Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

La vie en rose...

Gestart door evan, 30 oktober 2016, 16:34:40 PM

Durango

Hallo kapitein ook ik monster aan. Met jullie twee zal het een interessant thema worden.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Floris

Ik was even wat aan het twijfelen of de noordborg wel een goede keuze was voor een tweede wereldoorlog-baan, qua dat het ding daar eigenlijk een stuk te jong voor is (1962). Maar eens zoeken naar oude kustvaarders en gelukkig werden er voor de oorlog al redelijk gelijkaardige scheepjes gebouwd, hier staan er twee vooroorlogse tussen:
http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=1&t=1623&sid=bb676cc4a4760b33e9d3b9617359d7bb&start=1570
die twee lijken een wat dikkere, meer spits-achtige kont te hebben maar ik zou zeggen dat een en ander goed genoeg in de buurt komt om gewoon die kit te nemen en niet helemaal moeilijk zelf zo'n schip te gaan bouwen. Wel een beetje zuinig aan met de weathering, zo'n bootje zou pas een paar jaar oud zijn  ;)

Wim66

De Noordborg is een na oorlogs schip in een grote serie gebouwd in de jaren 50 ergens daar in Groningen o a veel voor rederij Wagenborg. Deze ligt nu dacht in 's Gravendeel om gerestaureerd te worden

Je zou ook kunnen kijken op shipsspotters.nl een website van iemand die ik heel goed ken. onderaan staat een rubriek kleine handelsvaart en kan je veel zien in de periode rond de oorlog.

Helaas kan ik mijn oom en broer niet meer raad plegen die wisten vel over deze schepen. Mijn Oom heeft in de WOII gevaren op de kustvaart voor de geallieerden na ontsnapt te zijn via Frankrijk naar Engeland mijn broer was een echte kustvaart kenner Helaas beide zijn kort geleden overleden.

Maar de genoemde website kan een aanrader zijn

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

evan

Bedankt voor de bijdragen :)

Ik had die sites ook reeds geraadpleegd en kwam dezelfde schepen tegen die dateren van 1936 en wat later en op een paar details na volledig overeen komen met het Artitec model zoals bijvoorbeeld "JAVA 1936 Van Diepen".  Ik wil de vervuiling inderdaad tot een minimum beperken buiten atmosferische vervuiling.

Dit weekend bouw ik verder.  Het is tenslotte een fijne bouwkit :)

Groetjes en nogmaals bedankt, Tips, ideeen en commentaar steeds welkom.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Wim66

Neem even van mij aan:

Kluisgaten bij het anker, daar zijn altijd beschadigingen vanwege het vallen van het anker en het thuis halen. ook vuil en roest
denk aan de modder van de bodem. Ook ankerspil bij het thuis halen wordt vaak vuil.

bolders; meestal zijn ze zwart, verf ze en dan inkepingen maken. Speciaal op het voorschip ook wel de bak genoemd. Wanneer een schip gaat aanmeren wordt dit via een staaldraad afgestopt ook wel de spring genoemd. Neem van mij aan dat gaat heel hard en vreet het staaldraad in de bolder.

Uitwateringen: door het uitlopen van water ook regelmatig roest en vuil

Een schip is alleen bij de indienstelling schoon en vlekkeloos daarna is het een werk object wat geen rust meer krijgt en denk daarbij aan alle elementen van de zee met zout die alles aantasten Gelijk een vrachtwagen ze moeten geld verdienen weer of geen weer. Alleen een schip heeft met zout water te kampen en in de winter in de Baltic/Oostzee met ijs.

Wim



Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

evan

Bedankt voor de tips Wim.  Ik ga er rekening mee houden.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Stedahult

Als je nou klaar bent met die schuit, laat hem dan een uurtje of 3 dobberen
in lauw warm water met een kwak grof zout erin. Dan krijg je die mooie waas
op de romp die zeewater afgeeft. Dat deed ik altijd met mijn modellen. Een
voordeel, het gaat er niet meer af. En je hoeft het niet na te bootsen.
Mvh. Steef

evan

Citaat van: Stedahult op 08 november 2016, 18:17:59 PM
Als je nou klaar bent met die schuit, laat hem dan een uurtje of 3 dobberen
in lauw warm water met een kwak grof zout erin. Dan krijg je die mooie waas
op de romp die zeewater afgeeft. Dat deed ik altijd met mijn modellen. Een
voordeel, het gaat er niet meer af. En je hoeft het niet na te bootsen.

Toffe tip!  Sta me wel toe dat ik het eerst ns op een ander object ga testen  :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

sdz1976

#53


Toffe tip!  Sta me wel toe dat ik het eerst ns op een ander object ga testen  :)
[/quote]

Dat is wel voor watjes he  :D

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Stedahult

Dit werkbootje, de Kathy van de Ham (1:25) heeft vaker in zout water gevaren.
Hier was het de tweede keer met water uit de haven van Maassluis (zout). De eerste
keer heb ik het rompje niet schoongemaakt. Door het zwart zie je de waas extra goed.

Mvh. Steef

3rail

Hallo Evan.

Ben je wel eens in La Rochelle geweest, daar staat die bunker ook nog.
Ik weet alleen niet of je terrein nog op mag komen, ik ben daar zelf geweest een aantal jaren terug.

Als je wilt zet ik de foto's van toen hier wel even in je draadje neer.

Veel succes met de verdere bouw. :D

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

loebaske


Denk dat Evan niet alleen benieuwd is naar die foto, wij ook  ;)

Durango

Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Driesel


Evan, mooi project.

CiteerU96!!!  Die is ondertussen trouwens al klaar ;)
Die U96 is nog in een andere bekende film te zien: 'Das Boot' was voor de Duitse film-industrie een dure productie en het budget werd algauw overschreden. Om aan wat extra geld te geraken werd daarom de U96 uitgeleend aan een Hollywood-productie over een avonturier/archeoloog uit de jaren '30. De 9 werd overschilderd zodat deze boot als U29 in beeld komt in deze film.
Naar het schijnt was Wolfgang Petersen (de regisseur van 'Das Boot') niet te spreken over de staat waarin ze hun duikboot terugkregen van Steven Spielberg!
Jullie zullen nu wel zelf vinden over welke film het gaat zeker?  ;)

Veel opzoek- en bouwplezier!

Dries


3rail

Belofte maakt schuld,

Dus hier zijn ze. ;)













Toch wil ik er nog wat bij kwijt.

Toen ik die richting op ging met mijn vader hadden we geen idee waar we dat moesten zoeken.
Wij dus naar de lokale VVV, kom ik daar binnen, vraag ik aan de dame daar ( in het Engels) waar de U Boot bunkers waren?

Zij kijkt me kwaad aan en vraagt of ik een Duitser ben, ik antwoord meteen : nee,Hollander.
Er word een kaart op tafel gesmeten, Je staat nu hier, en daar zijn de bunkers.
Dit word met een rode pen op de kaart gekrast.

Je ziet soms maar hoe sommige mensen kunnen reageren op een normale vraag. :-\

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99