Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Vastlijmen van spoor

Gestart door robboxxx, 05 november 2016, 08:40:25 AM

Michiel

Mijn mening en ervaring: kurk heeft zin, en kurk (of ander dempend materiaal, waarvan er zijn die beter presteren dan kurk) maakt een groot verschil in rijlawaai indien goed toegepast (lijmen, en ballast blijft op de kurk). Ik hou ook van het rustig suizen van de trein over de rails, en het tikken van de wielen over de raillassen, maar het moet geen luid geraas worden. In schaal N rijden we dikwijls met 5 tot 10 treinen tegelijk, en dan wil je het toch wel wat rustig houden kwa geproduceerde herrie. En sounddecoders klinken naar mijn smaak totaal ongeloofwaardig: schril, bijna pijnlijk scherp en komt in de verste verte niet overeen met het geluid en indruk van het prototype. Liever treinen zonder sounddecoder, vooral wanneer er 10 van die dingen tegelijk staan schreeuwen. Maar dat is mijn persoonlijk voorkeur, geen algemeen oordeel.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Citaat van: ceuleer op 11 januari 2017, 10:47:59 AM
Heeft het dan eigenlijk wel nut van kurk te leggen ?
Een echte trein hoor je toch ook rijden, en als je in model met sounddecoders rijdt, hoor je dan nog veel verschil tussen de rails met of zonder kurk ?

Zeer zeker, al is het maar om je ballastbed te imiteren. Maar zoals gezegd, maak het dan breed genoeg om het volledige baanbed er op te leggen.
In schaduwstations zou ik het zeker aanraden gewoon om de rijgeluiden daar te vermijden.

De mening van Michiel over de sound in loc's kan ik alleen maar bijtreden. vaak staat het te hard en de klank is spijtig genoeg nog altijd in veel gevallen te onrealistisch.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Op de modulebaan van ons is de bedding zelfs van hout, maar die bakken zijn bijna 20 jaar geleden gemaakt toen de club nog in Gent Sint-Pieters gevestigd zat ...

Bloot.

Bogenmuur van Tillf

Ingebed.

HLD201.010

Dat hoor je wel, maar op een beurs maakt dat niet veel uit want daar is er telkens geroezemoes en geluid op de achtergrond ... ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan