Sven's Car (and Locomotive) shop - HLV 24 Ex Nord Belge + start HLV29 Jocadis

Gestart door DFS, 19 november 2016, 08:11:22 AM

DFS

hopelijk kan ik de hoge verwachtingen wat inlossen dan...

Het geheel is eigenlijk een groot experiment, de loc staat iets te laag op zijn poten wat mij wat hoofdbrekens bezorgd heeft op vlak van de voor plaat.

Gisteren de voorplaat afgewerkt + de loopplaten aan de zijkant verwerkt. Ik heb de Amerikaanse cabine er even terug op gezet. de bedoeling zou zijn met plasticard een Belgische afgeronde cabine te maken.

HLV 40 update by Sven De Fruyt, on Flickr

HLV 40 update by Sven De Fruyt, on Flickr


De laatste overzicht foto met M1 erachter is wat 'flou'...

HLV 40, dry fit, note the cab is temporary by Sven De Fruyt, on Flickr

DFS

Dit weekend wat verder geprutst aan de cabine,

Ik was even aan het twijfelen om de 'rechte' cabine erop te zetten, maar dan beseft dat deze toch te laag is.
Dan maar de 'ronde' cabine gemaakt, is nogal een prutswerk om dit goed te krijgen...


HLV40 cab by Sven De Fruyt, on Flickr

HLV40 cab by Sven De Fruyt, on Flickr

HLV40 cab by Sven De Fruyt, on Flickr

Ook ontdekt dat ik de voorplaat nog moet inkorten, dat zal voor later deze week zijn...

Groeten

Sven

Rangeerduivel

In elk geval knap Sven!
Ga je hem nog spuiten/schilderen of ga je hem zo laten....?  :D :D :D ;D

;)

Michiel

Het valt me nu maar pas op dat bij dit type 40 de cabine heel veel hoger staat dan de tendervloer. Het kolenscheppen moet een nachtmerie zijn geweest!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

DFS

Citaat van: Rangeerduivel op 25 mei 2020, 09:34:03 AM
In elk geval knap Sven!
Ga je hem nog spuiten/schilderen of ga je hem zo laten....?  :D :D :D ;D

;)

Ik denk dat ik hem zo laat :-)

Citaat van: Michiel op 25 mei 2020, 09:46:50 AM
Het valt me nu maar pas op dat bij dit type 40 de cabine heel veel hoger staat dan de tendervloer. Het kolenscheppen moet een nachtmerie zijn geweest!

De ketel zelf ligt wel nog wat dieper in het machinehuis, maar het moet inderdaad omhoog scheppen geweest zijn... Of zou er een Auto stoker ingezeten hebben zoals in de US?

De komende dagen eens verder prutsen aan het geheel,

Groeten

Sven

DFS

Afgelopen weken het werk terug wat opgepakt na wat verplicht 'corona verlof', dit heeft helaas wel een impact op de modelbouw snelheid  ::)

Afgelopen week tussendoor verder gedaan aan de cabine, o.a.

- Dakgoten,
- Dakluik,
- Rivetten

Die laatste doe ik met de decals van MicroMark

HLV 40 cab - MicroMark revet decals by Sven De Fruyt, on Flickr

De huidige situatie,

HLV 40 cab - MicroMark revet decals by Sven De Fruyt, on Flickr

enkel nog de hijshaken op het dak en dat zal het dan wel zowat zijn voor de cabine...

DFS

We prutsen verder...

Afgelopen week de ketel en cabine in de basis kleur gestoken, helaas een probleempje gehad met de primer of op de metalen ketel, de boel weer mogen opschuren en openieuw beginnen....


De cabine is gelukkig beter gelukt, deze morgen de nummering voorzien, wat zijn die wrijf letters toch sukkelen...

HLV 40 - numbering by Sven De Fruyt, on Flickr

HLV 40 - numbering by Sven De Fruyt, on Flickr

Soit, de cabine is klaar om een beschermlaagje matte vernis te krijgen + een zwart dak.
Hopelijk binnenkort weer verder met de ketel...

Groeten

Rangeerduivel

Da komt goe, ik zie da... 8)

Ik zal U eens een adreske geven(*) waar ge decals kunt laten maken.... ;D

Vroeger 'deed ik het' ook met afwrijfletters maar nu is mijn stock zo goed als op.
Een tip;
Lijn je afwrijfletters uit in de volgorde/afstand dat ze moeten komen en "raap ze op" met een stuk doorschijnende kleefband (lakselkes in 't schoon Vlaams) om ze te poseren.
Je kan ze dan afwrijven door de kleefband heen...

;)
(*) Het is héél wat haar kwijt maar heeft nog een baard... ;D

Decapod

Prachtig werk. Niet dat ik een rivettenteller ben, maar hoe zit het eigenlijk met de afmetingen van de loc die je als basis gebruikt? Kloppen die met het origineel? Was de Amerikaanse loc in principe hetzelfde (op de zaken na die jij aangepast hebt, natuurlijk)?

Andere vraag: je kleur groen ziet er voor zover cameraverkleuring enz. niet stoort perfect uit. Wat gebruik je precies?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

DFS

Citaat van: Rangeerduivel op 20 juni 2020, 14:18:04 PM

(*) Het is héél wat haar kwijt maar heeft nog een baard... ;D

hmmm, wie o wie zou je bedoelen  :P

Citaat van: Decapod op 20 juni 2020, 14:21:27 PM
Prachtig werk. Niet dat ik een rivettenteller ben, maar hoe zit het eigenlijk met de afmetingen van de loc die je als basis gebruikt? Kloppen die met het origineel? Was de Amerikaanse loc in principe hetzelfde (op de zaken na die jij aangepast hebt, natuurlijk)?

Andere vraag: je kleur groen ziet er voor zover cameraverkleuring enz. niet stoort perfect uit. Wat gebruik je precies?


Voor zover ik nagemeten heb kloppen de afmetingen ongeveer... De afmetingen van de tender en de ketel zelf zijn min of meer correct, wel zijn de drijfwielen iets te klein. Waardoor hij iets te laag op zijn poten staat, dit zie je o.a. aan de voorplaat. De Cylinders zijn ook wat aangepast ten opzichte van het origineel van Bachmann.

Mijn doel is de sfeer en 'feel' van een HLV40 te benaderen, de rivetten natellen zul je niet moeten doen  ;D

Kleur groen is "german green" van Panzer Aces, een tip geleerd van den Olivier hier. (De man met de baard)

Decapod

Citaat van: DFS op 21 juni 2020, 09:05:55 AM
Voor zover ik nagemeten heb kloppen de afmetingen ongeveer... De afmetingen van de tender en de ketel zelf zijn min of meer correct, wel zijn de drijfwielen iets te klein. Waardoor hij iets te laag op zijn poten staat, dit zie je o.a. aan de voorplaat.
Kleur groen is "german green" van Panzer Aces, een tip geleerd van den Olivier hier. (De man met de baard)

Meer moet het niet zijn, toch? Al kan je aan die drijfwielen wel wat doen natuurlijk, voor zover dat niet teveel moeilijkheden oplevert.

Dat German Green, dat 70.308, toch? Met het verdwijnen van de Dacker-potjes is het moeilijk die juiste kleur te benaderen. Maar deze komt wel heel dicht in de buurt.

Enfin, ik volg, want op die rivetten na  ;D :P is dit een superinteressant project.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

mahtoska1

Een zeer mooie ombouw. En zo te zien komt het altijd wel goed.

DFS

Bedankt voor de aanmoedigingen van "mijn interpretatie" van de HLV40

Vandaag wat domme klusjes gedaan, o.a. aansluiten frontlicht, hier en daar wat verf retouches, loopplaten langszij enz...

HLV 40 main body work done by Sven De Fruyt, on Flickr

Zal maar eens een decoder aanschaffen, dan kan de tender ook dicht...

Decapod

#148
Ziet er al helemaal zo robuust en awkward uit als de echte. Heel geslaagd.
Je machinistenhuis ziet er in feite beter gedetailleerd uit dan de rest van de loc (maar goed, daar moet nog een 'plumber's headache' bovenop geklooid worden)!

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Rangeerduivel

Dat kleur kan er volgens mij best door, maar wat dat Dacker-flessengroen betreft; Spreek en je zal gehoord worden hé jongens!
Voor 1 loc meer of minder, daar zal het niet op aan komen zulle...!
als je een loc spuit zie je niet dat jouw potteke geslonken is...

::)