Sven's Car (and Locomotive) shop - HLV 24 Ex Nord Belge + start HLV29 Jocadis

Gestart door DFS, 19 november 2016, 08:11:22 AM

RUNE

Ja, op foto's is het niet altijd duidelijk.  Er zaten soms ook verschillen tussen de locs onderling.

Alberke

Citaat van: Decapod op 26 mei 2021, 09:52:41 AM
Als ik me niet vergis, hadden de 29'ers geen messing ketelbanden op de ketel. Soms zijn ze op foto nauwelijks zichtbaar ... .
Toch wel, maar of ze messing waren...
treinen018 by Hugo Albert, on Flickr
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Metpetergaathetbeter


Floris


Decapod

Citaat van: Alberke op 26 mei 2021, 10:37:36 AM
Citaat van: Decapod op 26 mei 2021, 09:52:41 AM
Als ik me niet vergis, hadden de 29'ers geen messing ketelbanden op de ketel. Soms zijn ze op foto nauwelijks zichtbaar ... .
Toch wel, maar of ze messing waren...

Nee, Hugo, dat bedoel ik niet: niet in messingkleur, d.w.z. netjes opgeblonken zoals dat de gewoonte was bij o.a. heel wat Duitse locs. Ketelbanden hadden ze natuurlijk op de ketelmantel zitten, maar die waren zelfs vrij dun. De eerste valt goed om omdat de ketel zelf bestond uit drie ringen die van voor naar achteren toe iets breder werden (en over elkaar schoven). Vandaar het opvallende verschil tussen de ketelmantel en de rookkast. Van ketelisolatie was hier geen sprake: gewoon lucht ertussen. (dat kan je allemaal vinden in het boek van Claude Vincent)

Alles bijeen is het Jocadis-model dus echt wel vrij netjes afgewerkt. Ik zou er dus zeker geen 'ketelbanden' opkleven, Sven - maar dat was je waarschijnlijk ook niet van plan - tenzij je ze niet goed genoeg afgelijnd vindt. Nadeel is dan dat ze meteen dikker worden omdat er al zitten op de ketelmantel van het model.


NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

DFS

Citaat van: SirGresley op 26 mei 2021, 09:20:27 AM
Die RMA Nord-Belge had ik vroeger ook. Wel niet als kit gekocht.
Perfecte modelen MAAR reden veel te gevoelig doordat de assen in koperen bussen lopen en te soepele ophanging.
Bij het minste foutje of ongelijkheid in de sporen liepen ze eruit.
Kijk eens bij het bouwen of je hetzelfde aan de hand hebt en eventueel kunt verhelpen.

Bedankt voor de info, ik breng wel verslag uit van de bouw eens ik geïnstalleerd op mijn nieuw adres.

Citaat van: Decapod op 26 mei 2021, 15:30:25 PM
Citaat van: Alberke op 26 mei 2021, 10:37:36 AM
Citaat van: Decapod op 26 mei 2021, 09:52:41 AM
Als ik me niet vergis, hadden de 29'ers geen messing ketelbanden op de ketel. Soms zijn ze op foto nauwelijks zichtbaar ... .
Toch wel, maar of ze messing waren...

Nee, Hugo, dat bedoel ik niet: niet in messingkleur, d.w.z. netjes opgeblonken zoals dat de gewoonte was bij o.a. heel wat Duitse locs. Ketelbanden hadden ze natuurlijk op de ketelmantel zitten, maar die waren zelfs vrij dun. De eerste valt goed om omdat de ketel zelf bestond uit drie ringen die van voor naar achteren toe iets breder werden (en over elkaar schoven). Vandaar het opvallende verschil tussen de ketelmantel en de rookkast. Van ketelisolatie was hier geen sprake: gewoon lucht ertussen. (dat kan je allemaal vinden in het boek van Claude Vincent)

Alles bijeen is het Jocadis-model dus echt wel vrij netjes afgewerkt. Ik zou er dus zeker geen 'ketelbanden' opkleven, Sven - maar dat was je waarschijnlijk ook niet van plan - tenzij je ze niet goed genoeg afgelijnd vindt. Nadeel is dan dat ze meteen dikker worden omdat er al zitten op de ketelmantel van het model.




Bedankt voor de tip, ik ga dit echter niet gebruiken op de 29 maar bij een ander project dat ik in gedachten heb, maar wederom, eerst verhuizen nu...

Decapod

Citaat van: DFS op 27 mei 2021, 10:54:03 AM
... maar bij een ander project dat ik in gedachten heb, maar wederom, eerst verhuizen nu...

Je houdt de spanning er wel in, hè  ;) Ben benieuwd.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

DFS

Nu het stof van de verhuis stilaan gaan liggen is pikken we de projectjes stilaan weer op...

Ex nord wagon

Un going by Sven De Fruyt, on Flickr

Un going by Sven De Fruyt, on Flickr

Twee UP wagons gesuperd met de "exterior detail kit" van Walthers

Un going by Sven De Fruyt, on Flickr

Un going by Sven De Fruyt, on Flickr

De sluitverlichting is met SMD leds

Un going by Sven De Fruyt, on Flickr

Un going by Sven De Fruyt, on Flickr

Tot devolgende dan maar

DFS

Zomertijd, dus alles gaat wat rustiger,

Heb wel een klusje aanvaard van een mede-forum lid om een deels gebouwde Jocadis HL29 af te werken. Er ontbraken hier en daar wat onderdelen aan de cilinders, deze hebben we kunnen vervangen door onderdelen van PB messing modelbouw.

Another HL 29... by Sven De Fruyt, on Flickr


Eens alles min of meer op punt stond hebben we het chassis weer gedemonteerd en aangepast voor de Slaters motor. Vervolgens getrakteerd op een azijnbadje

Another HL 29... by Sven De Fruyt, on Flickr


Alles wat niet gespoten hoeft te worden mooi afgetaped en klaargezet voor de primer

Another HL 29... by Sven De Fruyt, on Flickr


De wielen ook voorzien van een laagje primer,

Another HL 29... by Sven De Fruyt, on Flickr

Momenteel staat alles in de primer nu, ik hoop ergens volgende week tijd te vinden om het chassis zwart te spuiten zodat we kunnen beginnen met de heropbouw...

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: DFS op 27 augustus 2021, 17:30:37 PM
Heb wel een klusje aanvaard van een mede-forum lid om een deels gebouwde Jocadis HL29 af te werken.

En ga je een ander mede-forumlid dan in de steek laten....? :-\ ;D ;D

;)

DFS

Citaat van: Rangeerduivel op 27 augustus 2021, 18:26:17 PM
Citaat van: DFS op 27 augustus 2021, 17:30:37 PM
Heb wel een klusje aanvaard van een mede-forum lid om een deels gebouwde Jocadis HL29 af te werken.

En ga je een ander mede-forumlid dan in de steek laten....? :-\ ;D ;D

;)

Die die wegloopt naar Italie bedoel je?


vyncky

Citaat van: DFS op 27 augustus 2021, 17:30:37 PM
Zomertijd, dus alles gaat wat rustiger,

Eens alles min of meer op punt stond hebben we het chassis weer gedemonteerd en aangepast voor de Slaters motor. Vervolgens getrakteerd op een azijnbadje


Waarom doe je de lok in een azijnbadje?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

DFS

Citaat van: vyncky op 28 augustus 2021, 13:07:21 PM
Citaat van: DFS op 27 augustus 2021, 17:30:37 PM
Zomertijd, dus alles gaat wat rustiger,

Eens alles min of meer op punt stond hebben we het chassis weer gedemonteerd en aangepast voor de Slaters motor. Vervolgens getrakteerd op een azijnbadje


Waarom doe je de lok in een azijnbadje?

Yannick

Azijn is een licht zuur en ik had eens gelezen dat dat goed zou zijn voor:

1) Het ontvetten van het model na het solderen, reinigt alle resten van eventuele flux
2) Het tast het messing licht aan waardoor de primer hier beter op hecht.

Of het een broodje aap verhaal is weet ik niet helemaal, maar het ontvet alvast toch en na een nachtje in de azijn ligt er toch veel 'residu' en vuil op de bodem van het glas. Na het azijn verschillende malen gespoeld in lauw water wel. De primer staat er alvast mooi op...