Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

DE oplossing voor het fileprobleem....

Gestart door Havoc, 28 november 2016, 23:25:42 PM

Jurgen

Ik heb vorige week ook een hele week de trein genomen.

Traject: Aarschot - Diegem. 's Avonds uiteraard terug.

Ik begon om 9u met werken en had om 17u gedaan (1 keer om 17u30).

Normaal kan ik de trein van 7u49 nemen met overstap in Leuven. Aankomst daar om 8u02 en vertrek terug om 8u12.
Omdat die laatste een L-trein is (tegenwoordig een S-trein) neem ik liever een trein vroeger in Leuven, namelijk die van 7u52. Hiervoor moet ik in Aarschot de trein van 7u34 nemen met aankomst in Leuven om 7u46.

Theoretisch dus 8 minuten om van perron 9 naar perron 1 te gaan, een zee van tijd.

In praktijk was het als volgt:
Maandag: Trein naar Brussel van 7u24 in Aarschot had vertraging, hierdoor moest mijn trein van 7u34 op een ander perron stoppen en werd opgehouden ten voordele van die van Brussel. Gevolg, 10 minuten vertraging en weg was mijn trein in Leuven waardoor ik toch op de L-trein zat. Geen probleem, kan al eens gebeuren, al vraag ik me af wat de mensen op de trein naar Brussel meer zijn dan die van mijn trein.
's Avonds, enkele gekken op het spoor waardoor mijn trein uit Diegem ook vertraging had, hierdoor de verbinding in Leuven gemist en dus een half uur later thuis. Tijdswinst ten opzichte van de auto werd zo nihil. Ach ja, wat doe je eraan.
Dinsdag: Trein naar Brussel had weer vertraging waardoor mijn trein weer moest wijken met dus een herhaling van maandag... Mensen naar Brussel zijn blijkbaar belangrijk.
's Avonds, om god weet welke reden heeft de trein weer vertraging, verbinding in Leuven weg, tijdswinst nihil. Ach ja, you win some, you lose some!
Woensdag: 's Ochtends haal ik mijn trein van 7u52 in Leuven. Yes, eindelijk gelukt.
's Avonds stop ik een uurtje vroeger en rijden de treinen "normaal". Normaal betekent hier dat de trein Naar Leuven zoals gewoonlijk 4 minuten te laat in Diegem is, maar waarmee ik toch nog de verbinding in Leuven heb want 10 minuten min 4 is toch nog 6 minuten om heel het station te doorlopen. Iedereen tevreden.
Donderdag: Blijkbaar is er een vertraging van mijn trein waardoor ik nog maar eens de verbinding mis in Leuven. Zit ik weer op het boemeltje.
's Avonds rijden de treinen nog eens "normaal". Allé, 't is maar 1 dag meer.
Vrijdag: Ik wil het niet weten, dag trein, dag verbinding, weer de boemel...
's Avonds is de trein naar Leuven weer rijkelijk laat en kan ik lopen in Leuven, maar ik spring nog net mijn beoogde trein op. De conducteur is super enthousiast en somt alle haltes op die de trein aandoet en wenst ons een aangename reis. Er komt een glimlach op mijn gezicht. Helaas moet ik wel blijven staan want de trein zit vol met studenten die naar huis gaan.
We vertrekken weer na een stop in Wezemaal en horen de conducteur weer omroepen dat hij gezien heeft dat er veel mensen moeten recht staan. Hij zegt ook dat hij mensen ziet zitten in het gangpad en aan de opstaptredes met hun propere broeken op die vuile vloer en... (nog vanalles, maar dat ben ik vergeten). Op een enthousiaste maar toch duidelijke manier maant hij iedereen aan om de jassen en de rugzakken die op de zetels staan weg te steken en de valiezen in het gangpad enzo te plaatsen zodat andere reizigers ook kunnen gaan zitten.

Die conducteur heeft voor mij het hele weekend gemaakt, maar de vertragingen ben ik zeker niet vergeten!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ward

Jurgen,

Knap verhaal, en daar doen we het uiteindelijk toch voor.. een beetje geluk bij de reiziger..
Veel kunnen we er niet aan doen (helaas), dus kunnen we enkel maar proberen er et beste van te maken. Maakt het voor iedereen wat aangenamer.
Trouwens over treinen met vertaging voorlaten, heb ik me zelf ook al aan zitten ergeren.
Maar die regel is er nu eenmaal en ik doe nu eenmaal veel stoptreinen..
In principe is de voorrangsregel:

1) IC treinen
2) goederentreinen ("snelle")
3) stoptreinen

Laten we ook zeggen, eerlijkheidshalve, dat het de laatste weken echt wel erg is.
Allerlei factoren, zowel intern als extern, hebben dit mooi beïnvloed.
Enkel vandaag waren er al 2 bovenleidingsbrzuken en een seinstoring in Brussel om dit bv aan te halen.
Iedereen boos want de nmbs is weer te laat. Helaas, niet de nmbs maar infrabel gaat hier in de fout.
Of is het wel infrabel? De heren politiekers moeten hun stem uiteraard laten horen, en vragen hier nu uitleg over.. uitleg = simpel.. gebrek aan financiële middelen voor de juiste mensen op de juiste plaats.. dus niet onnodige onderzoekbureau's om tot de conclusie te komen dat er teveel bureaufuncties zijn..
Als je denkt dat het niet erger kan? Wacht maar tot december 2017..
De klassiekjes komen terug (noodgedwongen bij gebrek aan materiaal, hoe komt dat..) , er gaan veel meer treinen rijden op ons nu al zo druk bezet net,  en
we moeten nog eens 800 miljoen extra besparen.. Ik voel precies een bui hangen..
Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Havoc

#17
Toch wel Roland. De Weinbrand "Deutsches Erzeugnis" die ik van Trier meebracht is excellent. :D

Wat de verdedigers van de trein niet snappen is dat de vertragingen met de wagen best in te schatten zijn. Ik weet goed genoeg hoeveel vertraging ik tot het viaduct van Vilvoorde kan verwachten gelet op de dag van de week en het vertrekuur. En het is niet moeilijk om in te schatten dat je op tijd gaat komen als je op een bepaald uur vertrekt en pakweg een half uur speling neemt.

Met de trein weet ik het nooit. Dat is het probleem. Je vertrekt met 45 minuten speling en je komt nog een half uur te laat. Vertrek 10 minuten later en je staat een half uur te vroeg waar je moet zijn. Totaal onvoorspelbaar. Als een dienstregeling niet bruikbaar is, is de hele dienstverlening waardeloos. Laat elke trein 4 minuten stoppen in elk station maar zorg dat hij elke dag op tijd vertrekt in elk station. Dan kan je met de trein iets aanvangen.

Dat is geen probleem als je een dag gaat shoppen en een hele dag niets anders te doen hebt dan langs de winkels te lopen. Maar als je met meetings zit of klanten op je wachten is dat onmogelijk. Buitenlanders begrijpen ook niet dat treinen zoveel te laat kunnen zijn.

Spoorlopers? Wel moesten ze minder overwegen afschaffen zou het al heel wat helpen. Sinds de overweg in St-Agatha-Berchem dicht is is dat een probleem geworden. De mensen over een gammele trap doen gaan met al wat ze meehebben (er zijn verschillende winkels net over de spoorweg) lokt enkel dat gedrag uit. Moesten ze geen stille bellen gezet hebben zouden die met oorstoppen in ze misschien horen, die ondingen maken nog minder lawaai dan mijn gsm en die hoor ik al niet als hij in mijn zak zit.

Te traag op en afstappen? Houd er rekening mee in de planning misschien? In het buitenland wordt er rekening mee gehouden en dat werkt. Dat gaat niet beter worden, zeker niet als er treinen at random afgeschaft worden, verschillende malen van spoor veranderen, de omroep zo laat is dat het lopen is, verkeerde berichten op de aankondigingsborden (een trein stond deze morgen naar Schaarbeek aangekondigd maar op de trein stond Essen, dat helpt ook niet maar is zeker de fout van de reizigers) enz. En de idioten die die tv schermen dwars op de tunnels aangebracht hebben die hebben ook nog nooit van doorstroming gehoord zeker? De romeinen wisten al beter verdorie, het is gemakkelijker uit het circus maximus te geraken dan door de tunnel van het Noord.

Zal deze week eens bijhouden hoe het zit met de treinen...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

#18
Hallo Johan,

Zeg nu zelf, ga je het fileprobleem kunnen oplossen door nog meer auto's op de weg te brengen? Ik snap dat je een beroerde treinverbinding hebt, maar met enkel luidop klagen, kreunen, steunen en ergeren verandert er niets.

Onderneem het probleem constructief! Bijvoorbeeld, stap naar de stationchef van het probleemstation, en bespreek het probleem. Duid hem op de problematische aansluiting, het niet wachten van trein A op trein B. Bij ons in Eigenbrakel hielp dat echt. De trein naar Leuven wacht nu op de trein uit Charleroi. Goed, mijn trein vertrekt nu bijna dagelijks met 5 tot 10 minuten vertraging, maar vele tientalle pendelaars uit Charleroi halen hun aansluiting nu bijna dagelijks. Dat de trein te laat vertrekt is geen ramp, want sinds vorig jaar werden de wachtijden bij elke stop met twee minuten opgevoerd. Reistijden werden bijna verdubbeld, maar dat betekend dat verloren tijd ook heel snel terug ingelopen is.

Johan, erger je niet, neem het filosofisch op, neem een boek mee, blijf rustig en geniet van de "gewonnen" tijd. Werk constructief aan een oplossing, eventueel met mede-lotgenoten. Schrijf betrokken dienst aan bij de NMBS. Maar vooral, maak je niet kwaad. Dat gaat ten koste van je gezondheid en je gezinsleven.

Bon, dat was louter mijn mening. Maar je bent natuurlijk eigen baas. Jij beslist hoe je jouw probleem aanpakt. ;-)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ward

Wat je aanhaalt van berekenen is zever. Iedere dag een half uur file kan je inderdaad erbij rekenen, maar alle dagen die extra ongevallen met extra vertraging niet. Dat ga je nu toch niet weerleggen?
En extra overwegen? Tis al lang gebleken dat ook daar veel ongevallen gebeuren. Mentaliteitswijziging is hier op zijn plaats ipv het luie. Omdat ge 5 min langer moet stappe moogt ge over de sporen lopen? Komaan.. hoor uzelf nu bezig.. dan zijn ze verwondert dat er vertragingen zijn?
Maar goed, niemand verplicht u de trein te nemen.. ga vanaf volgende week met de auto?
Veel succes er allesinds mee, tis allesinds beter voor uw gezondheid blijkbaar..

Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

rgp

Havoc,

Je argumenten zijn heel gemakkelijk te weerlegen, kijk maar:

Wat de verdedigers van de trein niet snappen is dat de vertragingen met de wagen best in te schatten zijn. Ik weet goed genoeg hoeveel vertraging ik tot het viaduct van Vilvoorde kan verwachten gelet op de dag van de week en het vertrekuur. En het is niet moeilijk om in te schatten dat je op tijd gaat komen als je op een bepaald uur vertrekt en pakweg een half uur speling neemt. Over de bewuste afstand heb ik dus 115 minuten gereden, maar ook als 75 minute en 95 minute.  Plannen en afspraken kun je vergeten of je moet altijd de langste tijd nemen.  Rendement is dan in de kelder te zoeken.  Neem een trein vroeger, dan heb je zeker je aansluiting en ben je altijd op tijd of te vroeg.  Maar voor de trein gaat het niet, de auto wel.


Met de trein weet ik het nooit. Dat is het probleem. Je vertrekt met 45 minuten speling en je komt nog een half uur te laat. Vertrek 10 minuten later en je staat een half uur te vroeg waar je moet zijn. Totaal onvoorspelbaar. Als een dienstregeling niet bruikbaar is, is de hele dienstverlening waardeloos. Laat elke trein 4 minuten stoppen in elk station maar zorg dat hij elke dag op tijd vertrekt in elk station. Dan kan je met de trein iets aanvangen. De trein 4 minute laten stoppen ?  Ok, maar dan wordt de reistijd wel een stuk langer.  Gevolg: ja dan kunnen we evengoed te voet gaan !

Dat is geen probleem als je een dag gaat shoppen en een hele dag niets anders te doen hebt dan langs de winkels te lopen. Maar als je met meetings zit of klanten op je wachten is dat onmogelijk. Buitenlanders begrijpen ook niet dat treinen zoveel te laat kunnen zijn.  Misschien meetings realistisch inplannen en vertrek realistisch inplannen zoals met de auto als je de trein neemt.

Spoorlopers? Wel moesten ze minder overwegen afschaffen zou het al heel wat helpen. Sinds de overweg in St-Agatha-Berchem dicht is is dat een probleem geworden. De mensen over een gammele trap doen gaan met al wat ze meehebben (er zijn verschillende winkels net over de spoorweg) lokt enkel dat gedrag uit. Moesten ze geen stille bellen gezet hebben zouden die met oorstoppen in ze misschien horen, die ondingen maken nog minder lawaai dan mijn gsm en die hoor ik al niet als hij in mijn zak zit.Spoorlopers zijn een opvoedingsprobleem !  En de NMBS heft in geen enkel opzicht de taak om de mensen op te voeden.  De "stille" bellen zijn er op vraag van onwonenden die plots de bel te luid vonden en door politieke druk warden aangepast

Te traag op en afstappen? Houd er rekening mee in de planning misschien? In het buitenland wordt er rekening mee gehouden en dat werkt. Dat gaat niet beter worden, zeker niet als er treinen at random afgeschaft worden, verschillende malen van spoor veranderen, de omroep zo laat is dat het lopen is, verkeerde berichten op de aankondigingsborden (een trein stond deze morgen naar Schaarbeek aangekondigd maar op de trein stond Essen, dat helpt ook niet maar is zeker de fout van de reizigers) enz. En de idioten die die tv schermen dwars op de tunnels aangebracht hebben die hebben ook nog nooit van doorstroming gehoord zeker? De romeinen wisten al beter verdorie, het is gemakkelijker uit het circus maximus te geraken dan door de tunnel van het Noord.
Langer stoppen zie hierboven.  Het buitenland ?  Kijk eens naar de gemiddelde afstand tussen twee haltes en het aantal treinen op een lijn.  Woon maar eens in Frankrijk (en ook in Zwitserland !) en kijk hoeveel treinen per uur er rijden (of beter per dag).  Zwitserland: zeer mooi tot wanneer je van de ene valley naar de andere parallelle vallei moet.
Dwars op de looprichting is er gekomen op vraag van ...... de reizigers


Ik vermoed dat je in de buurt van het station van St Agatha Berchem woont, en werkt in de buurt van Schaarbeek ?

Roland