Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

De 6de minibaantjeswedstrijd (2018)

Gestart door Michiel, 17 oktober 2016, 11:13:27 AM

Metpetergaathetbeter

vrienden of mensen die geen zin hadden het in te vullen,ook bij de deelnemers werden alle formulieren samen gegeven in de enveloppe  :-\ :-\

Val-Rikard

Wat voor mij duidelijk het verschil is ten opzichte van iets statisch is het element beweging. Bij RIMKOV zit er meer in dan louter maar beweging. Een zinvol spoorverkeer met bewegende spoorelementen kan naar mijn mening een testbank zijn omdat het testen van locomotieven bij een zinvol spoorverkeer hoort. Naar het bewegend spoorelement zelf moet je niet lang zoeken. Omdat een testbank niet direct een zinvol spoorverkeer toont wil dit niet zeggen dat het testen van locomotieven niet tot een zinvol spoorverkeer zou horen. Twee jaar terug heb ik me geïnformeerd bij de redactie naar de juiste interpretatie van "een zinvol spoorverkeer". Door mij te informeren wist ik precies wat ze bedoelden. De beslissing voor het nabouwen van iets zoals een testbank hield per slot van rekening ook een risico in, net omdat er ogenschijnlijk zo weinig gebeurd. Dit was eerder een risicovolle hok om op die manier deel te nemen aan een wedstrijd, zelf al wist ik dat het zou voldoen aan het reglement. Na 17 maanden werk is het dan ook jammer dat het vandaag zo goed als alleen gaat over een al dan niet zinvol spoorverkeer.

Metpetergaathetbeter

#152
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 03 november 2018, 16:21:15 PM
en een duidelijker omschrijving van wat nu eigenlijk een baantje is . In de MSM gaf men eigenlijk een beetje"ridderlijk" toe dat men toch wel heel creatief omgegaan is met het reglement om de terechte winnaar(het was eigenlijk de beleving die er kop en schouder boven uitstak) aan te duiden. Hoewel het strikt genomen geen baantje was.Met geur,geluid,licht en beweging creeër je je geen baantje,zoals ik al reeds zei heel creatief uitgelegd om te rechtvaardigen wat eigenlijk niet was ! Men zou het dan creatiever kunnen oplossen en er een dioramawedstrijd met beweging van te maken
Rik velen gunnen je (ik ook) de prijs helaas maar U , de organisatie en jury ,gingen toch wel creatief te werk met het reglement, vandaar het reglement veel duidelijker moet.Het is zo een beetje zoals het reglement van Formule 1 alles kan en mag  wat niet verboden is ;)
Uw uitleg is er misschien er  één die de organisatie en jury kon overtuigen ,helaas veel modelspoorders vinden dat het eigenlijk niet gemogen zou hebben. Trouwens hadden we daar al een gesprek over en je verwees naar een ander baantje die volgens jou ook niet voldeed aan het reglement maar op die baan lag wel een treinomloop weliswaar klein maar die voldeed !
Trouwens die mening werd door de meesten die deelnamen gedeeld maar een mens wil eerlijk winnen en niet aan de hand van een woordwisseling met het reglement achteraf.Eigenlijk hadden de deelnemers daar al eens een ballontje moeten oplaten, misschien waren er dat wel een aantal.

oebr

Dat is waar Rik.

Er wordt zoveel geleuterd, jammer.
Maar jullie hebben iets magnifieks gebouwd dat alleen maar lof verdient,
en heel die heisa dus niet.

Trek je al die zever niet aan, en trek je op aan het feit dat de meeste bezoekers
jullie kunstwerk wel zonder voorbehoud wisten te waarderen, en dat je op volgende exposities zonder enige twijfel
naast dé blikvanger zal staan blinken.






On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Metpetergaathetbeter

Red waartoe dienen dan reglementen en trouwens iedereen schreef dat het wel het fraaist was dat er stond

Trouwens de reacties tonen nu juist aan waarom het duidelijker moet,anders heb je de volgende keer niet  het toedekken met de mantel der liefde

Rangeerduivel

Citaat van: oebr op 04 november 2018, 08:54:04 AM
Dat is waar Rik.

Er wordt zoveel geleuterd, jammer.
Maar jullie hebben iets magnifieks gebouwd dat alleen maar lof verdient,
en heel die heisa dus niet.

Trek je al die zever niet aan, en trek je op aan het feit dat de meeste bezoekers
jullie kunstwerk wel zonder voorbehoud wisten te waarderen, en dat je op volgende exposities zonder enige twijfel
naast dé blikvanger zal staan blinken.

Voor de zoveelste keer; volledig mee eens!
En stop toch eens met dat voortdurend zelfde "gemem", ze hebben verdiend gewonnen en daarmee basta!

;)

Michiel

#156
Rik, jullie hebben modelbouwtechnisch een meesterwerkje afgeleverd. Het was indrukwekkend, spectaculair, en de dubbele winst (jury en publiek) bevestigd dat. Maar de interpretatie van "zinvol spoorverkeer" blijkt  erg elastisch. "Verkeer" is nog steeds vervoer of verplaatsing van A naar B. En dat aspect is totaal afwezig in jullie diorama. De jury heeft jullie project voor dit criterium dan ook erg laag gequoteerd.

De formule van de wedstrijd is perfect, alle deelnemende modelbanen waren zonder meer boeiend en creatief, maar de "elastiek" (ruime interpretatie van "verkeer") zou uit het regelment gehaald moeten worden. Dan strijdt iedereen weer met dezelfde wapens. Hoe? Dat is aan de organisatie om te beslissen welke kant men op wilt: minibaantjes of diorama's met bewegende elementen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

Rimkov is een prachtig en zeer spoors thema.

Wel jammer dat juist die misschien iets ruime interpretatie (althans volgens de mening bij enkelen) voor commotie zorgt (waarom...).

Juist dat out of the box elke keer weer van Rik maakt de minibaantjes extra intressant (en wat is het nut van zemelen dat het blijkbaar niet helemaal binnen de thema regels past...). Volgens mij zijn die regels er meer voor om het speelveld te kaderen, niet om de creativiteit in te pakken.
Dus; bekijk die regels eens wat anders, of beter, troef Rik af met een nog origineler, wel spoors gerelateerd, thema ;) ;D

Havoc

Citaat van: Val-Rikard op 04 november 2018, 08:21:34 AMTwee jaar terug heb ik me geïnformeerd bij de redactie naar de juiste interpretatie van "een zinvol spoorverkeer".

Dus 2 jaar geleden wist je al dat wat je ging maken niet 100% het reglement volgde en dat je er de kanjes ging aflopen. Dus nu komen klagen dat kennelijk iedereen er een andere mening op na houdt is ook maar comedie.

Zo origineel is het ook niet, er staat zo'n diorama in het franse spoorwegmuseum. Daar noemt het ook een diorama. Is zelfs een speciale folder over.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Havoc op 04 november 2018, 10:06:39 AM
kennelijk iedereen er een andere mening op na houdt is ook maar comedie.
iedereen is eigenlijk ook wat overdreven hé Johan

MoVi

Zoveel mensen, zoveel meningen en interpretaties en ge...... :-X
Voor zover zou ik zeggen.

Bedenkt een thema en ga meedoen 2020. Besteed daar de energie aan.
Zo ik heb gezegd. ;D

Ronald Visser



Ronald Visser

Ronald

Misschien moeten al die klagers over het reglement dan zelf maar eens wat gaan maken voor 2020. Dan hebben ze in ieder geval wat beters te doen dan continu dit forum vol te spugen met al dat negatieve gezever aan de zijlijn en kunnen zij laten zien hoe het dan wel moet volgens hen.

En als Rik netjes heeft geïnformeerd bij de organisatie over het reglement en groen licht heeft gekregen is dat zo, en heeft hij voldaan aan alle regels. Daar zal een ieder zich dan gewoon bij neer moeten leggen.

Rik, welverdiend! ;)

erik de noorman

Er zijn travestieten die er uit zien zoals een vrouw met alle rondingen die eigen zijn aan een vrouw. Er zijn travestieten die zelfs zo mooi zijn als de mooiste vrouw. Maar ze hebben een eigenschap waarom  ze niet onder de benoeming   vrouw kan  gekatholiseerd worden.
Wanneer je het geheel ontkleed ook al zit het in de mooiste verpakking blijf je wel achter met de naakte waarheid.
Neemt niet weg de het misschien de mooiste verschijning van alle was.

Ronald, Movi en andere al bij stil gestaan dat de meeste klagers nu of ooit hebben mee gedaan aan de wedstijd en zich eigenlijk koud gepakt voelen.

En ja ik vind wat Rik en zijn maat hebben gebouwd een meesterwerk maar?
Ik ga er verder geen woorden meer aan vuil maken.

Erik.















gardevil

Ik denk dat de meerderheid WEL vond dat de creatie van Rik voldeed aan de criteria. Getuige zijn de 1ste plaats bij zowel jury als toeschouwers.
En je kan daar zoveel over zeveren als je wil maar het is een feit.

Moet hiervoor het reglement aangepast worden? Volgens mij niet voor mij was het zinvol treinverkeer en bovenal zeer creatief. Weer eens wat anders dan het zoveelste diorama, waar een (onzichtbaar) stuk aan geplakt wordt om toch maar 'zinvol' spoorverkeer te kunnen uitbeelden.

Is een diorama met hierop een mini (denk aan wat Gerolf ooit deed op ene bierkaartje) treinbaantje, een zinvolle  uitbeelding van treinverkeer? Voor mij wel en zou dus ook hier moeten kunnen.

Beetje out of the box denken wordt blijkbaar niet geapreccieerd.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Michiel

Ronald, vreemde reactie. Niemand ontkent de prestatie van Rik en Koen, en iedereen gunt ze van harte de overwinning, want verdiend. Dus dat staat niet ter discusie.

Vreemd ook dat je voorstellen ivm het regelement voor de volgende editie als "klagen" bestempeld. Rik en Koen vonden al van te voren dat het onduidelijk was of hun idee kon of niet. Proberen om deze onduidelijkheid op te lossen voor de volgerde editie, en eventueel de deur open te zetten voor meer vrijheid (= out-of-the-box  ;)), komt bij jou als "klagen" over? Wie klaagt hier over wie?  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)