360 graden draaien en toch 6 contacten doorvoeren

Gestart door dani, 21 november 2016, 15:00:33 PM

dani

Ik kwam deze tegen op eBay :

http://www.benl.ebay.be/itm/191793006894?_trksid=p2057872.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Lijkt me heel handig als je iets hebt dat 360 graden moet kunnen draaien en toch contactjes doorvoeren.
Ik denk bvb aan het bouwen van een functionele kraan of een zelfbouw draaischijf....

Ik wou het amar even mee geven, misschien is iemand er naar op zoek.
Ik weet dat ze in verschillende diameters, afmetingen, draaddiktes en aantallen contacten bestaan.

Gewoon zoeken op  "slip ring"


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

loebaske


Leuk ding, weet meteen geen toepassing, misschien toch maar in huis halen...

755philippe

Lijkt me zeer interssant. Vorig jaar de kraan van Faller wat omgebouwd en verlichting in geplaatst. Het enig probleem was dat ik de kraan niet 360° kon draaien omdat anders de draden getorst worden na vele omwentelingen.
Bedankt voor de tip. Ga dit onmiddellijk bestellen.
Mvg

755philippe

dani

wel, daarom wou ik het delen, omdat ik ook al gelijkaardige dingetjes in de pipeline heb...  en ik heb er een paar besteld om te testen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Cozzy

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

PietB

Mooi voor mijn 'ophaalbrug' om de stroomvoorziening en de bezet meldingen door te kunnen laten lopen.
Die hoeven wel geen 360 graden rond maar ik heb dan ook geen lussen van draden.

Dank voor de tip.
grt Piet.

stoomlokje

Dany

Bedankt voor de info, heb er ogenblikkelijk ook enkele besteld.
Kan voor vele doeleinden gebruikt worden , want 2A per draad is al wat .

PeterC

Dani,

Als je nog zo dergelijke 'eigenaardigheden' tegen komt, hou je dan vooral niet in om ze te delen.
Een idee voor een segmentdraaischijf staat door dat probleem al heel lang op een laag pitje.  Het vuur is nu weer aangestoken  ;)
Bedankt om de link (en het idee) te delen!
Groetjes, Peter


dani

vandaag pakje ontvangen en ik heb toch de indruk dat ze  geen 2A bij 250V gaan doorvoeren, zominuscuul dunne draadjes van 30 AWG !!!   beetje teleurstellend.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Snobby Crash

Ook menig kermisbouwer in model zal hier veel mee kunnen doen !

Mooi Dani !

Dreha


jean-luc

In de productinformatie lees ik:
- Outside dia: 12.5mm
- Flange dia.: 24mm

Wat wordt daar mee bedoeld? Hoe groot is het dingetje werkelijk?

dani

De afmetingen kloppen...
De diametervan het centraal stuk is inderdaad 12,5 mm  en is 11 mm hoog
De flens met de 3bevestiginsgaatjes is diameter 24mm en is 1,2mm dik
Het rond draaiend asje waar de 6 draadjes doorgevoerd worden is 4mm in diameter en ligt vlak met de bovenkant van de centrale cilinder.
Aan de flens kant zitten de draadjes in 2 groepjes van 3.

Het is echt wel "decoderdraad" van 0,14mm²  dus zeker niet geschikt voor 250V, laat staan voor 2A !
Anderzijds wel prima voor het doorvoeren van stroom voor LEDjes of mini motortjes.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

eddy

Dat is toch gemakkelijk zelf te maken.Een schijf van printplaat,waarop ge banen etst of freest.Onderkant fosforbronsslepers ertegen,bovenkant doorboren en daar de draad doorsteken en op de koperen baan solderen.
[/img]


[/img]

groeten eddy

loebaske


Volledig met je eens Eddy, maar voor die prijs kan je het niet zelf maken denk ik ....