Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Einde spoor niet zichtbaar : wanneer trein stoppen?

Gestart door eve, 15 november 2016, 15:55:26 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 17 november 2016, 13:05:42 PM
als je deze wil wegstoppen kan je ze eventueel toch ook onder de plank monteren, en tussen 2 bielzen door een gleufje maken waar de LED en detector door komen.
Kijk, dat is nog eens een goed idee. Ik heb die dingen (nog) niet, maar zat wel te verzinnen waar ik ze kan wegstoppen. Onder de plank had ik nog niet aan gedacht. Als je te weinig hoogte hebt kan je de led en detector anders monteren zodat je de print plat onder de plank kan schroeven.

Geert

Ik vraag me wel af of deze schakelingen elkaar niet beïnvloeden, zoals in een loods waar de sporen parallel en soms zelfs in een kleine hoek t.o.v. elkaar staan. Er hangen geen perfecte spiegeltjes achter elke lok of wagon hé, ik veronderstel dat de gereflecteerde  straling verstrooit wordt en opgevangen wordt ook door andere detectors?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Volgens mij kan je met de potmeter de gevoeligheid en daarmee het bereik instellen. Dus in situaties waar ze dicht bij elkaar zitten stel je ze zo in dat ze alleen objecten detecteren die dichterbij zijn dan b.v. 5 cm.

Lange Trein

En anders zet je er een kapje boven?
Met vriendelijke groeten,
Denis

eve

De schakeling reageert op alle IR-licht ! Daglicht, gewone kamerverlichting, enz...Dus onder in een (donker) schaduwstation :OK.
Anders collimeren, afschermen,...
Ik zou eens wat proeven moeten doen met lok met frontverlichting op om te zien vanaf welke afstand de schakeling dan reageert.
Het bereik is normaliter instelbaar vanaf een 30 cm naar minder.

Erik

Ben

IR led los solderen en inzetten als lichtsluis lijkt me een gemakkelijke optie.

Gr, Ben.