Problemen met bistabiel relais en reedcontacten..

Gestart door peking, 04 oktober 2016, 21:00:23 PM

peking

Hallo,

Graag stel ik de vraag aan jullie voor de volgende problemen, ik wil met 1 reedcontact een bistabiel optrekken als de trein met magneet passeert om op het doodlopend spoor spanning te zetten want op dat doodlopend spoor is een sectie om terug te vertrekken in de andere richting met een klein grondsignaal, dat werkt allemaal geen probleem , maar nu komt het daarna als die trein op dat doodlopend spoor is zou hij door middel van een 2e reed kontact die bistabiel relais moeten doen afvallen zodat deze stopt, en dat werkt dus niet en dan heb ik gelezen dat deze bistabiel enkel maar kan afvallen door om te polariseren , nog zo'n probleem om dit te kunnen maken,dus de vraag wie kan er mij helpen voor dit te verwezenlijken. Heb al van alles geprobeerd maar kan het niet oplossen.
Dank U mannen,
Groeten,
marc

eve

Je beschrijft de werking met een monostabiel relais : optrekken, afvallen...
Een bistabiel relais blijft in een toestand staan ook als hij stroomloos wordt.

De oplossing voor uw probleem ligt hier : https://www.circuitsonline.net/forum/view/128572

Erik

PeterC

Groetjes, Peter


Klaas Zondervan


dani

als je een beetje handig bent met soldeerbout, en je een klein beetje kan programmeren, kan je dit ook met microcontrollers doen.
Ik denk bvb aan een ATTiny85  (maar er is ongetwijfeld ook een equivalent in de PIC reeks).

Het is voor een toepassing als deze misschien "overkill", maar het kan wel. (je het 5 I/O contacten beschikbaar)
1 contact  schakelt "in", het ander "uit".
Je kan zelfs nog met een LEDje er bij aangeven of het aan of uit staat... of er een sein mee besturen. (rood/groen)

Om een idee te geven, zo een programma in C++  (Arduino - ATT85) is heel simpel.

==========================================================================
void setup()
{pinMode(0,INPUT_PULLUP);      //  reed contact  "aan"  // we schakelen naar massa
pinMode(1,INPUT_PULLUP);      //  reed contact  "uit"  // we schakelen naar massa
pinMode(2,OUTPUT);            //  relais  (monostabiel)
pinMode(3,OUTPUT);            //  sein rood
pinMode(4,OUTPUT);            //  sein groen
}

void loop()
{if (digitalRead(0)==LOW)       
   {digitalWrite(2,HIGH);   // relais aan
    digitalWrite(3,LOW);    // sein rood uit
    digitalWrite(4,HIGH);   // sein groen aan
    delay(1000);             // even wachten om contactdender uit te sluiten
   }
if (digitalRead(1)==LOW)       
   {digitalWrite(2,LOW);   // relais uit
    digitalWrite(3,HIGH);    // sein rood aan
    digitalWrite(4,LOW);   // sein groen uit
    delay(1000);             // even wachten om contactdender uit te sluiten
   }
}

=========================================================================

Meer is dat dus niet !!!

... en je kan uitbreiden door EEPROM geheugen te gebruiken om de laatste stand te onthouden ook als de stroom af valt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

peking

Ok vriendelijk bedankt en ik blijf toch bij het analoge hoor mensen,want dat daar met dat programeren en arduino,sorry dat is niks voor mij het is al moeilijk genoeg dus ik ga dit weekend eens testen en die schakelaars vervangen door reedcontacten , daar dit hetzelfde is als een schakelaar maar magnetisch aangetrokken wordt.
Ik ben al iets verder geraakt.
Tot later.
MARC

Havoc

Er zijn 3 soorten bistabiele relais:
- heeft 1 spoel en als je die schakelt naar 1 positie als je + en - aanlegt en naar de andere positie als je - en + aanlegt (ompoolt)
- heeft 2 spoelen (meestal 3 pinnen, 1 pin is gemeenschappelijk) die schakelt naar positie 1 als je pin 1 en 2 spanning geeft en naar positie 2 als je pin 2 en 3 spanning geeft
- heeft 1 spoel en schakelt van positie telkens als je een puls op de spoel zet (komt het minste voor)

Je moet dus eerst uitzoeken wel soort relais je hebt. Dus net zoals Klaas hierboven is mijn vraag: welk merk en type heb je, dan kunnen we je waarschijnlijk wel helpen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

Geen probleem hoor ik wou enkel aangeven dat die "dingen" heus niet zo moeilijk zijn als sommige mensen wel denken !   Ik snap dat je bij analoog wil blijven, en ik haalde trouwens zelf ook al aan dat het overkill was.

Ik denk dat je met de schema's van hierboven al aan de slag zou kunnen.   Er zijn trouwens ook reed contacten die NC toestand hebben (dus normaal gesloten en die open gaan als je er de magneet bij houdt.).   Ik heb er trouwens zelf een paar dagen geleden nog besteld met NO:NC  dus met een wisselcontact.  Via eBay  bij "de chinees" voor heel weinig geld.  10 stuks voor 2€60.

http://www.benl.ebay.be/itm/162157948022?_trksid=p2057872.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Daarmee kan je een "verbreekcontact" maken  dat je (monostabiel) relais afschakelt.   Zo kan je het schema van Erik (reaktie #1)  opbouwen zonder probleem.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Havoc op 05 oktober 2016, 22:15:51 PM
Er zijn 3 soorten bistabiele relais:
- heeft 1 spoel en als je die schakelt naar 1 positie als je + en - aanlegt en naar de andere positie als je - en + aanlegt (ompoolt)
Je moet dus eerst uitzoeken wel soort relais je hebt. Dus net zoals Klaas hierboven is mijn vraag: welk merk en type heb je, dan kunnen we je waarschijnlijk wel helpen.

even hier op doorboren... als je dit type relais hebt dat je moet "ompolen" dan is een hele simpele  H brug schakeling  (4 transistoren en enkele diodes) voldoende.   1 reed contact schakelt dan de brug +/-   en de andere schakelt ze -/+.
Dus dan heb je 2xPNP, 2xNPN en 8 1N4148 diodes nodig plus enkele weerstandjes.

deze meneer heeft dat netjes uitgelegd :
https://loosen.home.xs4all.nl/elektronica/H%20brug.png



Of je kan het met een IC doen , de L293N  is een DUBBELE  H brug dus daarmee kan je 2 van die relais aansturen met 4 Reeds.   Of gewoon de helft gebruiken voor 1 relais.   Het IC'tje zelf kost weinig en werkt heel simpel :  spanning er op, 2 ingangen (de REEDs) en 2 draden naar je spoel...    als je hier interesse in hebt kan ik je makkelijk verder helpen :

http://www.datasheetdir.com/L293N+Motor-Controller-Drivers


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Nog maar eens de vraag aan Marc: vertel nou eens wat het merk en type van dat relais is.

dani

ja, dat zou een hele hulp zijn....   op basis van eerste post van hemzelf vermoed ik eentje van het "ompool" type, maar dat is speculatie.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

peking

Ok bedankt jongens en eerst en vooral aan die mensen die het type en merk vragen van de relais ,wel dat is een SIEMENS bie stabiel met 1 spoel en 2 wissel kontakten dus te zeggen dat ik zou mijn positief en negatief kan door trekken naar mijn ander spoor.
Nu de spoel van de relais is 5 Volt DC en ik kan max 1 Amp doorlaten.
Bij het aantrekken van de spoel laat ik de 2 wissel kontakten tezamen tijd aan trekken.
Ok ik ga nu dit weekend eens testen met jullie schema's
groeten,
Marc

peking

Aan Dani,

Bedankt en ik heb dat schema afgeprint, maar .... je zet daarboven dat schema een website van loozen of zoiets en dat die meneer goed uitlegt wel ik ben daar naar toe gegaan en krijg terug dat schema maar geen verdere uitleg.
Twee is ge zegt daar van die ic met dubbele H brug wel ja dat intereseert me want het is niet 1 doodlopend spoor dat ik moet schakelen en uitschakelen , het zijn der zo ongeveer 16 sporen. Nu veronderstel ik Dani op dat schema staan er 2 schakelaars en die kan ik dan vervangen meet reedcontacten ?
Nu heb ik ook bericht gekregen van Duitsland waar ik die relais gekocht heb en daar zeggen ze me dus als ik die relais wil laten afvallen of terug in de vorige stand laat komen , moet ik dus die spoel telkens ompolen.
Dus veronderstel dat ik met die schakeling dat ge hier tekent dat ik daarmee die relais kan ompolen.
Ok ik wacht dan op verdere help en antwoord.
Groeten,
Marc

peking

Hallo Dani ,

Ge zegt me daar dat ik dit kan doen met reeds met 2 kontakten anderzijds zoals ge me naar een site van die chinees stuurt , ja die heb ik die reeds en die heb ik bij de Gotron in Aalst gekocht en die heb ik per stuk 1 euro betaalt en als ik ze per 10 of zoiets koop dan heb ik ze nog goedkoper.
Dus als ge moest een schema daarvan hebben om dat met die relais aan te sluiten , zou ook al helpen.
Dank en geoten,
Marc

peking

Voor iedereen die het juiste relais wil : Relais Siemens V23079 - C1101 - B201 5V/357u BISTABIEL EN 2 WISSEL