 18.4/18.5/18.6 (bay. S 3/6) met varianten. In de handleiding lees ik het volgende :

Het inbouwen van een digitale ontvangerbouwsteen: Op de gemarkeerde plaats kan een 6-polige (NEM 651) DCC-DECODER 667403 geplakt worden. Op de gemarkeerde plaats kan de schakelmagneet 942601 / 942701 gemonteerd worden.