Sven's Car (and Locomotive) shop - HLV 24 Ex Nord Belge + start HLV29 Jocadis

Gestart door DFS, 19 november 2016, 08:11:22 AM

DFS

De laatste details zitten er op, o.a. de haakjes voor de ladder op de kolenbak, de kraantjes aan de tender en de borstwering tussen tender en loc.

Klaar om in het groen te spuiten... by Sven De Fruyt, on Flickr

De loc is ondertussen gedemonteerd, ontvet (eerst azijn bad, dan warm sopje, dan goed spoelen).

Volgende update waarschijnlijk in de primer...


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

DFS

Vergeten een foto te nemen toen hij volledig in het grijs stond, jammer want was best mooi zo in het grijs. Hieronder eentje in afgeplakte status. Zwarte vlakken en rode bufferbalk zijn afgeplakt, klaar voor de groene kleur.

HLV 29 - Paint booth by Sven De Fruyt, on Flickr

En tot slot een foto later diezelfde avond. Het dek van de tender heeft hier ook al een lichte waas roestkleur gekregen

HLV 29 by Sven De Fruyt, on Flickr

Wel tot de vaststelling gekomen dat ik vergeten ben de windleiplaten groen te spuiten, we weten weer dus wat gedaan...

DFS

Een dag vol tegenslag,

Het begon met de windleiplaten, ik ging de snel even spuiten, alleen kwam ik op het eind tot de vaststelling dat ik het verkeerde kleur gebruikt heb... Soit opnieuw dan  >:(

Dan bij het vernissen van het geheel weer miserie,  :-\

Na veel sukkelen alles min of meer correct gekregen, tot zover mijn 15min jobke...

tot slot bij het testen van het chassis (ik kan het niet laten tussendoor even te testen) gemerkt dat ineens alles niet meer zo vlot liep, blijkbaar zit ik ineens met een dood punt (of zat die er al en heb ik die over het hoofd gezien?) waardoor de gearbox volledig vervormd is. alle toch het plastic tandwiel dat tussen het messing wormwiel en messing tandwiel zit... Er zal niets anders op zitten dan een nieuwe gearbox te bestellen, maar hiervoor moeten de drijfwielen eraf ...  :-\

Vanavond eerst eens dat dood punt zoeken...


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

Citaat van: doomslu op 22 maart 2021, 08:31:52 AM
Oei, dat is ineens wel heel veel tegenslag.  :-[

Ooit komt het wel, ik en meer anderen hebben het ondervonden tot eigen scha en schande,
het zijn onhebbelijke dingen Sven, toch jammer van je geld en je knappe werk dat er in zit...

;)


Decapod

Kan je dat plastic tandwiel niet laten 3D-printen door iemand hier (of vervangen door een messing, elders op de kop te tikken)? Of krijg je die overbrenging niet uiteengehaald? Zou wel jammer zij als je daarvoor de hele bazaar in de vuilbak moet flikkeren. Stom stom, het leek een prachtexemplaar te worden (al kan dat natuurlijk nog altijd  ;)).

Succes ermee!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

DFS

Citaat van: Rangeerduivel op 22 maart 2021, 10:25:32 AM
Citaat van: doomslu op 22 maart 2021, 08:31:52 AM
Oei, dat is ineens wel heel veel tegenslag.  :-[

Ooit komt het wel, ik en meer anderen hebben het ondervonden tot eigen scha en schande,
het zijn onhebbelijke dingen Sven, toch jammer van je geld en je knappe werk dat er in zit...

;)

Ik geef nog niet op hoor, gisteren opnieuw met een fris hoofd naar gekeken (i.p.v. een hoofd vol frustratie en emotie zondag middag). De tandwielkast is misschien nog te redden, het tandwiel heeft afgezien maar is nog niet "op". het rechter schuifwerk zit weer los, nu nog enkel de linkerkant nog. Ik moet de boel onbewust verplooid hebben bij het manipuleren en het passen van de bovenbouw. Daarom is het aangeraden om het drijfwerk eigenlijk op het laatste te doen maar ja...  ::)

Metpetergaathetbeter

al doende leert men Sven, wel jammer dat je het op deze manier moet ervaren  :-\

DFS

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 maart 2021, 09:18:33 AM
al doende leert men Sven, wel jammer dat je het op deze manier moet ervaren  :-\

Gogh ja, ik wist eigenlijk op voorhand dat het beter is het schuifwerk als laatste te doen, specifiek voor deze reden, maar deze kit leent er zich niet 100% toe. Achteraf gezien toch beter gedaan ja ...  ::)

Floris

drijfwerk als laatste is geen goed idee. Dan heb je sowieso de zekerheid dat je alle verf op de loc weer verknald hebt bij het afstellen van het drijfwerk en waarschijnlijk breekt er nog een en ander af ook. Ik ga er vanuit dat er nu gewoon iets simpels aan de hand is, een stangetje verbogen door vastpakken tijdens het spuiten of monteren of er zit ergens verf tussen... Als de boel zonder verf al die tijd goed werkte kan er nooit veel serieus aan de hand zijn. Hoop dat je de boel weer goed krijgt zonder teveel gesodemieter

Rangeerduivel

De drijfstangen  van deze loc zijn gewoon niet stevig genoeg, als je hem vast neemt moet je een zekere druk zetten opdat hij niet uit je handen glijdt door zijn gewicht.
Raak je bij dat vastnemen een drijfstang dan is het gebeurd zonder dat je't beseft...met alle gevolgen vandien :o

;)

Decapod

Citaat van: DFS op 23 maart 2021, 14:37:46 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 maart 2021, 09:18:33 AM
al doende leert men Sven, wel jammer dat je het op deze manier moet ervaren  :-\

Gogh ja, ik wist eigenlijk op voorhand dat het beter is het schuifwerk als laatste te doen, specifiek voor deze reden, maar deze kit leent er zich niet 100% toe. Achteraf gezien toch beter gedaan ja ...  ::)

Den Tony doet zijn schuifwerk en drijfstangen ook voor de rest hè, Sven  ;). Niks mis met je methode. 'Kuuuump goot' zoals ze hier zeggen.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.