Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

De 6de minibaantjeswedstrijd (2018)

Gestart door Michiel, 17 oktober 2016, 11:13:27 AM

doomslu

We gaan eens hééél diep nadenken, maar ik denk dat we een goede formule hebben gevonden.
Het zou gek zijn om een winnende formule te wijzigen.

Geef me wel nog wat tijd om hierover te overleggen met de mede-kernredactieleden.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Formule is goed, denk ik. Alleen nog duidelijker zijn in wat wel en niet mag/kan. Want het is wel een beetje een anti-climax dat een diorama heeft gewonnen. Mooi gebouwd, maar was geen baantje met zinnig verkeer. Beetje ongelijke strijd door onduidelijkheid, maar de formule is goed. (persoonlijke mening) ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Michiel op 03 november 2018, 18:19:18 PM
Formule is goed, denk ik. Alleen nog duidelijker zijn in wat wel en niet mag/kan. Want het is wel een beetje een anti-climax dat een diorama heeft gewonnen. Mooi gebouwd, maar was geen baantje met zinnig verkeer. Beetje ongelijke strijd door onduidelijkehid, maar de formule is goed (persoonlijke mening).  ;)
de formule is goed maar het is de omschrijving die niet klopt  :-\

Opazwitserland

Persoonlijk denk ik dat er weinig of niks moet veranderd worden aan het reglement.    De winnaar is een meer dan terechte winnaar en er was meer te beleven dan op sommige andere minibaantjes.
Dit was geen louter diorama.  Op een diorama is er geen beweging te bespeuren.
Het is zo perfect gemaakt dat we er allemaal mogelijk wat jaloers op zijn.
Wij stonden er ook met ons minibaantje en konden alleen maar vaststellen dat Rik en zijn kompaan in een andere klasse zat. Chapeau en ik denk dat er niks moet gewijzigd worden.
Paul

SuSke

Alleen spijtig dat iemand aan mijn baantje kwam zeggen dat het wel voldeed aan de definitie "mini-baantje" als dan blijkt dat diezelfde commissie creatief met dat woord omspringt.

Een verdiende winnaar, maar op een creatieve manier. Sorry

En dat gaat niet om de eigen plaats want ik had me zelf echt niet veel hoger ingeschat ook omdat het niet helemaal was wat ik wou bereikt hebben, en omdat de locs van geen meter wilden rijden in hun rangeermodus ondanks dat ze terdege zijn ingereden.

Net zoals de opmerkingen rond de wedstrijd op MobExpo: Een duidelijk reglement waar niet van wordt afgeweken, dat is een goede basis voor een wedstrijd.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

MoVi

@Dirky, het gaat om de beschrijving, zoals al eerder is aangegeven.  ;)
Mortsel van mijn hand mag er zijn toch?? Ik heb nog bijna 2 jaar te gaan.

Ronald Visser :D
Ronald Visser

Dirky

Dit jaar kon ik helaas niet naar de EXPO komen. Ik weet dus niet of het ook nu zo was maar vóór twee jaar kon je gemakkelijk als "publiek" meerdere stemformulieren invullen per man. Daarvan werd gretig gebruik gemaakt en dat vond ik echt bedroevend! Ik stond op een bepaald ogenblik in een groepje waarvan er een iemand 15 stemmen had gezet op zijn favoriete baantje!

Nu, laat het duidelijk zijn, of het de uitslag beïnvloed heeft weet ik ook niet maar het zou echt niet mogen kunnen gebeuren!

Het niveau van de baantjes wordt steeds hoger, dus een strikt, nauwkeurig omschreven reglement dringt zich echt op!

erik de noorman

Ik sluit mij aan bij Suske een reglement moet duidelijk zijn en niet voor interpretatie mogelijk zijn.
Persoonlijk vind ik Rimkov geen minibaantje. Het hoort eerder in de categorie thuis zoals het diorama de Hangar .
Begrijp mij niet verkeerd wat Rik en zijn maat hebben gebouwd is een meesterwerkje.
De wijze waarop beoordeeld wordt mag voor mij ook duidelijker zijn.
Waarom niet vertrekken met handicappen. Daar bedoel ik mee wordt er rekening gehouden met de mate van zelfbouw, natuurgetrouwheid enz.
Voor elke handicap worden er dan vooraf een aantal punten in mindering gebracht.
De puntenverdeling tussen vakjury en publiek (50/50) daar stel ik mij ook vragen bij.
Enkele redenen waarom ik niet meer deelneem.
Begrijp mij niet verkeerd ik gun iedere winnaar de overwinning ze zijn trouwens zoals het reglement nu wordt toegepast de terechte winnaars.
Erik.

modelbouwpatrick


doomslu

Citaat van: erik de noorman op 03 november 2018, 20:25:29 PM
...
De puntenverdeling tussen vakjury en publiek (50/50) daar stel ik mij ook vragen bij.
...
Verklaar je nader, Erik.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Citaat van: Dirky op 03 november 2018, 19:56:59 PM
Dit jaar kon ik helaas niet naar de EXPO komen. Ik weet dus niet of het ook nu zo was maar vóór twee jaar kon je gemakkelijk als "publiek" meerdere stemformulieren invullen per man. Daarvan werd gretig gebruik gemaakt en dat vond ik echt bedroevend! Ik stond op een bepaald ogenblik in een groepje waarvan er een iemand 15 stemmen had gezet op zijn favoriete baantje!

Nu, laat het duidelijk zijn, of het de uitslag beïnvloed heeft weet ik ook niet maar het zou echt niet mogen kunnen gebeuren!

Het niveau van de baantjes wordt steeds hoger, dus een strikt, nauwkeurig omschreven reglement dringt zich echt op!
Reeds in 2016 en nu dus ook, kreeg je een stemformulier aan de ingang. Eén per persoon...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erik de noorman

#146
Luc ik ga er van uit dat een vakjury een aantal criteria gebruikt om een baan te beoordelen en ook weet hoe de moeilijkheidsgraad, hoe origineel enz. moet en kan bepalen. Bijvoorbeeld bij een kookwedstrijd krijgt een vakjury een aantal aandachtspunten waar ze rekening mee moeten houden en dat ook kan met hun vak ervaring en achtergrond  .
Een publieksjury beoordeelt voor een groot stuk gevoelsmatig (waar niks op tegen is) maar kan soms moeilijk de moeilijkheidsgraad of de essentie van een werkstuk niet inschatten door gebrek aan de nodige kennis of ervaring.
Moet een vakjury dan geen rekening houden met de beoordeling van een breed publiek. Toch wel het kan een andere kijk of aanvullende kijk op de jury beoordeling geven en moet voor een stuk opgenomen worden in het eindresultaat. Maar voor 50% mee bepalend zijn in een eindoordeel vind ik persoonlijk overdreven.
Een deel van de objectiviteit van de vakjury valt daar door weg.

Dirky

Citaat van: doomslu op 03 november 2018, 21:31:02 PM
Citaat van: Dirky op 03 november 2018, 19:56:59 PM
Dit jaar kon ik helaas niet naar de EXPO komen. Ik weet dus niet of het ook nu zo was maar vóór twee jaar kon je gemakkelijk als "publiek" meerdere stemformulieren invullen per man. Daarvan werd gretig gebruik gemaakt en dat vond ik echt bedroevend! Ik stond op een bepaald ogenblik in een groepje waarvan er een iemand 15 stemmen had gezet op zijn favoriete baantje!

Nu, laat het duidelijk zijn, of het de uitslag beïnvloed heeft weet ik ook niet maar het zou echt niet mogen kunnen gebeuren!

Het niveau van de baantjes wordt steeds hoger, dus een strikt, nauwkeurig omschreven reglement dringt zich echt op!
Reeds in 2016 en nu dus ook, kreeg je een stemformulier aan de ingang. Eén per persoon...

tja Luc, als je dan tussen de modelspoorders iemand ziet staan met een stapeltje formulieren, dan is er toch iets mis, niet?

Metpetergaathetbeter

anderzijds is in het verleden gebleken dat mensen die deelnemen die aangesloten zijn een grote Modeltreinclub veel gemakkelijker meer punten kregen voor veel minder kwaliteit :-\ .

SuSke

Citaat van: doomslu op 03 november 2018, 21:31:02 PM
...Reeds in 2016 en nu dus ook, kreeg je een stemformulier aan de ingang. Eén per persoon...

En toch waren er mensen die wisten hoe ze aan meerdere formulieren konden komen.
Ook ik heb het gezien dat mensen met meer dan één stemformulier rondliepen en invulden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.