Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wielassen tellen

Gestart door Ajean, 25 oktober 2016, 22:09:48 PM

Ajean

Hallo,

Een vraag voor de Arduino specialisten


Hoe kan ik met behulp van een arduino en hall sensors een "wielassenteller" bouwen?

Uitgangspunten:

Alle loks en wagons zijn voorzien van een kleine neodymium magneet en tellen ieder voor één as.

De 2 meetpunten liggen 25cm uit elkaar

De meetpunten liggen in een enkelsporig traject en moeten dus vanuit beide rijrichtingen meten

Bij een gelijk aantal op de meetpunten dient een relais te worden geactiveerd

Bij een ongelijk aantal een led

Als interface tussen de hall censors en arduino heb ik het volgende aangeschaft
https://nl.aliexpress.com/item/Smart-Electronics-4pin-KEYES-KY-024-Linear-Magnetic-Hall-Switches-Speed-Counting-Sensor-Module-for-Arduino/32571951624.html

Graag advies over de aansluitpunten en de benodigde sketch.

Alvast bedankt.

Groeten,

Adri

Ajean

Het bovenstaande kan enige onduidelijkheid geven in wat ik bedoel , vandaar deze aanvulling

Hetgeen ik wil gaan bouwen is een controlemoment voor een overweg. Dit om te verkopen dat een overweg te snel wordt vrijgegeven (er bevindt zich nog een trein op de overweg)

-Sensor 1 ligt voor de overweg een sensor 2 achter de overweg
-Voor de overweg: sensor 1 telt het aantal magneten
-Achter de overweg: sensor 2 telt het aantal magneten
-Indien het aantal getelde magneten bij beide sensors gelijk is wordt de overweg vrijgegeven (relais) zo niet
-Overweg wordt niet vrijgegeven en dit wordt gemeld via een LED
-Hierna wordt de teller weer op nul gezet

Extra moeilijkheid: baanvak is enkelsporig. Dus komt trein van rechts dan is sensor 1 de eerste teller. Komt de trein van links dan is sensor 2 de eerste teller

Hopelijk is het wat duidelijker

dani

ik zou dat anders proberen opvangen...  het exacte aantal doet er misschien op dat moment weinig toe...

Je kan gewoonde eerste impuls pakken aan de ene kant en dan aan de andere kant  pas vrij geven als er gedurende X sekonden geen impulsen meer komen ?

Links of rechts maakt niet uit, daar waar de eerste impuls gegeven word, wordt passief en  aan de andere kant tel je actief.   Zo doe ik het ook bij mijn "scale speedometer"  met 2 passage punten , die  lengte van een trein meet, aantal wagons en snelheid.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Ajean

@ dani

Aan deze oplossing heb ik ook gedacht. Deze heeft echter mijn inziens en nadeel:

De langste trein bepaald de X aantal seconden dat de overweg als bezet geldt.
Bij een kortere trein blijft de overweg hierdoor langer bezet dan nodig is

groeten,

Adri

loebaske


En ik die dacht dat AC simpel was, in DC wordt de eerste/laatste  detectie waargenomen ongeacht de lengte....

Klaas Zondervan

Je kan ook een magneetje alleen onder de laatste wagen plakken. De hall sensor leg je dan midden in de overweg. Als de sensor getriggerd wordt wacht je nog 1 seconde en dan geef je de overweg weer vrij.

eve

En trek-duw-stellen ?

Erik ::)

loebaske


Idem dito Erik, gewoon een verbruiker (weerstandje of sluitlicht)

SuSke

Citaat van: Ajean op 26 oktober 2016, 16:07:32 PM
@ dani

Aan deze oplossing heb ik ook gedacht. Deze heeft echter mijn inziens en nadeel:

De langste trein bepaald de X aantal seconden dat de overweg als bezet geldt.
Bij een kortere trein blijft de overweg hierdoor langer bezet dan nodig is

groeten,

Adri

Is toch net waar. Elke wagon geeft zijn puls aan de actieve sensor en wanneer die niets meer krijgt na x sec (dus na de laatste wagon), wordt de boel vrij gegeven. Of je dan een lange trein of een korte trein hebt, maakt toch niets meer uit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Bolje

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 oktober 2016, 16:15:42 PM
Je kan ook een magneetje alleen onder de laatste wagen plakken. De hall sensor leg je dan midden in de overweg. Als de sensor getriggerd wordt wacht je nog 1 seconde en dan geef je de overweg weer vrij.
Dan zal uw overweg geen signaal krijgen om dicht te gaan? Of veel te laat?
Of hij zal dicht gaan als de laatste wagon gepasseerd is en terug opengaan de volgende keer dat er een trein passeert?

Of ben ik verkeerd in mijn denkwijze?
Vele groeten,
Ronald

dani

Citaat van: Ajean op 26 oktober 2016, 16:07:32 PM
@ dani
Aan deze oplossing heb ik ook gedacht. Deze heeft echter mijn inziens en nadeel:
De langste trein bepaald de X aantal seconden dat de overweg als bezet geldt.
Bij een kortere trein blijft de overweg hierdoor langer bezet dan nodig is
groeten,
Adri

Neen, niet echt....   de overweg wordt vrijgegeven X skonden nadat de laatste wagen of lok er voorbij is.  Ongeacht de lengte van de trein.  Zoals Frans (Suske) dus ook al aan gaf.


PS: magneten onder al je rollend materieel lijkt me toch niet echt de properste oplossing.   Indien ik dit moet doen dan nheb ik bijna 800 magneetjes nodig...  Dan gaat mijn hele zolder van mijn huis als er een vliegtuig buitenpasseert :-) :-) :-)

Al eens gedacht aan lichtsluisjes ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: Bolje op 26 oktober 2016, 18:14:18 PM
Dan zal uw overweg geen signaal krijgen om dicht te gaan? Of veel te laat?
Je moet hem op een andere manier dicht laten gaan, en al verder voor de overweg. De magneten dienen alleen maar om hem weer open te krijgen.
Maar ik krijg ook steeds meer het idee dat het handiger is om met stroomdetectie te werken, en dan zorgen dat meerdere voertuigen in de trein stroom afnemen, in ieder geval het eerste en het laatste.

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 26 oktober 2016, 18:23:16 PM
Dan gaat mijn hele zolder van mijn huis als er een vliegtuig buitenpasseert :-) :-) :-)
Vliegtuigen zijn van aluminium, dat is niet magnetisch.

Gerolf

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je voor Hall-sensoren kiest ipv voor stroomdetectie.
Hall-sensoren zijn prima om een locatie vast te stellen, of om een toerental te tellen, ...

Maar je wil - ongeacht snelheid, ontkoppelingen, ... weten of er een baanvak(je) bezet is ?
weerstandjes op je wielassen, en meten als er een (beetje) stroomverbruik is  ;)
Bijvoorbeeld zo: http://meb.gerolf.be/sturing/control/ndetectie.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dreha

De kans is inderdaad groot dat je een magneet te weinig telt (al de pulsen niet zuiver genoeg zijn of elkaar te snel opvolgen).
En zo kan het zijn dat je 2de sensor er één te weinig of zelfs te veel telt.
Bij stroomdetectie heb je dit niet.