Servos doen spastisch bij aanzetten spanning

Gestart door Michiel, 06 december 2016, 14:20:48 PM

raf

@ Ben

??, ik ben zelf de fabrikant van de stuur printen en het geschreven programma LOL
dus aan wie moet ik het dan vragen
toen ik er mee begon in de RC heb ik meteen dat probleem onderdrukt in het programma

stromen van 2 en 3 amp tijdens opstarten van grote servo's is geen rare tijd hoor
daarom staat er bij esc's steeds hoeveel amp de Bec kan leveren
anders moet je gebruik maken van een Ibec en deze dan per groet servo's zetten in grotere modellen

daar ik dus de ervaring met rc modellen had heb ik dit ook mee over genomen in het programma van de wissel decoders
alsook het met 1 knop programmeren van de standen van de pwm signalen
met een poort via een pic kun je meer dan aan en uit op die manier


@ Michiel
vertraagd opkomen of iets later aan schakelen blijft hetzelfde
een servo werkt reeds op 3.3 volt en sommige nog op een lagere spanning tot een max van 6 volt
met de loods had ik ook dat jitter probleem en dat heb ik opgelost door de servo in de midden stand te zetten voor het uitschakelen van de baan
dit gaf de servo een beetje speling zonder dat de deuren van de loods werden afgerukt
na het aan passen van de programmering heb ik dat probleem niet meer

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Aan de "neutrale" stand moet ik ook meer aandacht besteden. Ook zoals Geert aanhaalde, zou dit de initiële uitslag bij aanleggen van de spanning kunnen beperken. Ik weet niet of OC32 een soort "sleep" toestand kent waarbij alle servo's voor afleggen van de spanning de servo's terug in neutrale toestand zetten. Stof tot nadenken en opzoeken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Citaat van: Michiel op 07 december 2016, 11:08:02 AM
@Geert, ik had begrepen dat men de neutrale stand van de servo kon meegeven aan de OC32, maar ik weet niet of de laatste stand kan bijgehouden worden door de OC32. Dat moet ik uitzoeken.
Ik weet niet of dat de oplossing is, Michiel.
Wat ik wel weet is dat, toen ik nog met RC-vliegtuigen en raceauto's "speelde" bij het uitzetten van de ontvanger-servo spanning in het model, de servo's ook altijd een klein beetje draaide.
En dat waren geen goedkope servo's uit China maar hele dure van SimProp en Robbe/Futaba.
Wat wij wel altijd deden was éérst de RC-zender aanzetten, zodat er op alle kanalen een neutraal signaal stond(1.5 msec).
En dan pas de ontvanger inschakelen.
Op die manier was het klapperen van de servo's het minst.
Dus als het jou lukt om de OC32 te laten opstarten met neutrale signalen op de uitgang dan zul je altijd nog wat beweging kunnen waarnemen als je de servo voeding inschakelt.

grt Piet.

Ben

Citaat van: raf op 07 december 2016, 11:13:03 AM
@ Ben

??, ik ben zelf de fabrikant van de stuur printen en het geschreven programma LOL


Maar we hebben het over de OC32, niet over jouw stuurprinten en zelf geschreven programma toch?

Gr, Ben.

755philippe

Hallo,
Om te voorkomen dat een servo onwillekeurig naar een bepaalde stand begint door te schieten bij het opstarten van je systeem kun je best eerst Suspend Servo gebruiken als eerste instruktie bij de OC32. Dit vookomt het doorschieten. Heb even een artikel gehaald van dinamousers dat je hieronder even moet aanklikken.
http://dinamousers.net/forumthread8344. Op deze link staat wat meer uitleg. Ik heb suspend servo ook al gebruikt en dit geeft ook een verschil. Uitleg staat ook in de handleiding (nieuwere versie) van de OC32.
Hopelijk kun je hiermee verder.
Mvg


Michiel

#20
Een zeer kort filmpje ter illustratie van wat er gebeurt bij het aanschakelen van de spanning:

https://youtu.be/CevMYNPsWgM

@Ben, ik heb alle voorgestelde parameters van OC32 ingesteld. De servo's blijven even rustig bij operationele fase, maar geen verandering bij het aanleggen van de spanning.

@Phillippe, Ben stelde voor om het als tweede instructie te plaasten. Als eerste instructie heb ik nog niet geprobeerd. Dat is dus mijn volgende test.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ben

Ik speel je filmpje af op 1/4 snelheid en zie servo's door de eindstand gaan als er spanning op komt. Ik denk dat je de middenstand servo (dat is de stand bij spanning erop zetten) moet uitlijnen met middenstand wissel.

Gr, Ben.

Michiel

Dat is een heel plausibele verklaring, Ben. Hoe bepaal ik de middenstand met de OC32?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ben


Michiel

Dan schieten de servo's weer weg, uit positie, welke het probleem is dat ik kennelijk heb. De 2 aspecten zijn wel goed. Hoe regel ik met OC32 de middenstand? Of kan dat niet?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Merkwaardig is dat de stand waarbij de servo opkomt niet overeenkomt met de "0" positie in OC32. Wanneer ik de spanning aanleg schiet de servo een kant uit, ver over de aspectstand van de OC32. Wanneer ik de servo met de OC32 op "0" zet, draait ie terug op de middenstand. De servo's draaien niet naar de middenstand bij het aanleggen van de spanning. Althans, ik snap nog niet wat er gebeurt. De 2 aspecten in OC32 zijn goed, het veld "initial position" staat op 0 (tussen de twee aspectstanden in), en het veld "midpoint staat ook op nul. Toch schiet de servo bij aanleggen van de spanning volledig weg.

Kortom, het ontsnapt me nog volledig...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Al geprobeerd om bv aspect 3 set servo op de middenstand te zetten en dan aspect 3 als initialisatie stand zetten.
Eerst. De spanning op de oc 32 zetten en enkele seconde later de spanning van de servo op zetten. Dan gaan de servo direct naar de middenstand.
Als je dan koploper opstart en de servo laat initialiseren staan ze weer terug goed.

raf

Na een paar kapotte wissels was ik het beu en heb dan de servo's in deze houders gezet.

Zoals hier voor reeds aan gegeven het blijft kloten met welke hardware ook bij opstarten jitteren de servo's .
Nu wat deze houder doet is de uitslag van de servo zo beperken dat deze nooit verder kan gaan dan de wissel tongen .

Ik heb hier de enkele servo hendel genomen maar als je de dubbele neemt kun je langs onder ook nog een schakelaar aan sturen om de wissel te polariseren.
Daar heb ik een aparte file voor omdat de schakelaar dan mee vast zit aan de houder en je deze combinatie dan ook zo meteen vast kunt zetten met drie schroefjes.
De servo word aan een kant ontdaan van de bevestigings lipjes (afzagen)en is dan met tec7 vast gelijmd in de houder.
Beschadigde wissels zijn nu verleden tijd.
Als een servo is omgegaan dan word die ook zonder puls gezet en trekt zo bijna geen stroom meer .


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.