Sven's Car (and Locomotive) shop - HLV 24 Ex Nord Belge + start HLV29 Jocadis

Gestart door DFS, 19 november 2016, 08:11:22 AM

Decapod

Wow, echt een prachtig machientje. En het bolt precies als een uurwerk. Knap gebouwd!
(Dat filmpje is trouwens een echte aanrader, allez, filpmje ... 5u!  :o).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

vyncky

Sven,

Knap werk, en een mooie soepele loop! Ik zie aan het machinistehuis tegen het dak nog een spleet. Moet die nog weggewerkt worden?

@decapod, bedankt voor de Info ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

DFS

Citaat van: vyncky op 04 januari 2021, 19:03:07 PM
Sven,

Knap werk, en een mooie soepele loop! Ik zie aan het machinistehuis tegen het dak nog een spleet. Moet die nog weggewerkt worden?

@decapod, bedankt voor de Info ;)

Yannick

Die spleet zou nog moeten verbeteren eens alles definitief gemonteerd wordt. voorlopig staat het machinehuis nog deels los om de decoder te kunnen installeren in een latere fase.

DFS

Afgelopen dagen de 'valve gear' aan andere zijde gemonteerd en getest, weer een mijlpaal in de bouw van mijn HLV24. Geen foto daar dit identiek is aan de andere kant. Volgende stap zal het spuiten van de bovenbouw worden, maar dat zal voor volgende week zijn (enkele dagen werken nu).

Gisteren een ander tussendoortje gedaan, is 3D print met NWSL drive en schuifmechanisme van een N stoomloc. Ik moet de decoder wel nog wat bij stellen voor het starten...

Tussendoortje by Sven De Fruyt, on Flickr

(Op foto klikken voor bewegende beelden)

Decapod

#214
Leuk dingetje. Dacht dat het een messing bouwkitje was. Waar heb je dat flesje ergens vandaan?

Benieuwd naar de 24 en bijna door die film. Zeer interessant. Alleen, die kerel heeft echt asbestvingers of hij heeft zijn zenuwuiteinden er allemaal afgefikt  :o :o :o ...

Wat gebruik jij om verbranden te voorkomen (is mijn grootste zorg dat ik daarmee zit te sukkelen)?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Rangeerduivel

Citaat van: Decapod op 07 januari 2021, 18:02:15 PM
Zeer interessant. Alleen, die kerel heeft echt asbestvingers of heeft hij zijn zenuwuiteinden er allemaal afgefikt  :o :o :o ...
Wat gebruik jij om verbranden te voorkomen (is mijn grootste zorg dat ik daarmee zit te sukkelen)?

Daar raak je gewoon aan gewend, en je moet zo kleinzerig niet zijn...!  ;D ;D

Nee, alle gekheid op een stokje, na een tijd verandert Je manier van werken automatisch, andere houding of andere mogelijkheden om de dingen te poseren zonder er met je vingers aan te komen.
Eén van de grote handycaps bij het solderen is het feit dat warmte snel afgeleid wordt door tangetjes of pincetten in metaal, daar moet je even creatief in worden...

;)

Decapod

Citaat van: Rangeerduivel op 07 januari 2021, 18:24:51 PM
Daar raak je gewoon aan gewend, en je moet zo kleinzerig niet zijn...!  ;D ;D

Je moet dat filmpje maar eens bekijken. Ik denk dat het bij die kerel echt zo is. Wasknijpers en houten pincetten liggen al klaar, maar dan nog ... enfin, ik wil dat echt kunnen. Blijven toch nog altijd de mooiste modellen. Zie dat lokje van Sven maar.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

DFS

Citaat van: Decapod op 07 januari 2021, 18:02:15 PM
Leuk dingetje. Dacht dat het een messing bouwkitje was. Waar heb je dat flesje ergens vandaan?

Benieuwd naar de 24 en bijna door die film. Zeer interessant. Alleen, die kerel heeft echt asbestvingers of hij hij zijn zenuwuiteinden er allemaal afgefikt  :o :o :o ...

Wat gebruik jij om verbranden te voorkomen (is mijn grootste zorg dat ik daarmee zit te sukkelen)?

De kap van die cockerill in een 3D print aangevult met messing details (o.a. buffers van PB messing).

Betreffende dat verbranden, daar treed ik Rudy bij, men past zich snel aan hiervoor

Floris

bedenk ook dat je voor witmetaal soldeer met een heel laag smeltpunt gebruikt, je kan t zelfs onder de 100 graden krijgen. Dan is vingers verbranden ineens niet zo'n probleem meer.

Boemeltrein

#219
Veel van het NMBS-materiaal was van oorsprong Nord-Belg en die hadden op hun beurt veelal hetzelfde materiaal als de Compagnie des chemins de fer du Nord, het Franse moederbedrijf. Jammer dat er zelden eens een Nord of Nord-Belg livrei te bespeuren valt maar ik heb wel lekker dit machientje. 

DFS

Mooie machine Gunter!

Ondertussen prutsen we verder

Painting by Sven De Fruyt, on Flickr

Decapod

Strak! Waren de zijden van de voetplaat ook in het groen?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

DFS

#222
Citaat van: Decapod op 10 januari 2021, 21:17:17 PM
Strak! Waren de zijden van de voetplaat ook in het groen?

Dag Thomas, Ik moet hier en daar nog wat corrigeren met de kleuren. Geen idee of de zijden van de voetplaat ook in het rood waren en tot waar, bv bij de PB modelbouw HLV 29 zijn de zijden in het rood tot aan de waterbak.

http://www.pb-messingmodelbouw.com/nl/schaal-ho/bouwkits/stoomlocomotieven/91043-0-195transkit-type-94-nmbs-232-ta-nord-sncf

Als iemand kleur advies heeft hoor ik het graag wat het meest plausibele was...


DFS

Dag Allen,

Graag kleuradvies, wat is het meest plausibel, Zo

Options... by Sven De Fruyt, on Flickr

Of zo, naar analogie van de PB HLV94?

Options... by Sven De Fruyt, on Flickr

ik neig persoonlijk naar het 1e...

Alberke

Ik zal er wel weer naast zijn, maar als ik op foto's kijk loopt de rode band helemaal rond ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D