Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Handelaars procincie Antwerpen

Gestart door railbusje, 27 december 2004, 11:34:59 AM

bartie

Door zoveel reacties van mensen die allemaal positieve ervaringen hebben met het kopen in Duitsland kan dit de drempel voor anderen misschien wat verlagen. Mij hebben jullie alvast overtuigd, bij mijn volgende aanschaf ga ik eerst eens op de duitse sites kijken.
Groetjes Bart.

janjozef

Ik ben eens gaan kijken bij http://www.modellbahnen-licht.de/ naar een 77 gelijkstroom prijs 125? ik heb bij chalumano in deurne 123? betaald dan vraag ik waar zit de winst[^][^]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

railbusje

Om even terug te komen op Bali?n, toen ik hem vroeg of hij een versie van Wintrack had zei hij dat dat enkel op bestelling was. Volgens hem had Marlin (wat hij haat) Wintrack overgekocht en is de Belgische invoerder ervan (Dankaert) daarna met de helpdesk gestopt. Als je nu een probleem hebt moet je volgens hem naar Duitsland bellen.
Gisteren nog een mailtje naar Dankaerty gestuurd en die ontkende dat volledig, hij doet nog steeds die helpdesk.
Die Bali?n is "full of shitt". Voor Faller vraagt hij trouwens ook woekerprijzen.
Die Faller watertoren kost 32? bij hem terwijl die elders 19? kost.

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door janjozef

Ik ben eens gaan kijken bij http://www.modellbahnen-licht.de/ naar een 77 gelijkstroom prijs 125? ik heb bij chalumano in deurne 123? betaald dan vraag ik waar zit de winst[^][^]



Waar vind u nog een nieuxe lokomotief aan 120 ? 125 Euro ? Nergens.
Dit is nu echt een minimum prijs.  En Mehano is daar gekend voor.

Maar ik ga u een vergelijk geven vanuit mijn Z-standpunt (sorry).
Hier betaal ik voor een BR152 210 Euro.  In Duitsland , voor dezelfde lokomotief 150 Euro.  Verschil is 60 Euro.  Hiervan kan ik bijkomend 3 wagonnetjes kopen.

svvander

citaat:
Geplaatst door Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door janjozef

Ik ben eens gaan kijken bij http://www.modellbahnen-licht.de/ naar een 77 gelijkstroom prijs 125? ik heb bij chalumano in deurne 123? betaald dan vraag ik waar zit de winst[^][^]



Waar vind u nog een nieuxe lokomotief aan 120 ? 125 Euro ? Nergens.
Dit is nu echt een minimum prijs.  En Mehano is daar gekend voor.

Maar ik ga u een vergelijk geven vanuit mijn Z-standpunt (sorry).
Hier betaal ik voor een BR152 210 Euro.  In Duitsland , voor dezelfde lokomotief 150 Euro.  Verschil is 60 Euro.  Hiervan kan ik bijkomend 3 wagonnetjes kopen.



Ik vermoed dat je niet op alles zal kunnen winnen, logisch uiteraard. Maar veel zaken zijn echt wel goedkoper in Duitsland hoor Jozef. Niet dat ik er echt voorstander van ben, maar als ik een zaak kan doen ginder, dan doe ik het toch ook hoor. Probleem is, dat veel van onze Belgische winkels promo's doen en dat als je dan vergelijkt, het verschil nog zo gering is, dat je beter hier koopt.
Maar dat is ieder zijn mening natuurlijk.

Wat Bali?n betreft, heb er geen ervaring mee, maar ik denk niet dat we, zoals elders hier besproken, winkels moeten afbreken. Ik denk dat je deze meer tegenwerkt door er gewoon niet te kopen... aan jullie de keus.

Groeten,

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

Dag,

Sven, inzake hebt ge gelijk, maar ik denk dat het ook een taak is om zowel de nieuwelingen als de doorwinterde modelbouwers juiste info te geven ook over winkels.
Het is een openbaar geheim dat zowel Baillien als Verschooten dure vogels zijn.
Wat de prijzen in Duitsland betreft: In een winkel (dus niet "versandverkauf") liggen voor HO de prijzen BTW in meestal iets hoger voor Belgische modellen, omwille van de afzetmarkt.
Wat Z-betreft, klopt het; en wel om dezelfde redenen: in Belgi? is de afzetmarkt zo klein dat vaste kosten te zwaar doorwegen.
Maar toch opletten: vergeet je eigen vaste kosten niet in rekening te brengen: 20 jaar geleden waren er uit Mechelen die naar Luxemburg reden omdat een lok daar 500 fr goedkoper was; ze vergaten wel dat de rit 1000 fr kostte !

Roland

guy holbrecht

Dat er prijsverschillen zijn tussen winkels is niet uit te sluiten. Het is de winkelier in kwestie die uiteindelijk, aan de hand van zijn investeringen en onkosten, de prijs van het product bepaalt. Als je een hoge omzet verwacht, kan je de basisprijs laag houden. Verwacht je van ??n of ander model slechts enkele exemplaren te verkopen, dan zal de prijs navenant zijn. Even een anecdote: toen de reeks 77 er zat aan te komen, beslisten wij om deze in clubverband aan te kopen. Na navaag bij de clubleden, bleek het om niet minder dan 65 exemplaren te gaan van dit model. We schreven dan ook enkele bekende en minder bekende winkeliers aan (er was zelfs in vele gevallen persoonlijk contact). Groot was onze verbazing toen er ??ntje botweg antwoordde dat hij niet ge?nteresseerd was. "Ik neem er maar vijf binnen, niet meer of niet minder." En dat is nu juist waar het hem wringt: iemand die niet ge?nteresseerd is om 65 exemplaren van een bepaald model te verkopen tegen een aanvaardbare prijs, die heeft m.i. van zakendoen geen kaas gegeten. En zo zijn er bij ons toch nog wel enkele handelaars bezig. Dat is jammer. Gelukkig zijn er toch wel enkele die genoeg initiatieven nemen en steeds klaar staan om de potentiele klanten op hun wenken te bedienen. We noemen hier niemand, en we werpen niemand een steen toe, maar iedereen die met modeltreinen bezig is weet die handelaars wel in de corecte categorie te plaatsen.

railbusje

Als iemand bewust onware verhalen verteld over de sevice van Dankaert omdat hij je een ander product wil aansmeren mag dit volgens mij geweten zijn. Ik heb mijn Wintrack van de week besteld bij Dankaert en hij heeft dat zonder voorafbetaling opgestuurd. Ik heb trouwens eerder al lovende kritieken geschreven over andere zaken. Als het goed ik zeg ik het maar als het slecht is ook, is dat zo fout?

tonycabus

Niks dan positieve ervaringen met TSD. En ik denk de meesten van ons!
Men zegge het voort!!! Vooral wie die zwartmaker is. Dat is g??n manier van zakendoen.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

svvander

Klopt, het mag doorgezegd worden, we moeten er alleen op letten dat deze zaken niet persoonlijk worden. Als we een zwarte lijst zouden aanleggen van alle winkeliers, waar ooit iemand problemen mee heeft gehad; ik vrees dat ze dan allemaal wel door de mand zouden vallen, niet? Persoonlijk vind ik de beste methode om van zo'n winkeliers verlost te geraken... niet meer kopen. Die maken zichzelf kapot, reken daar maar op.

Guy, als ik het goed begrepen heb, hebben jullie dan toch een korting verkregen? Ik dacht dat dit niet mogelijk was. En spreken we dan over 10% of meer? (of andere kortingen?). Als ik dat mag vragen.
De reden waarom ik dit vraag is de volgende; (en nu gaan ze mij helemaal voor zot verklaren) stel dat er hier op dit forum 20 leden ge?nteresseerd zouden zijn in bijvoorbeeld de 59 van Roco. Moesten we die handelaars dan kunnen aanschrijven... wij zijn tot slot ook een club of niet? (OK niet echt, maar je weet wat ik bedoel).

Misschien weer een leuk discussiepunt!


Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Dit vind ik een zeer interessante gedachtengang, Sven. Voor mij ook een of twee 59's van ROCO (ik heb er al wel enkele, maar enkele meer is geen luxe) [:p] [:p] [:p]

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

guy holbrecht

Sven,
Korting, dat weet ik niet precies. Ik heb de onderhandelingen niet gevoerd. We hebben ze gekocht aan 125 euro, terwijl de vooropgestelde winkelprijs in die dagen rond de 150 euro lag. De meeste winkeliers zijn daar wel onder gegaan.
We hebben dat trouwens nog eens geprobeerd met de 'Bolle Neus' van Roco, maar daar hebben we, eerlijkheidshalve toegegeven, achter het nest gevist, omdat de reeks met de oude nummering reeds vooraf uitverkocht was bij de meeste winkeliers. Je ziet dus, dat het niet altijd loont te wachten tot je een grotere bestelling hebt.
groeten,
Guy

Frans HOOYBERGHS

Ik heb me de afgelopen twee jaar de moeite getroost om zowat alle Belgische en Luxemburgse winkels, een behoorlijk aantal Nederlandse, en een behoorlijk aantal Duitse (en verder dan alleen vlak bij de grens) aan te doen.
Eigenlijk denk ik dat de situatie overal min of meer vergelijkbaar is.
In alle drie de landen zijn er heel veel winkeliers die in min of meerdere mate hun best doen om wat ze verkopen "goed" te verkopen. De enkelen, die hier ook al bij naam zijn genoemd, die ronduit een bepaald merk dat toch, of je nu voor of tegen bent, een zeer groot marktaandeel heeft, de grond in boren, geven de modelspoormarkt geen meerwaarde, maar ik vermoed dat hun omzetcijfer ook niet echt je dat is.
Wat mij wel opvalt is dat je eigenlijk in de drie landen drie soorten winkeliers hebt.
1: De kleine detailhandel met relatief weinig echte kennis en omgekeerd hoge prijzen. Als ik hoor dat deze mensen soms meer betalen aan inkoopprijs dan de verkoopprijs van anderen is ??n en ander niet verbazingwekkend.
2: De min of meer gespecialiseerde modelbouwwinkel wiens prijzen soms de prijzen van de reeds hoger genoemde winkeliers evenaart. Naar zij ook beweren omwille van dezelfde hoge inkoopprijzen.
3: De modelbouwsupermarkten. Blijkbaar gaat het hier om mensen die zelf naar de fabrikant rijden en daar een grote(re) voorraad inkopen aan een natuurlijke betere prijs. Vaak hebben deze mensen ook voldoende knowhow in huis om goede service te verlenen, ook al is het door elke maand de te repareren stukken mee te nemen naar de fabrikant.
Dat je in Duitsland meerdere winkels van het laatste soort vindt is niet verbazingwekkend. Beweren dat Duitse winkels per definitie goedkoper zijn is een leugen. Eigenlijk is door de band genomen de prijszetting in de Benelux en Duitsland in vergelijkbare winkels hetzelfde. Het spreekt voor zich dat grote(re) promoties vaak spectaculairder zijn bij grote(re) winkels.
Het jammere is de teleurstelling van velen als een model bij X gekocht 25 tot 50 % duurder blijkt dan identiek hetzelfde model bij Y in de etalage 1 week later. Ik vermoed dat velen dan de hele modelspoorwereld de rug toekeren. Velen het een sjacherboel vinden.
En dat is jammer. De kosten voor alle winkeliers zijn toch min of meer hetzelfde, huur, personeel, rsz, btw, enz.
Wat Antwerpen betreft, wanneer neemt iemand hier eens een (her)nieuw(d) initiatief? Er zit een gat in de markt zeker nadat vele winkeliers hun zaak hebben stopgezet. Mevrouw Verschooten en haar team doen ontegensprekelijk hun best. Maar ook zij mag het mensen niet kwalijk nemen dat 25 tot 50 % prijsverschil betekent, 2 kopen en daar bovenop 1 gratis. Als het prijsverschil kleiner wordt door een andere (grotere aankooppolitiek?) worden wellicht velen haar klant. Belgen en Nederlanders! Of moeten we wachten op ??n van de groten die in Antwerpen toch weer licht ziet.
En tot slot, of het in de Benelux of in Duitsland is, het is gewoon plezant een (mooie) modelspoorwinkel te bezoeken.

tonycabus

Hij zegt niet gauw iets, de Frans, maar als hij iets zegt zegt hij het goe!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Dag,

Idd als de Frans iets zegt, ....

Maar ik wil wel nog iets toevoegen aan de paragraaf over de prijs.
Er wordt namelijk ??n facet vergeten: de hoeveelheid.
Als men een bepaald model aanprijst met zijn kenmerken (technische, ..) dan wordt daardoor de prijs bepaald, maar ook zijn oplage.  Het is logisch dat een model dat slechts in 50 ex wordt gemaakt duurder zal zijn dan in 5000.  Als koper weet je dat je dan ook een "uniek" exemplaar heeft dat zijn waarde behoudt en dus de meerprijs rechtvaardigt.
Maar wat zien we:  men kondigt "??nmalige series" aan en men produceert maar zoals bij andere modellen:
vb: Big Boy van M?rklin (er zijn er een paar ferm in hun "g*t" gebeten)
I4,I5,I11 van LS Models: 400 exemplaren.  Het kunnen er voor de I11 al wel 4000 zijn.  Dat er een markt voor 4000 is is niet verwonderlijk en bewijst alleen maar wat ik jaren gelden al gezegd heb: er is een Belgische markt.  Let op: ik heb er niets op tegen, maar men mag geen onwaarheden verkopen.

Roland