Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Mijn Schwarzwaldbahn- het einde?

Gestart door Peter, 02 november 2016, 11:04:30 AM

Peter

De laatste dagen veel kunnen nadenken en over gesproken met de gezinsleden, maar het zal er toch van komen.
Mijn baan, en modellen enz gaan toch allen (op 1 of 2 modellen na, te koop aangeboden worden.
Mijn voorkeur gaat uit naar alles in 1 koop, maar betwijfel of dat tegen een redelijke prijs mogelijk zal zijn (opkopers kennende :-\) of anders, wat dat weer geruime tijd in beslag zal nemen, alles apart verkopen.
De reden is eigenlijk eenvoudig. Zowel mijn echtgenote als ikzelf hebben stilaan wat problemen met de gezondheid, en enkel voor mezelf sprekend begint het werken aan de baan (er onder kruipen of rekken om boven overal aan te kunnen) moeilijker te worden, net als de handvastheid voor de fijnere dingen.
Zou wel willen proberen van in een van de kleine kamers, nog een klein baantje (max. 200 x 70 cm) zeg maar een groot diorama te bouwen. Of dit er van komt is niet zeker.
Dat dit zeker niet vlug, vlug gaat gebeuren is een feit. Het afbreken van de baan en alles terug in de originele verpakkingen steken zal de nodige tijd vergen, net als een lijst maken van alles.
Ik hou jullie van de stand van zaken zeker verder op de hoogte, want zowel het forum als MSM zullen steeds een deel blijven uitmaken van mijn, onze interesse van de hobby.

Met vriendelijke groeten
Peter

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

loebaske


Heb er alle begrip voor, mijn tijd zal ooit eens komen, hoop alleen dat de zoon de fakkel zal overnemen ??

Gerolf

Dit is toch iets waar een mens stil van wordt ...  ???
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Geen eenvoudige beslissing.
Waarschijnlijk gaan we die ooit zelf moeten nemen.
Maar beter zo'n beslissing dan alles te laten verkommeren zonder dat iemand er nog iets aan heeft.

Een kleiner baantje / diorama zal je zeker nog voldoening kunnen geven.
In MIBA (ik weet dat je daar op geabonneerd bent) staan meer en meer ontwerpen van kleinere baantjes.
Het is een trend die meer en meer wordt gepromoot, om allerlei redenen.
Je moet dat zeker doen Peter !

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

marc goovaerts

Echt spijtig. Zeker omdat 'het vuur' gelukkig nog niet geblust is.
Misschien eens denken aan N-modules die je gewoon op tafel kan kantelen zonder kruip-en-bluts-werk ?

Durango

Hier wordt een mens inderdaad stil van. Hoe ouder we worden zullen we er vanzelf ook voor komen te staan.
Probeer in ieder geval op kleine schaal nog iets te doen op een of twee modules of zo zonder veel strek en rek bewegingen.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

chef garde

Spijtig om lezen!  Is een vitrine geen mogelijkheid om uw modellen niet te moeten verkopen?

Ludwig

#8
Tja, dat staat ons allemaal te wachten.
Ik zelf ben van mening dat vele onder ons een te grote baan bouwen.
Die vervolgens nooit af krijgen en later overstappen naar een kleinere baan en daar toch het nodige plezier aan beleven.
We zouden beter bij het plannen van een baan rekening houden met het feit dat we minder mobiel worden met ouder te worden.
Maar Peter geef de moed niet op en bouw iets moois op een manier en plaats waar je nog jaren plezier aan de hobby kunt beleven.
Je bent een modeltreinliefhebber in hart en nieren, dat mag als het kan niet verloren gaan. 😉

Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Snobby Crash

Hey Peter...

Als ik je topic lees, doet me dit toch wel iets.... Ik heb ook een heel grote
verzameling voornamelijk stoomlocs en misschien komt er ook een tijd dat
ik alles te koop zet.

Maar misschien ook niet !

Je kan toch alles blijven behouden en rijden !
Als ik je op de vorige beurs zag, was je springlevend !

Zorg er wel voor dat je een lijstje hebt met al je materiaal zodat je familieleden
de waarde hiervan kennen...maar waarom zou je verkopen ! Geniet van je hobby en
mooie locs ! En leg misschien de lat iets minder hoog op gebied van afwerking van je baan !
Zolang je kan rijden, en als je regelmatig eens onder je baan moet kruipen houdt dit je jong !..

Geert

Kautenbach

He verdorie Peter,

Balen man, je bent altijd zo enthousiast  over de bouw van je baan, ik begrijp  je keuze voor 't laten vervallen van je baan. Ik hoop wel dat je enthousiasme voor de hobby blijft, en voor jouw ook dat je er los van t forum  hier , er nog veel plezier in een wellicht nieuwe of andere vorm aan blijft beleven  ;)

59erke

Begrijpelijke keuze Peter.

Als ik in uw schoenen mocht staan zou ik misschien uitkijken om een afgewerkte mooie kleine baan of diorama aan te kopen.
Als je dan nog uw mooiste loks en wagens houdt, kan je nog altijd genieten van rijdende treinen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

ACFI

Dag Peter

Voor een (her)beginner is dit geen opbeurend nieuws. Je hebt een indrukwekkende baan gebouwd met veel oog voor detail.

Voor mezelf heb ik besloten om voor een moduleaanpak te gaan. Het is makkelijker tijdens de opbouw, ik kan er mee naar beneden (warmte), je kan je focussen op 120*60 cm (tussentijdse succesjes helpen er de moed in te houden). En later is het makkelijker in onderhoud wanneer de rug en zo niet meer meewil.

Je zou ook kunnen kiezen voor een van de vele timesaver ontwerpen. Bedoeling is daar nu eenmaal om compact te bouwen met redelijk wat rangeer en speelplezier.

Groetjes

Steven ACFI


Dreha

Heb ook altijd genoten van de foto's. Heb er nog aan moeten denken toen ik krokus dit jaar ben gaan skiën op Feldberg. Maar je moet een beslissing nemen waar je je goed bij voelt en alles rustig over denken. Tijd brengt raad. Alvast succes met eender welke beslissing.

Michiel

Ik zou toch wat tegengas wille geven, Peter. Waarom zo defaitistisch? Ja, het wordt moeilijker om onder de baan te kruipen of ver over de baan te moeten reiken. Priegelwerk wordt ook lastiger, maar nu gaat het nog redelijk, begreep ik uit je tekst.

Je Scharzwaldbaan is de baan van je leven, je droom, je passie. Waarom opgeven? Ik zou zeggen, stoom de baan klaar voor een nieuwe fase in je leven. Zorg dat de baan rijklaar is, zodat je met plezier je favorite modelletjes, en je laatste aanwinsten kan laten rijden. Je hebt nog een tijdje dat je de belangrijkste dingen technische kan afwerken, en dan, contact zoeken met een jong(er) persoon dat je regelmatig eens kan helpen met iets onder- of achterin de baan kan regelen. Iemand dat zich week na week inwerkt in je baan, en ze begint te doorgronden, en je kan helpen om ze rijvaadig te houden. Je bent steeds iemand geweest dat met veel zorg en orde heeft gewerkt. Dus, dat moet zeker doenbaar zijn.

Aan een nieuwe baan beginnen, zal niet snel gebeuren, ook gezien de handen en het zicht er niet beter op worden. Dus, doorgaan met de Schwarzwald!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)