kan je veel geld besparen ?

Gestart door dani, 07 oktober 2016, 09:48:36 AM

dani

dit is een kort topicje dat tot stand is gekomen omdat ik een simpel analoog LGB pendelbaantje wilde maken voor mijn LGB2001 (zie onder), maar kan in principe ook voor andere schalen gebruikt worden, dan wel met analoge DC sturing.   AC rijders en  Digitalisten vallen even uit de boot nu.

Ik was aan het zoeken naar een LGB  pendelmodule en vond deze dan ook via Google in de vorm van de LGB 10345.  Bij o.a. Conrad koop je die voor pakweg 120€ en deze zit dan ingebouwd in een "stootblok".  Dusdanig gaan er 2 draden naar dat stootblok en daarin zit al de rest om het baantje te sturen.   Het is in principe gebaseerd op timers en snelheidsvariabelen.

http://www.conrad.be/ce/nl/product/1311273/

Ik dacht "dat kan ik goedkoper"  en heb mijn eigen variant ontwikkeld, op basis van een  ATTiny85 microcontroller chip (8 pins), een  L298N dubbele H brug  (wordt maar de helft gebruikt), een 2 kleuren LED, 4 Reed contactjes en wat draadjes.    Het geheel kan ook worden ingebouwd in een gelijkaardige stootblok (van 7€).



De werking :
* wachttijd in station A is geprogrammeerd in de IC  (makkelijk te wijzigen)
* wachttijd in station B is geprogrammeerd in de IC  (makkelijk te wijzigen)
* optrekken en vertragen wordt geregeld door variabelen in de IC   (makkelijk te wijzigen)
* de sturing is PWM en gaat naar de eindtrap/H brug die 2A aan kan   (4 A  piek startstroom)
* de 4 reed buisjes worden tussen de rails geplaatst (hot glue)
* Een magneetje onderaan de trein schakelt de reed's
* Het geheel werkt op  8...24 Volt vaste gelijkspanning

Mijn variant heeft geen potmeters , toeters en bellen, maar werkt voor mijn behoefte behoorlijk.
Wanneer bij het inschakelen de trein niet op een "gekende" plaats staat, wordt deze eerst naar station A gestuurd en dan start de cyclus.

zo ziet het schakelingetje er uit...


En het doet gewoon het volgende :

Trein wacht in A tot zijn timer af loopt.  Vertrekt dan rustig en versnelt tot hij meldpunt 1 van station B passeert
Vertraagt dan en komt tot stop bij meldpunt 2 van station B
Dan wacht hij op de timer in B en de cyclus herhaalt zich richting Station A.

Ik gebruik maar 2 ingangen en 3 uitgangen op de microcontroller, omdat de beide Reed schakelaars in station A parallel op elkaar werken, alsook in B.
Schakelen gebeurt naar massa (met interne pull-up weerstanden in de chip)
Sturing van de motor is met 3 pinnen : 1 vooruit, 1 chteruit en 1 PWM (snelheid regeling).


De kostprijs van de onderdelen zit  (inclusief tweedehands stootblok van 4€)  rond de 10 a 15 €.  Dus al bij al een besparing van ruim 100€.
De  L298N module die ik kant en klaar bij "de pakchinees" koop heeft nog een bijkomend voordeel dat er een 5V regelaar (7805 met stabilisatie condensator) on board zit, dus ik heb geen aparte voeding nodig voor de microcontroller.

Deze gaat pendelen :-)

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Lap daar gaat de winst van die mannen  ;) ;) ;D 8) :))

Je doet het toch maar weer Dani  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

Citaat van: SuSke op 07 oktober 2016, 10:10:40 AM
Lap daar gaat de winst van die mannen  ;) ;) ;D 8) :))

Dat ze me een job aanbieden, ik zal het in overweging nemen :-) :-) :-)

Nee, serieus, hun product is stukken beter als het gaat om het door de eind gebruiker eenvoudig instelbare parameters.
Maar zelfs dat zou ik kunnen aanpassen met de nodige extra pins op de controller.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Knap Dani,

Je kan de schakeling ook volledig omdraaien. Namelijk, zet de pendelautomaat in de lok. Met één reed contact onder je lok en 4 magneten onder je spoor. De spanning op het spoor is nu constant. Het voordeel is dat je de verlichting van je lok (en wagons) continu kan laten branden.

Blijf ons verbazen Dani.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

#4
klopt Geert, en oorspronkelijk was dat ook de bedoeling, maar in de getoonde "lok" kan ik de schakeling niet kwijt...  de H brug is net iets te groot op dat printje.  Met losse componenten zou het waarschijnlijk wel lukken....  mooie uitdaging ...
Maar sowieso zou ik 2 reed contacten nodig hebben om te kunnen onderscheiden tussen station 1 en B.  (links/rechts onder de lok gemonteerd zoals ze bij Piko doen voor activatie van geluiden)

Anderzijds kan ik nu eigenlijk eender welke analoge lok gebruiken op dit spoortje, gewoon een magneetje er onder plakken.

Ik heb intussen de boel "gemonteerd" in de "hoop aarde" met mijn favoriete lijm/isolatiemiddel : "hot snot".   (warme lijm uit pistool)
Toch voor de zekerheid maar een 2A zekering voorzien en een 5,5mm stroomaansluiting gemonteerd.











De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Tof projectje !
... en het toont prima aan hoeveel je met microcontrollers kan voor weinig centjes ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Thanks. Ik zal er eens een filmpje moeten van maken :-)0
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.