Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Sven's Car (and Locomotive) shop - HLV 24 Ex Nord Belge + start HLV29 Jocadis

Gestart door DFS, 19 november 2016, 08:11:22 AM

RUNE

Is geen broodje aap verhaal. Ik gebruik ook azijn om mijn messing projecten te ontvetten.
Hoe ik het doe is 50/50 azijn-water in een pannetje, model er in en aan de kook brengen, vuur af en in mengsel laten afkoelen dan afspoelen met lauw water, drogen en klaar voor de primer

eddy



eddy


DFS

Ikzelf doe het iets minder gesofisticeerd, gewoon 100proc azijn en een nachtje weken...

vyncky

Bedankt voor de info! en nuttige tips.

Je hoort wel eens dat sommige etsende primer gebruiken. Ik vermoed dat dit een gelijkaardige werking zal hebben.

nu dat het flux resten neutraliseert, daar heb ik vragen bij... flux is zuur, en dat kan je niet met zuur neutraliseren.
wel met base (vb sodakristallen). Ik gebruik dit laatste ook in een ultrasoonbad om de flux te verwijderen.

Nu heb ik wel de ervaring dat dat er wat langer in ligt dat op het messing soort film komt waar ik later verfhechtingsproblemen mee had. Ik heb dit altijd opgelost door opnieuw even te zandstralen, dat die film weg is van het messing. en dan kan je je model terug gaan reinigen.  ::) 

Volgende keer toch dat azijnbadje maar eens uitproberen.  ;)

Nu we toch aan het bijleren zijn. Wat doe je met witmetaal? zelfde werkwijze?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

RUNE

Waarom ik 50/50 azijnbad verwarm.
Het proces voor het verwijderen van resten soldeer (residu) kan door een verwarmde zuuroplossing, hiervoor is in de handel commercieel zuur te kopen, maar je kan dat ook zelf maken.  Ik gebruik daar voor azijn (zuur) en verwarmen. O ja ik vergat nog te zeggen dat ik er een koffieliepel zout aan toe voegde.
Je kan de azijn ook vervangen door citroenzuur (citroensap) of als je je bokaal zure augurken leeg hebt kan je ook het resterende sap gebruiken.  Als het maar zuur is  :P

Floris

oeh ja zo'n grote GURKENTOPF-pot past wel een loc in.
Puntje trouwens bij witmetaal, secondelijm en low-melt-soldeer met echt laag smeltpunt (onder de 100 graden) doen t niet zo best bij verwarmen.

DFS

Ondertussen zijn we wat verder met de bouw van de 2e HL29

Het Chassis gezwart en de Slaters motor geïnstalleerd
Progress by Sven De Fruyt, on Flickr

Stap voor stap heropbouw van het chassis

Progress by Sven De Fruyt, on Flickr

'Frankenstein' bedrading en test (Filmpje)

Untitled by Sven De Fruyt, on Flickr

Testje met de bovenkant en Tender

Untitled by Sven De Fruyt, on Flickr


Tot slot testritje analoog (Filmpje)

Untitled by Sven De Fruyt, on Flickr

Volgende week proberen de ontbrekende details aan de ketel en tender aan te brengen, (o.a. de leidingen) dan zal het ontvetten, primen en spuiten worden in de komende weken...


DFS

Tussendoor doen we verder met vanalles

Spuitwerken aan de 29

Recents... by Sven De Fruyt, on Flickr

Recents... by Sven De Fruyt, on Flickr

alsook een symoba ingebouwd. De eigenaar wouw een kortkoppeling (en terecht!) Helaas was de initieele bouwer hier niet op voorzien, niet ideaal om in deze fase nog te zitten hakken en houwen, maar het is gelukt! (Opmerking, dit was gedaan juist voor het spuiten)

Recents... by Sven De Fruyt, on Flickr


Tussendoor een Amerikaantje gesuperd met vouwbalgen en relingen enzo

Recents... by Sven De Fruyt, on Flickr

Hoewel niet verlicht, toch er interieur wat aangepakt

Recents... by Sven De Fruyt, on Flickr

Tot slot aan een nieuw chassis begonnen...

Recents... by Sven De Fruyt, on Flickr

DFS


Jacques D

Citaat van: DFS op 01 februari 2021, 08:37:24 AM
kwa boren zit Floris er knal op. In mijn geval was het drijfwerk van de N schaal lok met een pinnetje vast aan de drijfstang. ge 'klikt' gewoon in het wiel en draait mee. verassend simpel eignelijk... Pas op, als ik alles samentel; Print shapeway's + NWSL + verzending + douane + N schaal donor loc (was €10 in mijn geval) zit ik niet ver van de prijs van de kit van PB messing. Maar bij de kit van PB messing weet ik niet of er plaats is om decoder + condensator weg te werken.

Aandrijvingen heb ik al enkele keren bij deze Duitse firma besteld. Prima kwaliteit en ook niet goedkoop, maar geen zotte douanekosten te betalen:

https://sb-modellbau.com/static/sb_modellbau_Fachbetrieb_for_Glockenanker_Motore

H0 2-rail en 3-rail + H0m&H0e - Digitaal
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op België, Duitsland en USA + stoomtrams

DFS

Bedankt voor de tip Jacques! Komt zeker nog van pas in de toekomst...

DFS