Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Hoe gaan we om met een beperkte hobbyruimte ?

Gestart door Ronald, 10 november 2016, 18:50:31 PM

marc goovaerts

Citaat van: Val-Rikard op 11 november 2016, 10:32:07 AM
Misschien moeten we een modelspoor museum van en voor de modelspoor hobbyist starten. :D

In Heist-op-den-Berg staat er al eentje voor rollend materieel dat we met het forum al eens bezochten.
En in het Speelgoedmuseum in Mechelen is er ook een hele afdeling aan gewijd. Die - van het moment dat er voldoende budget is - helemaal herzien zal worden.

Martin Welberg

Hier staat het hele huis zowat vol, en mijn werkplaats  ::) Zolderruimte van 13,5x5,5 meter met een baan over 2 ruimtes plus 2 werkbanken, een voor het snij en plakwerk en de ander voor het vervuilen en airbrushen  met de honderden potjes verfrommel. Daarnaast een aantal werkbanken in de werkplaats, die liggen hoofdzakelijk vol met rommel. Modules tegen de wand op plankdragers. Ook met veel ruimte ter beschikking kom je aardig snel vol te staan ook omdat je gaat denken van het kan nog wel wat groter en langer ;D Nieuwe modulebaan in aanbouw is bv 8,40 meter zonder de blackboxen, schaduwstation idem van lengte. Daarnaast nog een aantal boogmodules in de planning met een radius van minimaal 1,3 meter wat inhoud dat de totale lengte van de baan ongeveer een 11,4 tot 12 meter gaat worden..zelfs dat past niet in mijn hut....

Soms is kleiner behuist ook een zegen omdat je gewoon minder grote projecten gaat doen..

bollen neus

Citaat van: milocomarty op 11 november 2016, 12:51:36 PM
Soms is kleiner behuist ook een zegen omdat je gewoon minder grote projecten gaat doen..

Inderdaad, het is daarmee ook dat ik schreef dat ik "al content ben met een keukentafel" Soms moet je al eens tevreden zijn met minder want "less is more" en ben helemaal niet jaloers op mannen met enorme grote plaatsen zoals ge dan hier al kunt lezen hebben ze nog steeds plaatsgebrek.  ;)
Den Eric.

Ronald

Precies. Al is het wel "no space is no excuse". Er is altijd wel een stukje in huis beschikbaar voor modelspoor :)

59erke

Citaat van: Ronald op 11 november 2016, 14:02:51 PM
Precies. Al is het wel "no space is no excuse". Er is altijd wel een stukje in huis beschikbaar voor modelspoor :)

als moeder de vrouw akkoord is tenminste  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Een grote kamer is ook niet ideaal. Je maakt al snel te grootse plannen en komt dan te zitten met een baan die misschien nooit af raakt. Natuurlijk wel handig om te werken aan verschillende projecties maar uiteindelijk staat die kamer ook vol en heb je weer te weinig plaats. :D

Klaas Zondervan

Op mijn zolder heb ik een baan waar ik al 30 jaar aan bezig ben. Inmiddels 2 keer mee voor publiek gestaan, maar hij is nog steeds niet helemaal af. Nu ben ik op diezelfde zolder bezig met een wat handzamer tentoonstellingsbaantje, maar het is er nu zo vol dat je er je kont niet kan keren. Daarom denk ik er serieus over om de oude baan te ontmantelen. Alle bruikbare en waardevolle spullen er af halen, en het restant naar het containerpark. (in Nederland heet dat een milieustraat, maar komt op hetzelfde neer, je kan er alles wat je niet meer blieft in containers kieperen)

Koen

Ik heb nu een garage ter beschikking maar deze is ook steeds te klein. Ik probeer daarom het project beperkt te houden (en daar heb ik meer dan mijn werk mee  ::)).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Stedahult

Citaat van: Dirkh op 11 november 2016, 17:37:20 PM
Een grote kamer is ook niet ideaal. Je maakt al snel te grootse plannen en komt dan te zitten met een baan die misschien nooit af raakt. Natuurlijk wel handig om te werken aan verschillende projecties maar uiteindelijk staat die kamer ook vol en heb je weer te weinig plaats. :D

Mhwa... valt wel mee. Het gaat er meer om hoe je het inricht. Op BNLS is er ook een topic
over je werkplek. En op de meeste foto's is er één grote pestbende te zien. Dat is voornamelijk
het probleem van een grote groep hobbyisten, organisatie. Ik heb nu twee projecten. Maar
geen vaste modelbaan. Alles is gebouwd of word gebouwd in modulevorm. Dat scheelt een bak
met ruimte. En zodra ik vind dat het genoeg is geweest, gaat het mes erin. En worden de banen
gerecycled in de volgende. Zo houd je de kosten ook nog beheersbaar.
Mvh. Steef

Ronald

Citaat van: 59erke op 11 november 2016, 14:37:55 PM
Citaat van: Ronald op 11 november 2016, 14:02:51 PM
Precies. Al is het wel "no space is no excuse". Er is altijd wel een stukje in huis beschikbaar voor modelspoor :)

als moeder de vrouw akkoord is tenminste  ;)

Ik heb eerlijk gezegd een super-tolerante vrouw op dat gebied die ook nog eens mee bouwt. Mij hoor je wat dat betreft niet klagen :) Soms staan modelbanen hier gewoon in de kamer om even dit of dat te doen, en da's best wel fijn.

Maar dan nog; een boekenplank formaat van 1,5 of 2 meter heeft echt iedereen wel tot zijn beschikking zonder direct in een echtscheiding te geraken 8)

SuSke

#25
Citaat van: bollen neus op 11 november 2016, 10:28:47 AM
Ben al content met een keukentafel.
Den Eric.

Ik heb een klein bureeltje in de bijkeuken staan en daar ben ik zeker tevreden mee.
Lekker veel licht en toch in de buurt van de vrouw.

En nu een beetje plaats gemaakt in de berging om een klein baantje te leggen van 2,50m bij 1,80m.
Maar ook daarin kan je een leuk projectje bouwen, zelfs een waar je mee naar buiten kan komen  ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

philippe_007

Tja plaats,
op de zolder heb ik mijn hobby ruimte, een 7x5m, daar werk ik ook, dus niet volledig voor de hobby. Momenteel staat mijn nieuwe minibaantje er opgesteld (in opbouw)
heb dan nog een werkplaats van 5x3m voor het zware werk.
En mijn baan (Pierre Le Port) staat momenteel in de living (je moet het verkocht krijgen) :-)
Plaats heb ik genoeg, maar tijd heb ik dan weer tekort.... Zo is het altijd iets

Michiel

#27
Ooit, als alleenstaande, had ik het huis voor mezelf, en had ik een kamer ingepalmd voor m'n treingebeuren. Dan kwam de vrouw, en daarna de kinderen (5). Het huis werd te klein, en m'n treingebeuren kwam een beetje in de verdrukking: eerst in een hoekje in de living, dan op een piep-klein bureautje op de gang, daarna in de onverwarmde, donkere, stoffige garage naast de auto. (M'n vrouw vindt er ook niets aan, en hoopte door mij te verjagen in een klein hoekje dat ik ermee zou stoppen)

Maar het gekke is, dat het modelbouwen steeds even boeiend bleef. Zonder modelbaan (Saraan was verkocht) maar steeds blijven prutsen met kleine dingetjes: een proefbaantje op een plank, een pizzabaantje om te oefenen, scratchbuilding van locomotiefjes,... Het ging best lekker.

De auto ging naar de oprit (want toch te groot voor de garage), de garage werd omgebouwd, en nu zit ik comfortabel in een ruimte van 5.5x2.5m. Projecten worden groter (de Brusselse stations...  ;D) , maar het plezier is in feite gelijk. Want het vreemde is: ruimte maakt op zich niet zo veel uit, en blijkt steeds te klein, ongeacht hoe groot ze is.   ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Durango

Bij mij staat de modelbaan in de garage. (Geen noemenswaardige zolder dus.)  Ik heb daar een wand omheen gezet om beschadigingen te voorkomen. Daar de kinderen nog thuis wonen
staat er van de oudste ook de motor in en vier fietsen. Dus de garage in tweeën opgesplitst. de modelbaan wordt een dubbeldeks uitvoering zodat je toch veel rijlengte krijgt met het Amerikaans smalspoor. Voordeel ook dat je het bochten werk ook nog eens vrij gering kan houden zonder storend te ogen.
Ook de diverse vliegtuigmodellen (strijd in de lucht tijdens wereldoorlog 2 is een nevenhobby van mij) vinden daar een plekje.

Op een klein oppervlak is er altijd wel wat mogelijk.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Val-Rikard

Mijn bureau tafel is opnieuw leeg, Carrière De petit Granit staat nu in de club en Depot Val Rikard staat ontmanteld opgeborgen.
Die kan later herbruikt worden in een ander project.
Tijd voor iets nieuws... Ditmaal zal ik het wel iets kleiner maken dan de vorige keer.
Elke keer de deur en trapleuning afschroeven als je met je baan buiten komt is niet echt handig.
Komende week ga ik mijn modelbouw stal eens uitmesten zodat ik een degelijke "herstart", zoals bij computers, kan organiseren.
Dat is voor mijzelf ook mentaal nodig het hoofd leeg te maken om met iets nieuw te beginnen. Een lege werkplek werkt bij motiverend.  8)