Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

(ontwerp) Minibaan voor wedstrijd 2018: WDLR, winter 1918

Gestart door Decauville_nl, 22 november 2016, 00:06:13 AM

Thommy

kun je dan niet beter alu profielen nemen? net zoals je messing hebt?
nu, zo'n bakjes bestaan ook in verschillende diktes. Horeca zaken kunnen soms in zwaardere kwaliteiten leveren (zo ook webshops meestal, maar heb je een idee qua dikte)

lijkt mij een machtig idee uw opstelling. fan
Greetz

Thommy

Gerolf

Ik vind stalen dwarsliggers aan het front wat vreemd.
Misschien zijn ze meer bom-bestendig, maar toch ook een pak duurder, zwaarder en dus lastiger om te vervangen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eddy

Inderdaad Gerolf,ik heb het boek van Wim De Ridder,over militaire spoorwegen in Belgie.Op de foto's uit de oorlogsjaren zie ik ook maar houten dwarsliggers.

groeten eddy

Decauville_nl

De War Department Light Railways gebruikten zowel hout als stalen dwarsliggers. Over de toenmalige kosten voor dan wel hout of staal kan ik niet veel zeggen, staal zal wel duurder geweest zijn. Maar voor een zo vitaal onderdeel van de oorlogsmachine had men wel wat over. Ik meen dat de WDLR ca 1000 km 600mm spoor hadden liggen, het was de meest betrouwbare vorm van transport, mede mogelijk gemaakt door de starre loopgravenoorlog... Bedenk dat de Duitsers ook een 600mm systeem van ca. dezelfde lengte hadden...

Maar kosten of bombestendigheid hebben eigenlijk weinig te maken met de keus voor staal. Een stalen dwarsligger is wel degelijk behoorlijk lichter dan een houten. Het smalspoor aan het front werd gemonteerd op stalen dwarsliggers aangevoerd. De zg complete spoorramen en complete wissels waren van standaardmaten, draagbaar en snel tot een lange spoorbaan aan elkaar te schroeven. De stalen dwarsliggers hadden met hun dakconstructie en zg gekapte einden, die aan de einden naar beneden aflopen, een grote draagkracht. Vaak voegde men later nog houten dwarsliggers toe om eea extra te verstevigen.  Hout werd lokaal gewonnen en verwerkt. Spoorbanen werden ook met houten dwarsliggers gebouwd, alle losse delen werden dan naar de bouwplaats gereden en het spoor werd dan ter plaatse in elkaar gespijkerd. Dit soort banen werden wat vaker achter het front op wat rustigere plaatsen opgebouwd.
Als ballast gebruikte men daar oa. veel puin van ruines...

Alle spoor, zowel op hout dan wel staal is gewoon niet bombestendig, dat maakt niets uit. Raakte het spoor aan het front beschadigd, en dat gebeurde constant,  kon men vrij eenvoudig complete nieuwe spoorramen aanvoeren en zo de baan snel weer in bedrijf stellen.

Ik zal later, als ik weer thuis achter de computer zit, wat foto´s hier plaatsen

Ferdi

Voordeel van metalen dwarsliggers was/is dat ze minder plaats in nemen bij transport, wat vooral belangrijk was als men over zee moest.
En ook belangrijk in oorlogstijd: je hebt een kleinere omvang voor dezelfde hoeveelheid dwarsliggers, wat dus minder goed zichtbaar (opvalt) is voor de tegenpartij.

Tevens was de kostprijs in Groot-Brittannië van staal niet zo groot. In Engeland vind je ook vandaag nog voetpaden in ijzeren klinkers, onder andere in Camden (Londen).

Decauville_nl

De houten dwarsliggers kwamen van lokale zagerijen en gingen dus niet mee op transport vanuit Engeland. Spoor op hout werd ter plaatse in elkaar gespijkert. Ik heb ook een foto waarop men de stalen spoorramen in elkaar aan het schroeven is. Het kan heel goed zijn dat ook het geheel stalen spoor in delen werd verscheept.. ook wel logisch want dat scheelt enorm in volume....

Vooralsnog een klein beetje aan "engineering" gedaan ;D dwz, de maten voor de kerk bepaald en wat tekeningen gemaakt om delen te kunnen maken. De kerk heb ik niet zelf getekend deze keer maar is een tekening uit de database van SU, de 3D Warehouse, en het is een werkelijk bestaande kerk in Belgie. Ik heb er wat andere elementen aan toegevoegd voor de dramatiek en natuurlijk hele stukken er digitaal afgesloopt.... :cool. Voordeel is dat zo'n gebouw met de werkelijke maten in de Warehouse staat...Ik heb de kerk verschaald maar wel iets kleiner dan 1:19 omdat ie anders net niet op de minibaan past...

Ik loop meteen al tegen een probleem aan wat te maken heeft met de grootte.. om de muursteunen (steunen, niet stenen) te kunnen maken uit foam heb ik eigenlijk een hete draad foam snijder nodig, zo eentje met werkblad en geleider zodat alles mooi recht wordt... want snijden met een mes wordt m niet in zulk dik foam.. en ik heb al een machinale figuurzaag geprobeerd maar das ook niks...

Hier een beetje een idee van de maten van (enkele delen van) de ruïne:

Citaat van: Arnoud op 27 november 2016, 19:32:26 PM





Decauville_nl

Voor de liefhebbers deze zeer interessante film. Je ziet het bouwen en de exploitatie van het smalspoor. Duidelijk is te zien de constructie op houten dwarsliggers, het spoor leggen met complete spoorramen met stalen dwarsliggers en ook het ter plekke opbouwen van spoor met nog niet gemonteerde stalen dwarsliggers.. Om maar te zeggen: alles werd gedaan.

https://www.youtube.com/watch?v=F3s01i3aa7w

sdz1976

We hebben op de club zo een groot hetedraadaparaat staan, maar het zal waarschijnlijk wat ver rijden zijn om het komen te gebruiken.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Decauville_nl


Stieven76

#39
Net een weekendje Ieper gedaan met mijn vrouw. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat monumenten, een museum en het Tyne Cot Cemetery te bezoeken. Tijdens onze tour in het "Memorial Museum Passchendaele 1917" stond er ook een stukje smallspoor geschiedenis.
Moest dan direct aan dit draadje denken en maar enkele plaatjes geschoten. Misschien ben je er iets mee. Wij waren alvast onder de indruk van het hele gebeuren.

Plaatjes dan :)








Decauville_nl


Decauville_nl

Ik wilde vandaag eens een muur in foam gaan maken. De in puin geschoten kerk krijgt een vrijwel intakte muur waarin een interessant stuk ingemetselde baksteen muur met raam en wat versierselen zit.
Maar dat bleek toch lastiger dan ik dacht en ik struikelde over het raam met die ornamenten en toestanden. Dat bleek toch heel moeilijk te zien op de foto's en een zoektocht op internet toverde helaas ook geen duidelijke foto boven water... Daarom moest ik de moeite nemen het element uit te tekenen. Ook is niet goed te zien hoe de ornamenten zijn ingevuld dus ook dat moet ik eerst verzinnen.... Ben nu aan het prutsen met wat vormen in foam maar heb nog geen toonbaar resultaat...




Ferdi

Arnoud,

Gebruik je Balsa-Foam? Dit wordt blijkbaar nogal eens gebruikt in grotere schalen. Zo ja, wat zijn dan je ervaringen?

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/artikelen/werken-met-balsa-foam
https://www.brevecomodelling.nl/index.php/nl/wat-is-balsafoam.html

De Welsh Highland Railway heeft destijds, toen ze de Beyer-Garrats teruggehaald hebben uit Zuid-Afrika, ook een hoop sporen,
gemonteerd op metalen dwarsliggers mee terug gehaald. Vrijwilligers hebben deze in Dinas toen gedemonteerd en alle bouten en onderdelen nagekeken. Of deze rails ooit terug gebruikt zijn, weet ik niet. In Dinas was de eerste werkplaats van de WHR.

Het laatste stuk, van Beddgelert  tot Porthmadog Harbour heb ik nog niet in werkelijkheid gezien (wegens een open hartoperatie).



Decauville_nl

Hoi Ferdi,

Nee ik gebruik het blauwe foamboard  (smurfschuim ;D)
Maar balsa-foam wil ik zeker proberen... lijkt inderdaad zeer geschikt voor grote gebouwen..

Decauville_nl