(ontwerp) Minibaan voor wedstrijd 2018: WDLR, winter 1918

Gestart door Decauville_nl, 22 november 2016, 00:06:13 AM

Decauville_nl

Tijdens de laatste Modelspoorexpo in Leuven hielp ik mijn vriend Tjalling met de opbouw van zijn minibaantje en was er bij voor de morele ondersteuning en gezelligheid. Want gezellig was het, en mijn eerste kennismaking met de expo was zeer positief. En het spoorde mijn interesse in de minibaanwedstrijd aan... Het idee van een minibaantje sprak me aan omdat alle baanontwerpen die ik maak meestal klein beginnen maar steeds groter eindigen...en groter... Ruimte is er niet veel bij mij thuis dus al mijn ontwerpen zijn al gauw te groot... Een minibaantje met een begrenste grootte zou de oplossing van mijn "probleem" kunnen zijn en ik zou na het maken van een ontwerp niet in de verleiding komen dit alsnog groter te maken... Ik zou het geheel zelfs kunnen opbouwen bij mij thuis! Om een lang verhaal kort te maken: Tjalling bood me hulp en een een rit naar Leuven aan als ik zou willen meedoen aan de volgende editie van de minibaantjeswedstrijd....ik beloofde hem dat ik voor het eind van het jaar een ontwerp zou maken en dan zouden we wel verder zien... want ontwerpen is een, bouwen is een tweede...

Ik dacht dat om enige kans te maken om in de prijzen te vallen (het gaat om het meedoen maar toch...) ik een baantje wilde maken met Belgische achtergrond... welnu, dit is mijn ontwerp: een stukje War Department Light Railway achter het front, ergens in Vlaanderen, late winter 1917. De schaal is 16mm, ofwel 1:19, 32mm spoorwijdte. Alles is lekker groot en indrukwekkend. In deze schaal zijn diverse zeer mooie bouwkits van WO1 materieel verkrijgbaar. De sfeer is nat, modderig, hoopjes natte sneeuw, koud en winderig. Om in Floris termen te spreken: eigenlijk best naar, zompig en gewoon niet leuk. Dat klopt ook met het onderwerp. Een stuk Belgische oorlogsgeschiedenis.

Het 3D design is in SketchUp  ff snel in elkaar gegooid en zit vol fouten en hiaten. Maar het gaat om de invulling van de kleine ruimte en de sfeer. Wat denkt u allen, is dit iets wat zou kunnen in de wedstrijd?

MSM Minibaantje 2018 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

MSM Minibaantje 2018 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

MSM Minibaantje 2018 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

MSM Minibaantje 2018 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

MSM Minibaantje 2018 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

MSM Minibaantje 2018 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

MSM Minibaantje 2018 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

sdz1976

Ik vind jouw idee schitterend, het is nekeer iets anders.
Maar ik zou een kleinere schaal nemen, in schaal 1/19 gaat het namelijk wel heel erg hoog worden allemaal.
In schaal 1:32 kan je ook al superdetaileren.

Maar dat is mijn idee maar , ten slotte moet je doen wat jij leuk vind.
Als je der maar leut in hebt.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

#3
Blijkbaar zijn de https://www.youtube.com/watch?v=8CSJ3iZ6Ai0 weer heel populair, hoewel de iets minder momenten van die tijd laatste tijd aan populariteit winnen  ::)
Maar ja elk leuk verhaal kent mindere momenten dus waarom die ook niet eens laten zien zou ik zeggen, ik volg nu naast de krijgsverrichtingen van WO II nu ook die van  WO I
Groeten Peter ;)

Michiel

#4
Citaat van: Decauville_nl op 22 november 2016, 00:06:13 AM
Wat denkt u allen, is dit iets wat zou kunnen in de wedstrijd?

Ik vermoed dat je ontwerp voldoet aan alle regelmentvereisten, dus technisch gezien kan het. Ook het thema, op de manier van uitbeelding, zal geen probleem geven. Maar ik vind dat dit beter zou passen in een dioramawedstrijd. Persoonlijk vind ik er in verhouding nog weinig modelspoor in terug, maar dat is louter een zeer persoonlijke mening, en het is niet aan mij om een oordeel te vellen over deelname of niet. Het belooft al wel erg imposant te worden. (Ik vermoed dat het diesellocje met vreemde radiator in iets stoomachtig zal veranderen?)  Dus, ook ik wens ik je erg veel succes en modelbouwplezier met het maken van je diorama.

EDIT: correctie ivm het diesellocje, ik heb het prototype gevonden ;-)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

sdz1976

Zo dicht tegen het front werd geen stoom gebruikt Michiel, wegens te zichtbaar.


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Michiel

Het waren tijden dat men niet te kieskeurig moest zijn. Als het reed, werd het gebruikt. Genoeg beelden van kleine stoomlocjes aan het front hoor.   ;)  Maar ik kende deze kleine dieseldingetjes niet, en verwachtte ze niet zo vroeg als tijdens WOI. Heb ook beelden gezien van kleine elektrische locs; men bleek erg inventief. Maar goed, ik heb weer wat bijgeleerd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marctje

Als je op bezoek gaat naar de dodengang in de westhoek, kan je er nog kiepwagonnetjes zien staan die daar gebruikt werden en foto's met smalspoor.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Decauville_nl

#8
Dank voor de reacties!

Ik geef toe dat je met het gebruik van zo een grote schaal al snel een diorama achtig geheel krijgt. je hebt nu eenmaal beperkt ruimte en dito spoorlengte. Toch is het met rijdende treinen wel degelijk een werkende baan te noemen. In mn eerste ontwerp ontbrak zelfs nog  het wissel en uithaalspoor

De motorlocomotiefjes zijn uitgerust met benzinemotoren. Goed werkende diesellocomotieven verschenen wat later in de tijd. Stoomlocs werden veelvuldig ingezet, oo vrij dicht bij het frontwaar de motorlocs natuurlijk wel in het voordeel waren kwa zichtbaarheid...De reden dat het lastig is een stoomlc op het baantje in te zetten is geld..of het gebrek er aan. Slaters maakt een prachtige kit van een Baldwin maar incusief digitale aandrijving zit je snel op krap 1000 euro...


Nog een probleem zijn de bogen die natuurlijk erg krap gaan worden enalleen geschikt voor kleine tweeassers...

SuSke

Citaat van: Decauville_nl op 22 november 2016, 00:06:13 AM
...
Wat denkt u allen, is dit iets wat zou kunnen in de wedstrijd?


Tja Arnoud, zoals we ook zeggen: niet geschoten is altijd mis geschoten.
Dus als je er zelf in gelooft, doen zou ik zeggen.
Alleen jij kan er de bezieling inleggen die je er voor voelt en die uitdragen naar de toeschouwers.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Ronald

Citaat van: Decauville_nl op 22 november 2016, 00:06:13 AM
Maar het gaat om de invulling van de kleine ruimte en de sfeer. Wat denkt u allen, is dit iets wat zou kunnen in de wedstrijd?


Jazeker gaat dit kunnen! Mooi idee en jou kennende wordt de uitvoering wel wat :)

Floris


philippe_007

Het idee is niet zo belangrijk om te winnen of de top 3 te halen, maar de afwerking....
Een bijkomende troef is de schaal, dit zien we niet veel dus zeker een pluspunt vind ik.
succes met de bouw.

Decauville_nl

Dank mannen...

Ah ik hoor ook vaak dat afwijkende baantjes -en dan ook nog smalspoor- juist minder kans maken... maar ik heb alvast wel heel snugger in ieder geval een Belgisch thema gekozen.. allé.. ;D

Decauville_nl

Een tijdje geleden was ik al aan het experimenteren geslagen om wat zaken te maken in een grote schaal.

Zoals deze eenvoudige waterbak op een stapel dwarsliggers, zeker bruikbaar op de minibaan: De waterbak is gemaakt met behulp van een tekening in SketchUp en alu schaaltje. Nog niet klaar uiteraard...

DSC_1909 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

DSC_1907 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

DSC_1911 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

Verder wat gefrot in foam: houten dwarsliggers en wat losse stukken... dit was een experiment om te kijken of ik overtuigend hout in grote schaal uit foam kon fabrieken... en dat kan...

DSC_2080 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

DSC_2086 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

[/url]



Op deze wijze kun je ook natuur- en baksteen maken... mischien een goed idee voor de kerkruïne. Deze wordt ca. 750mm lang en zeker zo hoog.. van steentjes of gips wordt het wel een heel zwaar ding met grotere kansen op transportschade.. mischien een combinatie van echte steentjes en foam...

Twee railramen in aanbouw, in 1:19, 32mm spoorwijdte: