Sven's Car (and Locomotive) shop - HLV 24 Ex Nord Belge + start HLV29 Jocadis

Gestart door DFS, 19 november 2016, 08:11:22 AM

DFS

Citaat van: Decapod op 16 januari 2021, 18:06:35 PM
Dit wordt echt wel een draadje voor 'Ooit zal het klaar zijn'. Jij bent wel een mooie collectie aan het opbouwen.
Pech met die cabine. Welk deel heb je eigenlijk weggeslepen?

Ik heb in de achterste wand van de cabine geslepen zodat daar dan de speaker kan komen. De decoder zelf (locsound mini) zit tussen het chassis en de bodemplaat, hiervoor moest ook een klein stukje van de bodemplaat verwijderd worden.

Decoder installeren by Sven De Fruyt, on Flickr

Decoder installeren by Sven De Fruyt, on Flickr

Doe niet zoals ik om te proberen deze stukken weg te knippen, hierdoor komt er teveel stress op het geheel waardoor het de achterste wand zowat ge explodeert is en alles terug samen gelijmd moest worden (ref. vorige post).

Na alle miserie toch een electrische lamp vooraan en achteraan

Decoder installeren by Sven De Fruyt, on Flickr

Decoder installeren by Sven De Fruyt, on Flickr

Nu moet ik nog wat verder de bodem van de cabinewand bijvijlen zodat deze dieper op zijn plaats zakt en de daklijn beter aansluit... (Ik had dit beter gedaan op voorhand toen nog niet alles geschilderd was...)

tot slot twijfel ik nog of ik de "Fanal" oftewel de olielamp boven de andere buffer plaats, in de jaren 50 werd die soms nog meegenomen als noodlamp.

Decoder installeren by Sven De Fruyt, on Flickr

Hopelijk in volgende post kan ik wat leidingwerk en verder detailleerwerk tonen...

Alberke

Ik denk dat je in verband met die lampen toch op het verkeerde spoor zit  ;D
Je kan best nog eens wat foto's bestuderen.
Alle respect voor het mooie werk, maar zoals ik al eens heb gezegd, voorbereiden is de helft van het werk; zonde dat het na al die moeite niet klopt.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: Alberke op 17 januari 2021, 13:33:48 PM
Ik denk dat je in verband met die lampen toch op het verkeerde spoor zit  ;D
Je kan best nog eens wat foto's bestuderen.
Alle respect voor het mooie werk, maar zoals ik al eens heb gezegd, voorbereiden is de helft van het werk; zonde dat het na al die moeite niet klopt.
Ter aanvulling: als je de catalogus van Trainworld doorzoekt kan je een paar honderd voorbeelden van lampen zien ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Decapod

Heel, heel mooi werk. Petje af. Dat van het aansluiten van het dak had ik nog niet eens gezien. Mooi spuitwerk (heb je dat filmpje over spuitwerk van Tony Wright al bekeken?) en zoals al gezegd: dat soldeerwerk, dat is inderdaad knap. Nu wielbanden nog zwarten en de rode lijn op de voetplaat aan de linkerzijde van de loc nog doortrekken tot tegen de waterkasten en dan heb je een prachtstuk op de baan rijden.
Welke soundfile zou je gebruiken?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

DFS

#259
Citaat van: Alberke op 17 januari 2021, 14:11:49 PM
Citaat van: Alberke op 17 januari 2021, 13:33:48 PM
Ik denk dat je in verband met die lampen toch op het verkeerde spoor zit  ;D
Je kan best nog eens wat foto's bestuderen.
Alle respect voor het mooie werk, maar zoals ik al eens heb gezegd, voorbereiden is de helft van het werk; zonde dat het na al die moeite niet klopt.
Ter aanvulling: als je de catalogus van Trainworld doorzoekt kan je een paar honderd voorbeelden van lampen zien ;D

Dag Hugo, bedankt voor de feedback maar uw opmerking is niet helemaal correct, Ik heb verschillende foto's bestudeerd van de HLV24's hieromtrent en verschillende variaties opgemerkt, meer specifiek,



  • 24012 met elektrische koplamp boven de rechter buffer en olielamp boven de linker buffer
  • 24002 met enkel elektrische koplamp boven de rechter buffer
  • 24012 in dienst met enkel elektrische koplamp boven linker buffer
  • 240?? met enkel olielamp centraal op de bufferbalk
  • 24002 met nog de oorspronkelijke (NORD) elektrische lamp bijna centraal op de bufferbalk

wat welk correct is dat mijn interpretatie van de elektrische lamp niet 100% correct is het is namelijk een kleinere witmetalen olielamp dat ik aangepast heb zodat hij de "look and feel" van een elektrische lamp krijgt. (kopje eraf snijden en bijvijlen)

Citaat van: Decapod op 17 januari 2021, 14:33:54 PM
Heel, heel mooi werk. Petje af. Dat van het aansluiten van het dak had ik nog niet eens gezien. Mooi spuitwerk (heb je dat filmpje over spuitwerk van Tony Wright al bekeken?) en zoals al gezegd: dat soldeerwerk, dat is inderdaad knap. Nu wielbanden nog zwarten en de rode lijn op de voetplaat aan de linkerzijde van de loc nog doortrekken tot tegen de waterkasten en dan heb je een prachtstuk op de baan rijden.
Welke soundfile zou je gebruiken?


Die rode lijn geeft mij nog altijd hoofdbrekens  :P

Kwa soundfile moet ik nog eens kijken, we vinden wel iets... Voorlopig ronkt hij nog als een diesel  ;D ;D ;D ;D eens de programmatie gedaan is deel ik dit graag. (ook de sterkte van den lampen moet nl nog wat gedimd worden, eveneens het optrekken en het afremmen wat bijregelen...)

Alberke

Dat was mijn punt: uw lamp bestaat niet. Als je dat "tjoepke" er terug opplakt heb je een petroleumlamp, en dat klopt.
Elektrische lampen zien er heel anders uit.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

DFS

Citaat van: Alberke op 17 januari 2021, 16:54:44 PM
Dat was mijn punt: uw lamp bestaat niet. Als je dat "tjoepke" er terug opplakt heb je een petroleumlamp, en dat klopt.
Elektrische lampen zien er heel anders uit.

We agree to disagree  ;D Inderdaad dit is geen 100% correcte interpretatie van een elektrische koplamp, doch hij is kleiner en platter dan de standaard NMBS petroleumlamp. Daarom dat ik deze gekozen heb al slachtoffer voor de ombouw. Mij zou het persoonlijk meer storen om daar een petroleumlamp met LED erin te hebben dan deze, zie het als een "toegeving" voor mezelf...

Rangeerduivel

Bij ons noemen ze dat "willen en niet kunnen"...!  ;D ;D ;D

;)

DFS

Citaat van: Rangeerduivel op 17 januari 2021, 19:23:41 PM
Bij ons noemen ze dat "willen en niet kunnen"...!  ;D ;D ;D

;)

Rudy, moest ik U niet beter kennen, zou dit verkeerd opnemen  ;D

Metpetergaathetbeter

#264
goe bezig

DFS


Decapod

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Rangeerduivel

Voordeel is wel dat je nu geen gaatjes moet boren in gegoten messing zoals bij de ACFI voorverwarmer van PB, dat scheelt een pak!
Maar mooi werk, hoe meer "accessoires" op een model hoe hogere meerwaarde uiteraard.
En daar leent een stomer zich uitstekend toe...

;)

DFS

Citaat van: Rangeerduivel op 21 januari 2021, 11:05:49 AM
Voordeel is wel dat je nu geen gaatjes moet boren in gegoten messing zoals bij de ACFI voorverwarmer van PB, dat scheelt een pak!
Maar mooi werk, hoe meer "accessoires" op een model hoe hogere meerwaarde uiteraard.
En daar leent een stomer zich uitstekend toe...

;)

Inderdaad, de meeste details zijn witmetaal i.p.v. gietwerk, scheelt veel voor mijn boortjes  :o

Terwijl we wachten op de decals prutsen we verder aan de details...

Handgrepen op de hoeken:
HLV 24 details by Sven De Fruyt, on Flickr

Kabelboom

HLV 24 details by Sven De Fruyt, on Flickr

Decapod

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.