reeks 55 in de reizigersdienst

Gestart door Arbeco, 16 juli 2006, 20:37:28 PM

Arbeco

Hallo spoorders,

Enkele jaren heeft de reeks 55 op het traject Antwerpen Centraal - Neerpelt met M2 rijtuigen gereden. Dit was volgens mij met rijtuigstammen voorzien van een stuurrijtuig. Wel weet ik dat de reeks 62 uitgerust was om met keertreinen te rijden, maar de reeks 55 volgens mij niet. Zijn er misschien toch enkele van de reeks uitgerust voor het rijden met zulke samenstellingen, of liet men de loc gewoon omlopen op de eindpunten? Wil het zommar 'ns weten, voor op de modelbaan...

Groeten Arbeco.
Old diesels never die...

TrainTechnology

Hoi Arbeco,

Voor zover ik weet kan/kon een 55 niet met keertreinen overweg.
De locs met gele livrei kunnen treinen trekken waarbij geen elektrische verwarming nodig is (zoals bijvoorbeeld M2-rijtuigen), de blauwe kunnen ook met elektrische verwarming overweg (bvb. M4).

Maar keertreinen? Neen. Zelfs voor de kortste passagierstrein in Belgi? - de schooltrein tussen Gouvy en Trois-Ponts, een 55 met ??n M2 - moest de loc omlopen in Trois-Ponts voor hij aan zijn terugrit kon beginnen.

Mattias

rixke rail

Enkele jaren ? Ik heb het even opgezocht : van begin januari tot 9 december 1991, werden 6 55'ers van Kinkempois naar Hasselt gemuteerd, in ruil voor 6 62'ers, om te proberen de vertragingen op de IR A'pen-C'aal - Neerpelt te verhelpen. Wegens motorproblemen bleef er op die ultieme datum slechts ??n in dienst en daarna kwamen de 62'ers terug.
Overigens is het juist dat alleen de reeksen 51, 60 en 62 trek-duwtreinen konden rijden, de 55'ers niet.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

mark7758

Kleine correctie.
De reeks 52/53/54 hebben ook met trek-duw gereden tussen Namur en Bertrix.
De Reeks 60 heeft trek-duw gereden tussen Maastricht en Luik.
En ik durf bijna met 1000% zekerheid te zeggen dat een reeks 55 ook trek-duw kan rijden. En ik heb er volgens mij ook foto;s van.
(Ergens in die 15000 dia's) Dus moet ik opzoeken.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

mark7758

De 5535 reed op 12-4-91 met stuurstand voorop Neerpelt binnen en vertrok met loc voorop.
Dus 55er heeft daadwerkelijk met stuurstand gereden.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Brossel

Hoi,

De loks van de reeks 55 reden vroeger vele reizigerstreinen in de regio Luik in trek-duw formatie, veelal met M1. Bijvoorbeeld voor de elektrificatie van de L44 Pepinster - Spa en de L125A Liege - Flemalle over Ougree en Seraing.

Het was dan ook mogelijk om in latere jaren enkele loks aan Hasselt af te staan voor de trekduwdiensten naar Neerpelt. Succesvol was het echter niet.

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

diesels

citaat:
Geplaatst door rixke rail
Overigens is het juist dat alleen de reeksen 51, 60 en 62 trek-duwtreinen konden rijden, de 55'ers niet.
Modelspoorse groeten,
Eric.



En die wijsheid komt van....?

Zoals Mark al zegt konden alle grote series lijndiesels met keertreinen rijden. Niet altijd met alle rijtuigen (sommige alleen met M1 of M2), maar toch. Volgens mij werkte het systeem via de conventionele multiple kabel: grote aanpassingen waren dus ook niet nodig. Een ander verhaal is dat niet elke locs in de normale dienst (veel) gebruikt zijn voor trekduwtreinen.

groeten Sicco

mark7758

Inderdaad. Je moet het zou zien.
Alle locomotieven die in dubbeltractie konden rijden konden eigenlijk dus met een stuurstand rijden.
Volgens mij was de 51er de enige die het niet kon.
De rest kon het wel volgens mij allemaal wel.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

FREMO e.V. - afd België

Mispoes! [:I]

De reeks 200 / 51 heeft wel in trekduw formatie gereden.

Lijn FCR ? LMG ? LCV bijvoorbeeld en dit met M2 rijtuigen en dus met een diesel Mbdx.

Mvg [^]
Herman

Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Tom

Schiet me niet dood als ik me vergis, maar volgens mij zijn het eerder de rijtuigen die een aanpassing moeten ondergaan om in trek-duwformatie te rijden en niet de locomotieven, en vandaar waarschijnlijk de verwaring.
Tom

Arbeco

Hoi,

Mannen, alvast hartelijk dank voor alle info! Dat van de reeks 51 wist ik dus echt niet, da's een verassing! Wat Tom hierboven zegt klopt ook wel, bij de M2 rijtuigen waren er gekleurde hoeken op de rijtuigen aangebracht welke geschikt waren voor keertreinen. Deze rijtuigen zijn volgens mij in tegenstelling tot de "gewone" exemplaren wel met stuurkabels uitgerust...

Spoorse groeten, Arbeco.
Old diesels never die...

rixke rail

citaat:
Geplaatst door diesels

citaat:
Geplaatst door rixke rail
Overigens is het juist dat alleen de reeksen 51, 60 en 62 trek-duwtreinen konden rijden, de 55'ers niet.
Modelspoorse groeten,
Eric.



En die wijsheid komt van....?

Zoals Mark al zegt konden alle grote series lijndiesels met keertreinen rijden. Niet altijd met alle rijtuigen (sommige alleen
met M1 of M2), maar toch. Volgens mij werkte het systeem via de conventionele multiple kabel: grote aanpassingen waren dus ook niet nodig. Een ander verhaal is dat niet elke locs in de normale dienst (veel) gebruikt zijn voor trekduwtreinen.

groeten Sicco



Ik heb dat ooit ergens gelezen ('k weet niet meer waar) en op een post-it geschreven, om op mijn  M1-sets te plakken.
Er was sprake van die drie loktypes, en niet van de 55'ers, noch de 59, 64, 52, 53 of 54.
Mocht dat wel zo zijn : I stand corrected !
Ik herinner mij echter geen foto gezien te hebben met deze laatste combinaties). Misschien kan iemand anders daarvan een foto vinden ?
De M4-stuurstandrijtuigen zijn alleen gechikt voor gebruik met electrische loks.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Arbeco

Hoi,

Mannen, alvast hartelijk dank voor alle info! Dat van de reeks 51 wist ik dus echt niet, da's een verassing! Wat Tom hierboven zegt klopt ook wel, bij de M2 rijtuigen waren er gekleurde hoeken op de rijtuigen aangebracht welke geschikt waren voor keertreinen. Deze rijtuigen zijn volgens mij in tegenstelling tot de "gewone" exemplaren wel met stuurkabels uitgerust...

Spoorse groeten, Arbeco.



Bij de M2's waren de stellen voor dieseltractie op de hoeken voorzien van een gele verticale lijn (het rijtuig dat tegen de loc moest was geel/rood gestreept.
Deze voor electrische tractie hadden een blauwe verticale lijn op de hoeken. (Moet ik dat aan de hand van foto's bewijzen ?)[;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.


http://photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Tom

Ik zou het wel graag eens zien, maar het moet niet.
Tom

rixke rail

Okee, no problemo, ik heb deze namiddag op het terras gezeten, wat oude Railfoto's doorgenomen. (Blad later opgegaan in SJ).
Daar vond je destijds wel wat mooie kiekjes in. Deze komt uit #10 (11 & 12/86)



"Er zit ook een blauwe in !" Ja hoor, de blauwe konden wel in dieselstellen, maar de gele niet in electrische stellen.
Gelieve ook even de tekst te lezen. Die geeft ook wat uitleg.

En nu terug on-topic :
Volgende foto (uit RF # 14 - 07 & 08/87) bewijst mijn [:o)][:I][B)][:0][:(][V][xx(] over de 55'ers in reizigersdienst. Gelieve ook hier de tekst te lezen.


 
Laat dus het executiepeleton maar komen !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN