Sven's Car (and Locomotive) shop - HLV 24 Ex Nord Belge + start HLV29 Jocadis

Gestart door DFS, 19 november 2016, 08:11:22 AM

Rangeerduivel

Citaat van: DFS op 25 december 2020, 16:12:09 PM
De keuze om eerst het chassis deels te bouwen en vervolgens de bovenbouw heeft al geloond, de ketel moest namelijk nog wat uitgeruimd worden om de motor te huisvesten. Iets wat ik niet kon nakijken indien ik het chassis nog niet had...

Schrijft de handleiding het anders voor misschien?
Meestal is de beste manier van werken de chronologische handleiding volgen, en meestal wordt daar toch ook altijd met het chassis begonnen... :-\

;)

btw, knap locje trouwens, en in een vorige post noem je een 'Le Boeuf', dat zal ook wel lukken zeker, hij is enkel wat groter, dus meer onderdelen, dus meer/langer werk.
Maar de manier van werken is steeds dezelfde hoor, eens je de ervaring hebt...

DFS

Citaat van: Rangeerduivel op 25 december 2020, 16:31:53 PM


Schrijft de handleiding het anders voor misschien?
Meestal is de beste manier van werken de chronologische handleiding volgen, en meestal wordt daar toch ook altijd met het chassis begonnen... :-\


Dag Rudy, neen, de handleiding begint met de boven opbouw. De bouw van het chassis is trouwens op basis van twee handleidingen, deels de originele, deels de nieuwe volgens het nieuw getest chassis van AMF87. Voor de rest valt de bouw tot nu toe goed mee, veel is al op voorhand door iemand anders uitgedacht, toch iets anders dan b.v. mijn HLV40 waar iets meer denkwerk in zat...

DFS

De laatste van het jaar.

HLV 24 - last one of the year by Sven De Fruyt, on Flickr

Volgend jaar een spuiten en verder detailleren

Beste wensen allemaal


Johnnytrein

Mooie loc maar blijft die zo of krijgt ze een kleurtje ?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

DFS

Citaat van: Johnnytrein op 01 januari 2021, 15:23:59 PM
Mooie loc maar blijft die zo of krijgt ze een kleurtje ?

Tuurlijk krijgt hij een kleurtje, deze morgen alles nog eens opgepolierd met de glasvezelstift en ontvet.

Erna op het dak de planken voor de briquettes voorzien. Dit ziet er gebricoleerd uit, maar is gebaseerd op 1op1 foto's van het grote voorbeeld.

Tot slot de onderdelen voorzien van een laagje primer

First one of the year by Sven De Fruyt, on Flickr

First one of the year by Sven De Fruyt, on Flickr

vyncky


Sven,

ziet er een mooie lok uit! fijn werk!
Wat is de geschiedenis van het type 24? Heb je daar een idee van?

succes met de verdere afwerking!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

DFS

Dag Yannick,

De HLV 24 was een kleine serie locomotieven (een 12 tal stuks) met oorsprong bij de Nord Belge.

De laaste machine (24012) zou uit dienst gegaan zijn op 17.09.53 ik ga de mijne waarschijnlijk nummer 24009 geven uit dienst op 31.07.52 omdat de 24012 een NMBS rookkast deur gekregen had.

Naar mijn informatie werd de machine enkel gebruikt voor locale reizigers (en soms goederen) diensten vanuit zijn stelplaats FTM (Tamines)


Decapod

@Yannick: het type 24 is oorspronkelijk een Nord-Belge loc die vanaf 1908 in dienst genomen werd voor het slepen van omnibustreinen op de lijnen Charleroi-Jeumont (lijn 130A) en Luik-Namen (lijn 125). Er werd gekozen voor een krachtige(re) tenderloc die makkelijk te gebruiken was en snel optrok, van het type 2B2t, zoals die in gebruik was bij de moedermaatschappij Le Nord (later bij de SNCF bekend als 2-222TA) voor de Ceinture van Parijs. De Nord Belge liet er 8 bouwen door Energie in Marcinelle en 6 door Cockerill (wat later, in 1911). Ze kregen de nrs. 51 tot 64. In het interbellum werden ze ingezet vanuit Kinkempois, Huy, Frameries en Namen. Enkele locs kregen in de jaren '30 en pneumatisch aangedreven richtingsschuif, zodat ze makkelijk konden gebruikt worden tussen Liège-Longdoz en Flémalle-Haute. Ze werden ook wel 'Revolver' genoemd omwille van de vorm van de waterkasten (of 'Petit Revolver' ten opzichte van 'Grand Revolver', het latere type 94). In 1940 werden ze ingedeeld als type 24 bij de NMBS, op twee locs na, de 57 en 62, die al verkocht waren aan de Compagnie de Chimay (beide later wel overgenomen door de NMBS, in '49 geloof ik). Alleen de 24.006 werd al geschrapt in 1949 (o.w.v. sabotage in de oorlog), de anderen werden geschrapt tussen 1951 en 1953. Ze werden vooral ingezet vanuit Tamines. Hoofdzakelijk voor reizigersdiensten.

@Sven: zo netjes gebouwd! Heb je tweecomponentenlijm gebruikt of echt alles gesoldeerd? Er is nergens een spoor van soldeer te zien ... . Hoe bolt dat dingetje eigenlijk?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

stevend

hey Thomas , ik vermoed gesoldeerd . zie post 193 pag 13 van dit draadje

Decapod

Citaat van: stevend op 02 januari 2021, 21:35:41 PM
hey Thomas , ik vermoed gesoldeerd . zie post 193 pag 13 van dit draadje

Had ik gezien ja, toch wel heel straf. Ook de leidingen en de relingen en zo? Zo wil ik ook kunnen solderen ... . Echt sjiek gedaan.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

DFS

Citaat van: Decapod op 02 januari 2021, 21:16:21 PM
@Sven: zo netjes gebouwd! Heb je tweecomponentenlijm gebruikt of echt alles gesoldeerd? Er is nergens een spoor van soldeer te zien ... . Hoe bolt dat dingetje eigenlijk?

Inderdaad, de loc is gesoldeerd met witsoldeer en flux voor witmetaal. Alles zoveel mogelijk van binnenuit gesoldeerd. De toekomst zal uitwijzen of ik wel niet te voorzichtig ben geweest en alles stevig genoeg is.

De leidingen zijn ook gesoldeerd, waar messing en witmetaal gecombineerd worden eerst het messing vertind en dan met flux en witsoldeer vast gezet. de handrelingen zijn vastgezet met secondelijm, wel waar mogelijk terug van binnenuit gelijmd.

Ik was er in het begin "ook wat bang van" maar uiteindelijk valt het wel goed mee en is het allemaal niet zo moeilijk.

Zoals eerder aangehaald heb ik zelf veel bijgeleerd van onderstaand filmpje

https://www.youtube.com/watch?v=a1DGQsXapFk&feature=emb_logo

Het rijgedrag valt zeer goed mee, momenteel zelf zonder powerpack op de decoder. de loc slipt soms nog wel door maar dit komt omdat alles aangedreven is op 1 wiel voorlopig. Dit zou opgelost moeten zijn eens het drijfwerk geïnstalleerd is. Iets waar ik gisteren aan begonnen ben...

Decapod

Klinkt allemaal heel eenvoudig, maar het blijft toch heel net werk. 'k Heb het nog niet dikwijls gezien. Geeft wel zin om eraan te beginnen, zo (en als het niet lukt, weet ik meteen iemand waar ik te rade kan  ;) ). Ga je er een soundmodule insteken? 't Is een tweecilinder. Er moeten toch ergens gelijkaardige geluidsopnames te vinden zijn.

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

DFS

Citaat van: Decapod op 03 januari 2021, 11:10:40 AM
Klinkt allemaal heel eenvoudig, maar het blijft toch heel net werk. 'k Heb het nog niet dikwijls gezien. Geeft wel zin om eraan te beginnen, zo (en als het niet lukt, weet ik meteen iemand waar ik te rade kan  ;) ). Ga je er een soundmodule insteken? 't Is een tweecilinder. Er moeten toch ergens gelijkaardige geluidsopnames te vinden zijn.

Inderdaad, ik ben van plan om eer een ESU mini sound decoder in te steken. Momenteel zit er nog een test decoder op.
Gisteren nog wat geprutst aan de 'valve gear' op 3 solderingen na is deze klaar aan 1 zijde, ik probeer later op de dag nog een foto te delen...

DFS

Daarnet de eerste zijde van de 'Valve Gear' afgewerkt en getest, is toch een mijlpaal in de bouw persoonlijk

Valve gear test by Sven De Fruyt, on Flickr

(Op foto klikken voor filmpje)