Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Vastlijmen van spoor

Gestart door robboxxx, 05 november 2016, 08:40:25 AM

Michiel

Neopreen in plaats van kurk geeft een veel beter geluidsdempend effect. Waarschijnlijk heb je dat al wel eens geprobreerd. Ik vind wel dat het probleem met neopreen is dat het lastig te vinden is, een stuk duurder, en weer heel anders gekleefd moet worden dan kurk. Ik probeer met kurk een goed, handig en voordelig compromis te vinden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

ouder worden lijkt nog de beste oplosssing, technisch gezien gaan we dan allemaal iets minder horen  :-\ ;)

Klaas Zondervan

Ik heb wel eens gedacht aan vinyl vloerzeil als dempende ondergrond, maar nog nooit toegepast. Bij een vloerbedekkingsbedrijf kan je misschien wel afsnijsels gratis krijgen. Dat zeil heeft een geschuimde onderlaag, en mijn gedachte was om het ondersteboven te leggen.

Op mijn nieuwste spoorbaan in aanbouw heb ik helemaal geen geluidsdemping toegepast. De sporen zijn direct op de triplex ondergrond gelijmd. Dat baantje is bedoeld om naar tentoonstellingen te gaan, en in zo'n hal is altijd zoveel omgevingslawaai dat ik het niet zinnig vond om iets aan geluidsdemping te doen.

Belgaboy

Als ondergrond gebruik ik de Track-bed van Woodland Scenics.

Deze is met gewone witte houtlijm op 8mm mutliplex verlijmd.
Track-bed is te koop in verschillende uitvoeringen, op rol, in strippen en zelfs in platen voor onder de wisselstraat. Rails worden op dezelfde manier vastgelegd. Tijdens het drogen van de lijm gebruik ik wel spelden om alles netjes op zijn plaats te houden.

Mijn oren zijn mij dankbaar want het geluidsniveau is meer dan gehalveerd tov de Märklin C rail geschroefd op kurk...

Patrick

ESU ECoS 2.1, iTrain.

SuSke

Waar is die heerlijke "kedeng-kedeng"-sound naar toe  :-\ :-\ :-\

Iedereen wil geruisloos rijden, en steekt dan een onmogelijk geluid in zijn locs dat helemaal nergens op lijkt, veel te luid klinkt en een kakkafonie aan geluiden geeft als er zo een paar van die dingen aan het rondbollen zijn  8) 8) 8)

Geef me dan maar gewoon de rail op een kurkplaat op het hout gelijmd met een mooi ballastbed en dit alles met normale boekbinderslijm aan elkaar gelijmd. Lekker lang passen, richten en meten en zo weer los gemaakt zonder schade.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

argilla

ik gebruik hiervoor groene zachtboard ( Gamma )  voor onder de laminaat vloer....8mm dik kanten afgeschuint. Heb je ineens de spoordijk . Dan met de balast en gewone witte houtlijm, druppeltjes dreft erin om de opp.spanning te breken de rails vastleggen . Winter en zomer goed en goedkoop .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Belgaboy

Citaat van: SuSke op 24 november 2016, 13:54:58 PM
Waar is die heerlijke "kedeng-kedeng"-sound naar toe  :-\ :-\ :-\



Die kedeng-kedeng zit mee op de sound decoder, maar ik kan die wel uitschakelen als ik het beu ben, iets wat je met jouw methode niet kunt...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Michiel

Citaat van: SuSke op 24 november 2016, 13:54:58 PM
...Geef me dan maar gewoon de rail op een kurkplaat op het hout gelijmd met een mooi ballastbed en dit alles met normale boekbinderslijm aan elkaar gelijmd....
Dat is waar ik op uit ben, het zacht tikken van de wielen over de raillassen... kedeng-kedeng in klein, zonder sounddecoders, want ik vind ze ook in N niet erg overtuigend klinken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Citaat van: Belgaboy op 24 november 2016, 14:01:56 PM
Citaat van: SuSke op 24 november 2016, 13:54:58 PM
Waar is die heerlijke "kedeng-kedeng"-sound naar toe  :-\ :-\ :-\



Die kedeng-kedeng zit mee op de sound decoder, maar ik kan die wel uitschakelen als ik het beu ben, iets wat je met jouw methode niet kunt...

Feit is wel dat die "kedeng-kedeng" mij niet gaat vervelen, maar die onwerkelijke sound(s) en dat getoeter en gepiep te pas en te onpas wel  ::)

De enige sounds die ik wel geslaagd vindt zijn de kleine baantjes waar een heus dolby surround systeem onder zit, dan krijg je een "echte" sound die iets laat voelen, niet zo'n flutter brom die een diesel look-a-like wil zijn  ;) 8) 8)

en nu  :-X :-X :-X :-X :-X want het is ieder beestje zijn ding
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Ik heb een vergelijkende rijgeluidstest gedaan tussen boekbinderslijm en gewone houtlijm.

Bij 5 windingen van m'n helix werd de 2mm kurk op de MDF gekleeft met dotjes houtliijm. De rails werd dan weer met dotjes houtlijm op de kurk gekleefd.

Bij 2 windingen heb ik op dezelfde manier de kurk op de  MFD gekleefd, en de rails op de kurk, maar dan met boekbinderlijm.

Het resultaat? Geen enkel verschil te horen tussen het rolgeluid over de winding met boekbinderslijm, en die met houtlijm. Dus, volgens mij, en met de gebruikte kleefmethode, kan men zonder meer de rail op kurk, en de kurk op MDF kleven met houtlijm.

Over een eventueel verschil in rolgeluid van de ballast met boekbinderlijm spreek ik me niet uit. Dat heb ik niet getest.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Doornroosje

Michiel, bedankt voor de test!

dani

ik heb voor mijn nieuw testbaantje eens geprobeerd om Märklin M spoor (bekend om hun gekletter) rechtstreeks op MDF van 12mm vast te leggen met D4 "bruislijm" (Polyurethaan houtlijm) en het is vrij simpel :

1. het ligt GOED VAST
2. het zal er wslk ni meer af gaan zonder te verwringen
3. het dondert als een "grosse caisse" van de fanfare.

Dus : niet meer doen  :-)
(maar dat was sowieso al te verwachten)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Doornroosje

#57
Citaat van: Doornroosje op 21 november 2016, 13:13:26 PM
Momenteel werk ik op een ondergrond van kurk. En het is een test-stukje, soort van diorama van 1m20 op 80cm. Speciaal voor alle technieken eens te testen voor ik ze toepas op de grote baan.
De kurk heb ik eerst geverfd en dat gaf een heel licht negatief effect op de demping moet ik toegeven. Ik laat weten wat het vastlijmen voor effect had. Voor en na ballasten.

Hier sta ik dus net na het lijmen. Straks eens zien wanneer het droog is.

SuSke

Citaat van: Michiel op 08 december 2016, 22:24:14 PM
Ik heb een vergelijkende rijgeluidstest gedaan tussen boekbinderslijm en gewone houtlijm.

Over een eventueel verschil in rolgeluid van de ballast met boekbinderlijm spreek ik me niet uit. Dat heb ik niet getest.

Als je ballast ook volledig op de kurk ligt zal het dempen iets minder zijn.
Komt je ballast over de kurk en op je basisplaat, dan is de demping bijna verloren.

Op Vaerwegh Dok is het verschil tussen geballast en niet geballast spoor heel duidelijk waarbij het geballast spoor meer "lawaai" maakt, maar dat hoort er nu eenmaal bij en het stoort ons geenzins.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ceuleer

Citaat van: SuSke op 11 januari 2017, 10:22:17 AM
Als je ballast ook volledig op de kurk ligt zal het dempen iets minder zijn.
Komt je ballast over de kurk en op je basisplaat, dan is de demping bijna verloren.

Op Vaerwegh Dok is het verschil tussen geballast en niet geballast spoor heel duidelijk waarbij het geballast spoor meer "lawaai" maakt, maar dat hoort er nu eenmaal bij en het stoort ons geenzins.

Heeft het dan eigenlijk wel nut van kurk te leggen ?
Een echte trein hoor je toch ook rijden, en als je in model met sounddecoders rijdt, hoor je dan nog veel verschil tussen de rails met of zonder kurk ?