Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Perron wachthuisje

Gestart door Wim66, 24 oktober 2016, 09:03:27 AM

Wim66

Daar ik bezig ben mijn spoorbaan te veranderen in het station Gouvy wil ik eens de stoute plannen oppakken om het bekende glazen wacht huisje te gaan maken.

Is er iemand die mij tips kan/wil geven daar ik weinig ervaring heb op dat gebied. Denk dat ik het ijzeren frame dubbelzijdig moet maken daar er glas tussen moet komen. Een dezer dagen zal ik de maten op nemen en een tekening maken

Nogmaals tips zijn zeer welkom.

Zoals het nu is



Zoal het vroeger was:



met dank aan Red voor bovenstaande foto

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

marctje

Je kan misschien H profielen nemen en hiertussen het glas schuiven
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Wim66

Mac

dank voor je reactie zijn deze verkrijgbaar? en van welk merk?

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

ERVIN

Pieter De Saegher heeft dit ooit gebouwd en stap voor stap laten zien in MSM Nr.76.
Ik heb geen scanner , maar er zullen zeker wel collega's zijn die dit even voor je willen inscannen , als je MSM Nr.76 niet moest hebben natuurlijk. ;)

Klaas Zondervan

Ik denk dat het handiger is om het huisje eerst van doorzichtig styreen te bouwen, en er daarna strips op te lijmen. Die moet je dan wel vantevoren rood schilderen, want naderhand is dat moeilijk strak te doen.

Platen, profielen en strips van styreen worden geleverd door Evergreen. Veel modelbouwshops hebben dat op stock. Het is niet goedkoop, maar op beurzen vind je vaak handelaren die goedkopere alternatieven hebben.

Michiel

Enkel het rode frame bouwen is nog realistischer, met wat glasgruis eronder, want de meeste van deze wachthokjes hier inde streek hebben geen glas meer want ingegooit.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Tegenwoordig is het frame in het geel.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Nog niet allemaal. Afgelopen zomer heb ik nog rode gezien, o.a. in Visé.

En ik heb ook een gele gezien met glassplinters. Dat kwam niet door vandalisme, maar doordat iemand vanaf de parking dwars door het hek het perron was opgereden.

dani

Citaat van: Peter op 24 oktober 2016, 11:58:08 AM
Tegenwoordig is het frame in het geel.
Behalve danin Gouvy volgens de foto van Wim.
Tenzij dat een oudere foto is  :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Houdini

Citaat van: dani op 24 oktober 2016, 12:15:59 PM
Citaat van: Peter op 24 oktober 2016, 11:58:08 AM
Tegenwoordig is het frame in het geel.
Behalve danin Gouvy volgens de foto van Wim.
Tenzij dat een oudere foto is  :-)

Da's de avond dat het gezet is. De ochtend nadien.........  :o 8) ;D

Wim66

#10
Met een dank aan een ieder die heeft gereageerd. Ik ben in 2013 begonnen met de spoor fotografie en heb dat wacht huisjes altijd in die kleuren zien staan. Gelukkig is de criminaliteit hier zeer laag en heb ik tot op de dag van vandaag nog geen glas
aangetroffen wat duidt op kapotte ruiten. Ik mag zeggen gelukkig, ook de treinstellen worden hier (nog) niet onder gespoten.

Het bekende huisje is altijd rood geweest, waarom is onbekend maar zal dan een reden hebben. Het heeft inmiddels 2x een verplaatsing door staan zonder beschadigingen en/of een kapotte ruit. Vanwege de tunnelbouw stond dit in de weg en heeft men het elders geplaatst en is nu weer terug op zijn oude plaats.

Ik heb zelf vroeger vaak met plasticard gewerkt. Ook die dunne strookjes maar die zijn denk te slap om iets dergelijks te kunnen bouwen. Ik zal eens in de modelbouw winkel in Bastogne gaan kijken wat ze daar hebben. Evergreen ken ik dan wel van naam maar geen ervaring me. Maar ben niet te oud om te leren.

Het blad Ervin wat je noemde heb ik helaas niet dus als iemand mij daaraan kan helpen dan dolgraag. Dan heb ik een leidraad en kan dat nauwkeurig opvolgen. Hopelijk wilt iemand dit doen.

Maar nogmaals dank aan allen voor jullie tips en de vriendelijke opmerking ter aanvulling hoe of wat.
Hier het huisje even elders geparkeerd:



Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

loebaske


Eens informeren als ze bij Meta Media nog een MSM Nr.76. in voorraad hebben...

Wim66

Helaas Eric verkopen ze deze hier niet. Ik heb al vaker getracht in deze regio eens een los nummer te kunnen verkrijgen maar dat lukt niet. reden dat dit de Nederlandse taal is en die wordt hier niet of nauwelijks gelezen. alleen voor de dames de Margriet, story en Libelle zijn verkrijgbaar

Dus spijtig voor mij

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

Houdini

Citaat van: Wim66 op 24 oktober 2016, 14:47:33 PM
Helaas Eric verkopen ze deze hier niet. Ik heb al vaker getracht in deze regio eens een los nummer te kunnen verkrijgen maar dat lukt niet. reden dat dit de Nederlandse taal is en die wordt hier niet of nauwelijks gelezen. alleen voor de dames de Margriet, story en Libelle zijn verkrijgbaar

Dus spijtig voor mij

Wim

Kan je niet gewoon Meta Media eens rechtstreeks contacteren. Een los nummer (en zeker al een ouder) proberen te bemachtigen
via een lokale handelaar lijkt me sowieso niet de beste optie, ongeacht waar je je bevindt...

Of eventueel eens vriendelijk naar Luc lachen, misschien kan hij nog iets voor je regelen...

dani

ik check of ik nr 76 heb en dan scan ik het artikel wel in....  mail je dan een PDF'je door als het lukt
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.