Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Sven's Car (and Locomotive) shop - HLV 24 Ex Nord Belge + start HLV29 Jocadis

Gestart door DFS, 19 november 2016, 08:11:22 AM

Decapod

Leuk projectje: heb hier ook nog zo'n stelletje staan. De wanden van de balgen blijven bij mij wel niet al te best vastzitten. Moeten nog eens opnieuw gefixeerd worden.
Tip voor het dak: als je een Kleenexje uiteentrekt in laagjes (wel heel voorzichtig doen) en over het gepolierde dak legt, fixeren met verdunde alleslijm, dan krijg je meteen dat teerdoek-effect. Wel nog even spuiten. Kleine licht 'schlieren' - ik weet niet hoe je dat in het Nederlands zou zeggen - ga je altijd hebben, maar dat was in het echt met die teerdoeken ook zo.

Vraagje: welke balgen heb je gebruikt? Ik heb er nog een tweede paar liggen dat ik graag eens wil aanpakken.

Nu nog een type 97 op basis van een Roco Br 95.3 erbij en je hebt een eerste klas trotinette. De samenstellingen waren trouwens heel plezant: bv. trotinette, één X-rijtuig 2/3de klasse en een GCI-bagagewagen. Of een trotinette en een type W (coupés op draaistellen met remmershuis, uitgebracht door Piko) en een 3-assige ex-KPEV bagagewagen, of een trotinette met een M1 met bagagecompartiment erachter. Heerlijk zo van die rommelige treinen.


NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

DFS

Citaat van: Decapod op 04 februari 2021, 20:56:26 PM

Vraagje: welke balgen heb je gebruikt? Ik heb er nog een tweede paar liggen dat ik graag eens wil aanpakken.


Ik heb de vouwbalgen van K wagens van OVB gebruikt, deze zijn nog apart te bestellen bij Olearts.

Vandaag de loc wat gaan inrijden bij Olivier (Corona proof uiteraard),

Inrijden by Sven De Fruyt, on Flickr

Inrijden by Sven De Fruyt, on Flickr

Decapod

Thx voor de info. 't Is echt een prachtige machine geworden. Nu een type 48  ;D ?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

OlivierV

Hier de loc in actie, heb er al heel wat oneffenheden in de opstelbundel mogen voor wegwerken. 't Kraam rijdt nu over 't algemeen overal goed door.
De Loc zelf rijdt ook vrij proper, decoder kan nog wel wat verder gefinetuned worden.

https://youtu.be/x6ZOq14rqz4
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Decapod

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

Citaat van: OlivierV op 08 februari 2021, 22:22:34 PM
Hier de loc in actie, heb er al heel wat oneffenheden in de opstelbundel mogen voor wegwerken.
ja daar zeg je zo wat, met die twee drijfassen vlak bij elkaar in t midden moet je spoor wel héél netjes liggen.

Decapod

Zijn die middenassen eigenlijk gecompenseerd (of eentje ervan)? Dat zou al een hele hoop helpen.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

model loco heeft meestal zo simpel mogelijke onderstellen dus ik ga dr vanuit van niet.

Decapod

Ik denk dat dit een herziene kit is van LSL, niet? Dan zou het wel eens kunnen. Heb hier nog een boek van Iain Rice over het compenseren van onderstellen, maar ben er zelf nog nooit aan durven beginnen. Is ook niet altijd nodig, toch niet als je niet consequent PROTO87 gaat rijden.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

DFS

Hallo,

De drijfwielen zijn inderdaad  niet gecompenseerd de voor en achterwielen zijn zijn af te regelen met veertjes, de truuc zit hem in het juist bijknippen en afstellen van die veertjes, zodat de wielen genoeg druk krijgen, maar "door de knieën gaan" bij oneffenheden op de baan

DFS

Terwijl we de decals voor de HLV 24 aan het ontwerpen zijn, of beter gezegd laten ontwerpen  ;) hebben we afgelopen weken verder geprutst aan het cassis van de HLV 29.

Niet veel foto's van genomen tot nu toe, maar de kit was vooral veel passen, bijvijlen terug passen zodat het drijfwerk met de minst mogelijke wrijfing werkt. Het kleinst mogelijk dood punt er proberen uithalen wat het uiterlijk rijgedrag ten goede zou moeten komen. Eerder deze week na veel gevloek eindelijk de eerste "baby steps".

Baby steps HLV29 by Sven De Fruyt, on Flickr

Ondertussen zit de stroomafname erop en rijd ze "zelfstandig", daar post ik later wel eens een filmpje van.

ps. het schokkerig rijgedrag is door de oude lima transfo op lage voltages...

mahtoska1


Floris

pfoe, als dat geratel door de trafo komt zou ik toch eens kijken of je niet nog ergens een andere hebt liggen. Zo is het beroerd testen... maar t lijkt verder mooi te lopen, goed gewerkt!

DFS

Gogh, die Lima transfo is maar tijdelijk, tot ik er mijn test decoder tussen zwier...

Ondertussen prutsen we verder...

(of foto klikken voor bewegende beelden)

HLV29 by Sven De Fruyt, on Flickr

gegroet