Sven's Car (and Locomotive) shop - HLV 24 Ex Nord Belge + start HLV29 Jocadis

Gestart door DFS, 19 november 2016, 08:11:22 AM

Floris

goed bezig! Vind dit altijd wel een van de meer fascinerende belgische locs eigenlijk.

Rangeerduivel

#151
Citaat van: DFS op 25 juni 2020, 21:47:50 PM




Niet concurrentieel maar louter informatief bedoeld; De onderste foto's zijn in het flessengroen van Dacker, maar die heeft dan weer een héél andere belichtingsvorm.
Dus buiten bij een echte loc met ofwel zonlicht ofwel betrokken weer geeft al een dergelijk verschil.
De twee onderste foto's tonen de zelfde loc maar dan anders belicht
Vergelijk maar...

;)

Peter

Als je de juiste RAL nummers hebt is het toch een kleinigheidje om die verven, indien nodig, te laten maken.
Het merk van mijn voorkeur is Elita modelle, die die kleuren zowel zijdenmat als glanzend kan produceren.
Wat de RAL nummers betreft zijn er 220 verschillende kleuren.

https://shop.elita.de/
Met vriendelijke groeten
Peter

DFS

Citaat van: Decapod op 25 juni 2020, 21:57:31 PM
maar goed, daar moet nog een 'plumber's headache' bovenop geklooid worden!

Het detailleren is begonnen...

De 'oude compressor' (Afkomstig van de Bachmann donor loc) en wat plasticard

HLV 40 details by Sven De Fruyt, on Flickr

HLV 40 details by Sven De Fruyt, on Flickr

HLV 40 details by Sven De Fruyt, on Flickr

Een vraag over het leiding werk, steek ik dit in het zwart?

Groeten

Sven

Rangeerduivel

Citaat van: DFS op 28 juni 2020, 13:40:36 PM
Een vraag over het leiding werk, steek ik dit in het zwart?

Daar doe je uiteraard mee wat je zelf wil, ik spoot de 'accessoires' mee in de achterliggende kleur,dwz; ter hoogte vd ketel groen en ter hoogte van de rookkast zwart, maar ja, wie ben ik?
Er zullen destijds wel verschillende versies rondgereden hebben mijgedacht!
bvb na een herstelling oid

;)

Decapod

Zoals Rudy schreef: groen op groene achtergrond, zwart op zwarte achtergrond. Zo lijkt het toch te zijn op die paar kleurenfoto's die ik heb (jammer genoeg geen van een type 40). Probleem is dat het vaak moeilijker te zien is op die foto's omdat de locs op het moment dat de kleurencamera zijn intrede deed ook niet meer echt netjes onderhouden werden. Alles ziet er zowat vuilzwart of vuilgrijs uit.
Als je afgaat op de afwerking van de museumlocs en de machines van TSP, dan is het zoals Rudy zegt. Wat opvalt is dat ook heel wat onderdelen op of onder de voetplaten in het zwart werden geverfd (tank van Knorr-voorverwarmer, luchtpomp, ... ). Het buizenwerk naar de reservoirs van de ACFI was dan weer groen, in tegenstelling tot de reservoirs zelf (die lagen vaak een stukje op de rookkast). Was er een Metcalfe-voorverwarmer, dan was de toevoerbuis daarvan ook vaak zwart. Tweefasepompen voor de rem werden bovenaan ook wel eens groen en onderaan zwart geverfd.

Ik heb me laten vertellen door een oude cheminot dat - alhoewel dat vaak anders te zien is op modellen - het buizenwerk van Belgische locs vaak in koper i.p.v. messing was en dat die geverfd werden, om de simpele reden dat het geen doen was die allemaal met Sidol te polieren (het onderhoud deden de ploegen buiten hun vaste uren, dus dat ze d'r niet vrolijk op zaten te frotten was wel begrijpelijk). Zeker in tp III was dat zo. Er werd toen gewoonweg al minder geld/tijd gespendeerd aan zulke esthetische fiorituurtjes. Groter buizenwerk, bv. de communicerende verbinding tussen de beide watertanks van bv. het type 15/16, type 91, enz. werd wel in messing uitgevoerd en vaak wel opgepoetst. Maar ook dat zal je in tp III minder zien. Wat me wel opvalt op heel wat foto's is dat elektrisch werk wel in fijne gepolierde buisjes liep (zie je bv. op foto's van type 10 en zo). In tp II werden ook duidelijk de handrails vaak opgeboend en niet geverfd.
De messing ketelbanden werden wel gepolierd en dus blank gelaten.

Richtlijnen waren er blijkbaar niet echt: verschilden van stelplaats tot stelplaats en van ploeg tot ploeg blijkbaar. Enfin, doe maar wat ... eigenlijk, zolang je ze niet kanariegeel verf zal 't wel ok zijn  ;D (allez, 't is te zeggen: er was ooit eventjes een kanariegele type 36  ::)).

Moraal van het verhaal: hoe ouder de periode, hoe beter onderhouden en hoe mooier geverfd/opgeboend; hoe later, hoe grauwer en hoe minder schakeringen. Vandaar: hoe verder terug in de tijd, hoe interessanter wat mij betreft (met die wheezende en bemodderde elektrische stofzuigers van nu heb ik niet zo veel  ;D ;D ;D).

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

DFS

Bedankt voor de info, inderdaad, over de ketelbanden was ik ook aan het twijfelen om ze in het messing te steken...

rgp

Decapod,

Een andere reden van de netheid: tot en met WO2 hadden de stoomlokomotieven vaste titularissen (machinist en zelf door hem gekozen stoker).  Na 1945 werd er meer in "poule" gereden en verdween de band tussen machinist en machine.  Dit was zeker het geval bij de SNCF (boek van Henri Vincenot) waarin dit duidelijk beschreven staat en waarbij de "status" van de machinist bepaalde welke lok hij toegewezen kreeg (hoe hoger zijn aanzien, hoe beter de lok; alle loks in een zelfde serie hadden niet dezelfde prestaties).
Ik vermoed dus dat dit ook in België het geval was, het zou in ieder geval wel een verklaring zijn voor de meestal onverzorgde toestand van de HLV29.

Roland

Decapod

Dat klopt, Roland. Afhankelijk van welke ritdag je te doen had in de planning van je stelplaats, reed je met een bepaalde loc, blijkbaar. Zo was het toch alleszins na WOII en zeker naar het eind van de stoomtractie. Vaak was het wel zo dat men streefde naar een gegroepeerd bestand van bepaalde loctypes in een stelplaats waardoor je vaak wel met hetzelfde type reed, maar niet noodzakelijk met dezelfde loc.'t Zal er ook een beetje vanaf gehangen hebben welke ploeg de wasdag had en of die ploeg een 'nette' club was ... .
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

DFS

Bedankt voor de info allen!

Ondertussen bezig uit te vogelen hoe die ACFI in elkaar zit,

Indien specialisten hier grote fouten zien hoor ik het graag...

HLV 40, building up the ACFI by Sven De Fruyt, on Flickr

rixke rail

Citaat van: DFS op 05 juli 2020, 20:02:04 PM


Ondertussen bezig uit te vogelen hoe die ACFI in elkaar zit,

Indien specialisten hier grote fouten zien hoor ik het graag...


Sven, kijk even op DEZE link voor een tekening van de ACFI ...  ;)
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

DFS

Ik zal jullie het volledige foto journaal besparen,

laatste status

HLV 40 almost done by Sven De Fruyt, on Flickr

Ondertussen nog geweahtered en liggen de kolen te drogen...

OlivierV

En dan nog personeel erop en hij is klaar zeker? :)

Knappe loc!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterVG


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw