Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Zell editie 12 (27/11/2016)

Gestart door lokje, 27 november 2016, 18:52:36 PM

lokje

Hoi allemaal,

Wie is er naar Zell geweest, graag info en foto's.

Groetjes,
Jan
Booischot-Statie Schaal Z
Muziekbos Schaal Z


Zamateur

Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

lokje

Booischot-Statie Schaal Z
Muziekbos Schaal Z

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mahtoska1

CiteerZ is een moeilijke schaal...

Wat bedoel je daarmee? Ik ben benieuwd.

doomslu

Wel, ik bedoel: het is allemaal zo klein dat het bijna onmogelijk is om het niveau van afwerking te krijgen welke je op een tentoonstelling verwacht.
De grotere schalen zijn duidelijk in het voordeel.

Misschien ligt het ook aan het feit dat er relatief gezien zo weinig mensen bezig zijn met Z, dat er ook verhoudingsgewijs zo weinig top artiesten tussen zitten?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Zamateur

#7
Ik ben er niet van dat advies. Niet moeilijker dan andere. Z, niet te veel in detail, we moeten noemen.
Ik zag Pieter netwerk. Prachtig.
Ik zag een Amerikaans netwerk Z: schitterend.
Maar om de Z kennen, moeten we praten. Wat is het magazine?
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

lokje

Dag allemaal,

Ik ben het volledig oneens " weinig top artiesten in Z" dit in een kleine mokerslag aan modelbouwers die zich grotendeels moeten behelpen met beperkt materiaal en zelfbouw. In HO is alles te koop en dan is het vrij gemakkelijk om een baan te creëren en dan nog... Jullie zouden veel beter eens op zoek gaan naar Z-banen om deze te laten tentoonstellen zodat de kleinste schaal ook wat in de belangtelling komt.
Ik ben zwaar teleur gesteld, ik ben al 20 jaar met Z-bezig, en deel van mijn locomotieven rijden digitaal, mijn wissel zijn aangedreven met servomotoren van ESU en de baan wordt digitaal gestuurd. De verlichting in de wagons kunnen aan en uit gezet worden, sluitlichting voor wagons eendere welke type enz... wat moet je nog meer hebben als MODELBOUWER.
Groetjes,
Jan
Booischot-Statie Schaal Z
Muziekbos Schaal Z

SuSke

Citaat van: lokje op 30 november 2016, 20:49:02 PM
... Jullie zouden veel beter eens op zoek gaan naar Z-banen om deze te laten tentoonstellen zodat de kleinste schaal ook wat in de belangtelling komt...

Ik dacht dat Luc voor de grote modelspoorexpo nog een oproep gelanceerd heeft om banen in de kleinere schalen te vinden en dat hij van een kale reis is thuis gekomen.
Er zijn zeker grootmeesters in Z en N, alleen zie je ze zo weinig. Waarom?? Ze moeten wel buiten komen met hun meesterwerkjes. Dus wat houd je tegen om je ook voor de kar te spannen en te zorgen voor een delegatie van Z en N spoorders in 2018.


Vergeet ook niet dat bij de grotere schalen ook de detaillering in verhouding mee gaat en kritischer wordt bekeken omdat het beter opvalt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Klopt, Frans.
Ik zou graag topbanen in Z en N hebben in 2018. En ik weet dat het kan!
Daarom keek ik met belangstelling naar het filmpje, maar ik ben teleurgesteld met het getoonde niveau.
Ik kreeg nergens een 'wow'-gevoel.

Of het nu Z, N, H0, 0, 1 of gelijk wat is, de bezoekers verwachten topkwaliteit.
Enkel die baan die op 3:48 begint en die met de grote brug hebben wat, volgens mij. Jammer dat het perspectief van de achtergrond bij die laatste fout is.
Ik had gedacht dat Zell de top was...?
Ik kan alleen maar hopen dat de filmmaker niet alles heeft gefilmd.  :-\

'k Ben even gaan zoeken en heb een filmpje gevonden waarin wel een aantal mooie banen zitten. Ze bestaan dus wel, de artiesten in Z!  ;)
https://youtu.be/1WpiuInt3Z4

P.S. Ik geef grif toe dat ik het zelf niet beter zou kunnen, het is zo klein...  ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Zamateur

https://www.youtube.com/watch?v=GNJVELQOGkQ
Convention US, Clermont-Ferrand 2016.
Film met een kleine gopro op een wagen.
Het beeld is vervormd, maar het baan is fantastisch.
Het was een test.
Alles is door de auteur.
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

SuSke

Citaat van: doomslu op 30 november 2016, 22:42:46 PM
Klopt, Frans.
Ik zou graag topbanen in Z en N hebben in 2018. En ik weet dat het kan!
...

In Edegem hebben we er eentje staan  ;) 8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

#13
Elke schaal heeft z'n sterkte. De laatste jaren is de tendens om steeds groter te gaan. Schaal 1 is nu erg populair. Maar wanneer men schaal Z bekijkt met schaal 1 criteria (details), dan vindt men in Z niet snel de meerwaarde. Schaal-Z heeft andere kwaliteiten.

Ook schaal-Z bouwers zouden meer expliciet de voordelen van hun schaal kunnen exploiteren, en niet proberen om detaillering na te streven die in schaal 1 evident is. Een super mooi dioramaatje in schaal Z wordt snel door z'n "kleinheid" onderschat. Men vindt het vakmanschap niet terug in het kleine.

Schaal Z is uitermate geschikt om weidse scenes uit te beelden, onderwerpen die ruimte nodig hebben om tot hun recht te komen. Dat lijkt me dan ook het speerpunt van de schaal om de Waauw-factor op te drijven. Goed uitgebalanceerd detailleren is een vak, een oog voor kleur, textuur en licht is een meerwaarde. En wanneer alles bij elkaar komt krijg je werkelijk een Waauw-baan in de kleine schaal.

Een sprekend voorbeeld vind ik onderstaand beeld: het depot van Hamburg met dubbele draaischijf en massale ringloods. Maar ik nodig Z-enthousiasten uit om ander voorbeelden te geven van buitengewone Z-banen met een hoog Waauw-gehalte. Hoedanook, dit is mijn mening over de lacune in de aanwezigheid van Z-modelbaan op exposities, en hoop dat ook Z (en N  ;) )  z'n plaats kan verwerven tussen de buitengewone modelbaan in de nabije toekomst, maar het is aan de Z-meesters onder ons om dan ook op te staan en te tonen dat ook Z indruk kan maken.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mahtoska1

CiteerWel, ik bedoel: het is allemaal zo klein dat het bijna onmogelijk is om het niveau van afwerking te krijgen welke je op een tentoonstelling verwacht.
De grotere schalen zijn duidelijk in het voordeel.

Misschien ligt het ook aan het feit dat er relatief gezien zo weinig mensen bezig zijn met Z, dat er ook verhoudingsgewijs zo weinig top artiesten tussen zitten?

Ik ben het niet eens met dit standpunt. Het detaillerings niveau per m3 is in Z soms meer dan in de grotere schalen. Naar een kleine schaal kijk je gewoon anders. Dit is ook wat Michiel aanhaald. Als je een macro opname van een Z gebouw neemt, dan zie je inderdaad "afwijkingen". In schaal H0 zo dit betekenen dat je een detail opname maakt van een kleine locomotief en verwacht dat alles goed zit. (een kleine H0 loc is ongeveer de grote van een gebouw in Z)

CiteerIk had gedacht dat Zell de top was...?
Klopt niet helemaal. Zell is meer een bijeenkomst van Z-ters. volledig vrijblijvend. Er zijn geen selecties. Iedereen die iets te tonen heeft in Z kan komen. Soms staan er wel pareltjes. Ik raad je aan om zelf te gaan kijken volgend jaar. Een film of foto zegt ook niet alles.
Er is ook de 2 jaarlijkse Z tentoonstelling in Altenbeken. Mischien moet de redactie deze tentoonstelling maar eens inplannen om te bezoeken.

CiteerEnkel die baan die op 3:48 begint en die met de grote brug hebben wat, volgens mij. Jammer dat het perspectief van de achtergrond bij die laatste fout is.
Dit is afhankelijk van de hoek waaruit je de baan bekijkt. In het filmpje is het inderdaad niet 100% OK omdat het uit de verkeerde hoek gefilmd is. Ik heb al foto's gezien waar de achtergrond wel OK is van deze baan.


CiteerIk zou graag topbanen in Z en N hebben in 2018. En ik weet dat het kan!
Daarom keek ik met belangstelling naar het filmpje, maar ik ben teleurgesteld met het getoonde niveau.
Ik kreeg nergens een 'wow'-gevoel.
Ik denk dat jullie de contacten hebben om enkele Z topbanen te hebben in 2018. Sommige banen van deze bouwers (binnen en buitenland) hebben zelfs al in MSM gestaan en zijn ook actief op dit forum. Mischien zijn ze wel aan een nieuwe baan bezig...