Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Vastlijmen van spoor

Gestart door robboxxx, 05 november 2016, 08:40:25 AM

robboxxx

Hallo

Misschien een domme vraag maar welke lijm gebruiken jullie om de sporen en wissels te bevestigen op de ondergrond?

modelbaanHO

Verdunde boekbinderslijm.
Voordeel : blijft min of meer elastisch waardoor het een betere geluidsisolatie heeft.


Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Klaas Zondervan

Ik gebruik ook boekbindlijm of gewone houtlijm.
Voordeel van beide soorten: het droogt langzaam, waardoor je veel tijd heb voor correcties.

robboxxx

Ik ken beide lijmsoorten. Maar kan je daar kunststof rail mee bevestigen? Ik bedoel dus niet de ballast verlijmen maar de Rail/wissel vastzetten eer je met ballast begint.

Peter

Ik heb voor mijn baan Pattex contactlijm spaarzaam gebruikt
Hier en daar een klein beetje, net voldoende om er voor te zorgen dat de rails mooi vlak liggen.
Nadien met het ballast met latexlijm of verdunde witte houtlijm liggen ze voldoende vast.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: robboxxx op 05 november 2016, 12:38:33 PM
Maar kan je daar kunststof rail mee bevestigen?
Ja dat kan. Officieel kan je kunststof niet verlijmen met houtlijm. Maar in de praktijk zit het toch heel goed vast. Ik doe dit al 30 jaar en nog nooit problemen mee gehad. Meestal ruw ik wel de onderkant van de bielzenmat een beetje op met schuurpapier.

robboxxx

Oké. Bedankt voor de tips. Ik ga eens wat proberen.

SuSke

Op Vaerwegh Dok zijn de rails gewoon geplaatst op het kurkbed in een streep onverdunde boekbinderslijm en zonder voorbehandeling van de bielzenmat (Tillig Elite). Werkt snel en met mogelijkheid om gedurende een ruime tijd alles mooi goed te leggen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Wim66

Er is een bepaalde lijmsoort die je in een lijmpistool kan doen en dan je rails er op vastlijmen. Hecht goed maar niet blijvend je kan het met gemaakt er weer van verwijderen.

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

Klaas Zondervan

Dat heet hot glue. Dat hardt veel te snel uit, je krijgt te weinig tijd om de spoorligging te corrigeren.

OlivierV

#10
Bij niet aangeklede stukken laat ik die gewoon geschroefd zitten... Kan ik achteraf altijd nog aanpassingen doen.
Als het redelijk definitief is dan vervang ik wel enkele vijzen voor wat houtlijm.

Line-up @ Opstelsporen
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bollen neus

Zitten deze dan niet in de weg of zijn dat met een verzinkkop op 90° ?
Den Eric.

Klaas Zondervan

Zolang de schroefkoppen niet boven de spoorstaven uitsteken is er geen probleem.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 06 november 2016, 20:39:43 PM
Dat heet hot glue. Dat hardt veel te snel uit, je krijgt te weinig tijd om de spoorligging te corrigeren.
"snel" is relatf hoor, as je "hot snot"  (zo noemen ze dat ook nog wel es) heet genoeg is,dan heb je toch een dikke halve minuut of zo.   In principe voldoende als je met kleine stukken werkt.  Maar inderdaad als je een traag hardende of hechtende lijm wil is deze oplossing niet ideaal.

Ik gebruik ook some gewoon dubbelzijdig plakband (de dunne soort dan die ze gebruiken om foto's te lijme in een album) en dat hecht op de gepaste ondergond net voeldoende om de sporen vast te houden tot je gaat ballasten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

#14
Ik werk uitsluitend met lange flex lengtes, en dan is een halve minuut echt te kort.

De opmerking over kleine stukken snap ik niet goed. Als je een grote rechte lengte legt met stukken van 20 cm, dan ga je ze toch niet stuk voor stuk leggen en corrigeren? Dan leg je de hele lengte in één keer, en daarna ga je corrigeren. Stel dat het 2 meter is, dan lukt dat echt niet in een halve minuut.