Sven's Car (and Locomotive) shop - HLV 24 Ex Nord Belge + start HLV29 Jocadis

Gestart door DFS, 19 november 2016, 08:11:22 AM

svvander

Dat zou de brugclassificatie of de tonnage moeten zijn. Deze zijn overgenomen van de Britten en Amerikanen tijdens WOII blijkbaar.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Peter

Heb zelf bij het 6 RA gezeten in Soest (1964/1965)
De batterij aanduiding was inderdaad een blauw veld met een rood vierkantje in een van de hoeken, afhankelijk van de batterij.
Bij de drie met houwitzers uitgeruste batterijen (baterrij A B en C hadden enkel de A en B batterij een 105 mm houwitzer op hun M108 (daarvoor was het een M7) de C batterij had een 155 mm houwitzer
PS het artilerie regiment in Werl (niet ver van Soest) had geen houwitzers maar Honest John raketten
Met vriendelijke groeten
Peter

Chrisrail

#107
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

DFS

Super feedback !

Jammer dat het hier zo wat verloren staat, dit is een topic op zich waard...

Ik heb ondertussen het 'rode vierkant' verwijderd, dit was namelijk niet correct... Raar dat de verkeerde kleuren gebruik worden op het decal vel.

Terwijl jullie aan de bron zitten/ zaten,

Per hoeveel manoeuvreerden ze met Houwitsers?

bedankt


Herwig

#109
Ik moet vooraf toegeven, ik was slechts een Luchtmachter in 1980.  ( * )
Maar, reden er in 1982 bij de kaki's echt nog veel originele Minerva's en zelfs Willy's rond in normale dienst ?
( zie foto's hierboven )

( * in K.B. hadden we in 1980 nog een Minerva  'para'  aan de kant staan waarmee men niet meer mocht rijden.
Men moest dan ook sportief aan het stuur continu links-rechts draaien om plus-minus rechtdoor te rijden. Maar dat is uiteraard slechts van horen zeggen...  Wij liepen trouwens gedurende de dienst ook gewoon in katoenen kaki rond . )

Rangeerduivel

Citaat van: Herwig op 11 februari 2020, 13:48:59 PM
Ik moet vooraf toegeven, ik was slechts een Luchtmachter in 1980.  ( * )

(*) En....? zie je ze nog altijd vliegen Herwig?  ;D ;D ;D

Citaat van: Herwig op 11 februari 2020, 13:48:59 PM
Men moest dan ook sportief aan het stuur continu links-rechts draaien om plus-minus rechtdoor te rijden.

Komt gewoon door slijtage op de stuurgewrichten.
Ik heb ooit met een (burger) trekker Mack gereden waar je het karrewiel van een stuur een volledige toer in beide richtingen kon ronddraaien zonder dat het voertuig 1mm van rijrichting veranderde!
Ook dat word je gewoon...

;)

rgp

Hallo,

In 1984 was ik 2comd in de brug cie van 6genie. Starten van een Brugtank: 50 liter, verbruik in alle terrein: tussen de 800 en 1200 l per 100 km. Het waren omgebouwde Patton meteen V10 luchtgekoelde 30 l motor

In diezelfde periode had ik nog minerva en Willy jeeps in de compagnie

Roland

PaulC

Citaat van: DFS op 11 februari 2020, 12:52:47 PM

Per hoeveel manoeuvreerden ze met Houwitsers?


Elke vuurbatterij had 6 houwitzers M108 of M109.
Mag ik je nog een tip geven. Ik weet niet of het bij alle artilleriebataljons toegepast werd, maar op onze M108 'en was ook de sticker met de leeuwenkop op zwart veld met rood kruis aangebracht. (zie de foto van Chris in reactie #92 op de motorkap van de unimog)
Deze was aangebracht op de schuine kant aan de linkerzijde.

Paul

Herwig

#113
Met z'n allen dan maar eens op studiebezoek naar het Gun Fire-museum  (artillerie  +  tanks  + ... ) te Brasschaat-Polygoon-West,
naast het vliegveld .
Hoeft niet in ABL-uniform, alhoewel die natuurlijk bij iedereen nog perfect past.                   
   

Johnnytrein

Mij hebben ze nooit gewild dus niks geen uniform nikskeni noppes
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Chrisrail

#115
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

svvander

Ik was te jong... ze wouden geen 2 jaar meer wachten  ;D En eigenlijk heb ik er wel spijt van. Ik was als kind gek van al wat leger was. (Niet voor de wapens of de oorlog, maar het avontuur trok mij hard aan). Achteraf gezien gingen de meeste van deze avonturen niet verder als wacht lopen. (Heb ik van horen zeggen). Al denk ik dat het voor menig jongeren niet slecht zou zijn om een beetje discipline te leren op deze manier. Niet denken, het leger denkt voor u!

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Chrisrail

#117
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

DFS

Vandaag de Herpa/Roco mini tanks wat gesuperd

onder andere:
- Niew optisch vizier
- Materiaal bakken
- Zij schroten naar B. voorbeeld
- De achteropbouw eerst ingekort en verder uitgewerkt...

Leopard 1A5 BE by Sven De Fruyt, on Flickr

Leopard 1A5 BE by Sven De Fruyt, on Flickr

Leopard 1A5 BE by Sven De Fruyt, on Flickr

Leopard 1A5 BE by Sven De Fruyt, on Flickr

Alternatieve achter opbouw, (minder werk) is gewoon twee extra kistjes aan het bestaande hekwerk + zeiltje erover...

Leopard 1A5 BE by Sven De Fruyt, on Flickr

Leopard 1A5 BE by Sven De Fruyt, on Flickr


Een van de volgende dagen wat spuitwerk. Maar eerst nog wat andere leopards afwerken...


DFS

we beginnen ergens te komen,

Achterste rij, 4 x leopard 1
Voorste rij, 4 x leopard 1A5 BE

Leopard BE by Sven De Fruyt, on Flickr

Leopard BE by Sven De Fruyt, on Flickr

Volgende week de wagon's weatheren, dan kunnen de ladingen vast gezet worden...
Erna kunnen we aan de volgende 4 beginnen...