Nieuw project - Museumbaan Puurs

Gestart door philippe_007, 22 oktober 2016, 09:14:22 AM

philippe_007

Vrienden,

het is zover, ik begin aan een nieuwe baan, deze keer een DC baantje (digitaal of niet, dat weet ik nog niet).
240 x 60cm zal het worden.
De wissels zullen bestuurd worden met ESU Servo decoders,
De sporen worden Peco Electrofrog Code 75

Thema zal een museumlijn worden, zo kan ik speciaalkes laten rijden.

Momenteel ben ik bezig met het baanplan te maken, eens ik daar uit ben dan post ik het wel.

De zoektocht naar rijdend materiaal is ook bezig. Ik heb reeds enkele locs op de kop kunnen tikken.

Deze heb ik gekocht op MSM Expo 2016


Deze zou ik in de loop van volgende week moeten ontvangen uit Oostenrijk


De 210.005 van VBV staat ook reeds te blinken :-)


De Draisine en het frietkot van PB-Messing liggen hier ook te wachten om gebouwd te worden...

Een van de eerstvolgende werkjes is het bouwen van de bakken. deze ga ik maken uit berken multiplex van 9mm ipv gewone multiplex van 12mm.  Dit om gewicht te sparen.

Baantje zou klaar moeten zijn tegen MobExpo 2018

Wordt vervolgd

philippe_007

Ondertussen heb ik niet stil gezeten,
het baanplan is af en de sporen heb ik eens uitgelegd om te zien wat het geeft.



De bouw van de draaischijf is gestart, de besturing (aan de hand van een arduino Mini Pro en een stappenmoter) is reeds in orde, de tandwielen en riemen voor de overbrenging zijn onderweg uit China). De eerste plastieken platen zijn versneden en de brug is in aanbouw (ruw)... 



renstimpie

Ben benieuwd....   net iets meer dan 365 dagen!  ;)

philippe_007


Michiel

Altijd leuk zo'n eerste aanzet, proberen, schikken, veranderen, en na lang twijfelen... terug veranderen.  Persoonlijk vind ik het spoortje tussen draaischijf en loods nogal geforceerd. Waarom maar 1 loodsspoor verbonden met de draaischijf? En wanneer je sporenplannen van depots bekijkt, dan zie je dat men van draaischijf naar loods dikwijls via een keerspoor moest omrijden. Dat keerspoor zou bij jou dan het rechter spoor  onderaan zijn. Het extra gemanoeuver is leuk meegenomen. Ik zou dat korte, gewrongen spoortje tussen draaischijf en loods niet leggen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Pierre

Leuk weer zo'n nieuwe start van een baan. Ik ben erg benieuwd naar de bouw van je draaischijf. Lijkt me een leuk project. Succes man.  ;)
Groet Pierre.


philippe_007

#6
Michiel,
de bedoeling is/was dat er in de loods een schuifbrug komt zodat ik zo kan wisselen van locs om buiten te rijden... Maar de plaats van de draaischijf maakt eigenlijk niet uit daarvoor.

Als ik uw uitleg goed versta zou je de draaischijf onderaan de baan plaatsen op het rechter spoor ?



Dit zal ik deze avond eens uitproberen... het zal er allesinds voor zorgen dat niet alle scenery op de linkerkant staat.
Een voordeel is dan ik langere opstelsporen kan maken voor de loods.

bedankt voor de tip

Gerolf

Citaat van: philippe_007 op 05 april 2017, 22:53:52 PMhet baanplan is af

Ik zou het plan wel eens willen zien, wat je allemaal rond de "baan" wil inplanten.
Je loods lijkt me op de foto/tekening nogal kort, maar misschien wil je een museum met kleine machientjes ... hoewel die 210 niet echt kort is

Een schuifbrug in je loods? Een soort van verborgen fiddleyard?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

hey Gerolf,

inderdaad, een verborgen fiddleyard, zoals ik het nu heb uitgemeten zou ik 5 sporen van ongeveer 30cm kunnen plaatsen in de loods. Het is niet de bedoeling dat elk spoor op de brug kan aansluiten met elke ingang... Normaal had ik 3 inrijsporen voorzien, maar als ik de draaischijf verplaats kan dit ook nog wijzigen.
De foto geeft wat een verkeerd beeld, de loods zal toch ongeveer 40x50 cm worden en dan ook direct een van de trekpleisters van de baan.

Als het plan definitief is zal ik de scenery eens op plan zetten.

Michiel

Ik vond de oorspronkelijk ligging van de draaischijf niet slecht, enkel en kort spoortje tussen draaischijf en een van de loodssporen vond ik niet passen. Onderaan lijkt me meer de stationsruimte, met stationsgebouw, perrons, en mogelijk een goederenkoer? Ik heb geen idee wat je feitelijk sporenplan is. Ik beeld me maar in wat ik zie op de foto's.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007

Michiel,
op dit stuk komt/kwam er normaal geen station of goederen koer... 
Later komt er nog een extra module waar mss een station komt, dit zal een aansluitmodule zijn zodat de 2 segmenten van een vriend kunnen aansluiten (ook 2m40 lang).
Maar het idee om links reeds de voorzieningen te treffen en de sporen parallel te laten lopen voor een station.

Straks nog wat spelen met de sporen zie tot ik er uit kom :-)



philippe_007

Daarjuist nog wat zitten schuiven met de sporen...

Michiel,
het is inderdaad beter zonder het spoor van de draaischijf tot de loods.
Ik heb ook het 2de spoor naar de draaischijf verwijderd, het is nl ook niet nodig 2 aansluitingen te hebben.

Door wat met de wissels te schuiven ben ik tot het volgende plan gekomen...



Momenteel staat er rechts "station?" maar dit is nog niet zeker... Eerst de sporen plaatsen en zorgen dat alles deftig kan rijden....

Michiel

#12
Dat ziet er een stuk rustiger uit. Ik mis nog wel de plek waar de verzorging gebeurt. Dat hoeft niet veel te zijn. Handlaadinstallaties voor kolen, ontslakput en een waterkraan. Deze zouden ergens op het rijpad door het depot moeten liggen: binnenrijden - verzorging - draaien - klaar zetten bij/in de loods - uitrijden. Dit pad zou vrij logisch en makkelijk berijdbaar moeten zijn, zonder al te veel gemanoeuveer, en waarbij verschillende locomotieven sequentieel na mekaar kunnen verwerkt worden zonder dat ze mekaar blokkeren.

De verzorging kan in het om het even welke volgorde gedaan worden. Je zal hier kleine hand-installaties verwachten, geen grote automatische installaties.
Het draaien is niet voor tenderlocs, die kunnen de dienst in beide richtingen uitvoeren. Sleeptenderlocs worden gekeerd met de neus in de richting van de volgende rit, en voor of in de loods klaar gezet.

Wat dus nog ontbreekt is de plek voor de verzorging. Je kan alles bij elkaar zetten, kolen slakken en water, of het op een rijtje na ellkaar. Dat maakt niet uit. Indien jouw museum ook diesels onderbrengt, zal je ook een kleine dieseltankinstallatie moeten voorzien, meestal op een later toegevoed zijspoortje. Diesels hoeven niet gedraaid te worden. ... duh!  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007

Michiel,
inderdaad,
ik had gisteren wat zitten kijken (via google maps) naar het sporenplan van Stoomtrein Dendermonde-Puurs, en ipv het station zou ik eventueel daar een waterkraan, aspot en bekoling plaatsen...
Daar het een museumbaan is en er ook stomers gaan rijden moet dit voorzien worden.
Op een derde module laat ik dan de 2 sporen samen komen en kan ik een stop stationnetje plaatsen (das toekomst muziek).


philippe_007

Ondertussen ben ik weer enkele stappen verder :-)

Baanplan is definitief, kurk gelegd en hoofdspoor reeds voorzien van bedrading en geplaatst.

Kurkje leggen:


sporen (her)leggen en aftekenen:


bekabeling voorzien (een draadje is niet genoeg :-) :


Sporen leggen en bevestigen:


het resultaat van het hoofdspoor:


Hopelijk is dit weekend het leggen van de sporen klaar, dan kan ik beginnen aansluiten en testrijden :-)