Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

scanner voor tijdschriften?

Gestart door Havoc, 02 oktober 2016, 12:19:05 PM

Havoc

Ik zit met een hoop tijdschriften die veel plek innemen en maar zelden bekeken worden. Nu dacht ik om die allemaal in te scannen en pdf's van te maken. Heb wel een flatbed scanner maar dat vraagt gewoon veel te veel tijd. Dus dacht ik de rug uit die tijdschriften te snijden en dan de losse bladen in zo'n automatische scanner te stoppen.

Heeft er iemand ervaring hiermee? Ik lees vooral goeie dingen over de Canon scanners. Geen probleem om een aparte pc hiervoor te voorzien.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Mijn scanner-printer (HP Officejet 6700 Premium) kan meerdere pagina's recto-verso aan, maar geen idee hoeveel in één keer ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

hier ook, een HP officeJet waar je een pakje papier kan in "dumpen" ...  Natuurlijk geen 500 pagina's .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SirGresley

Ik heb een paar jaar geleden ook uit de MSM en Spoorwegjournaal de, voor mij, interessantste artikels gescand.
Ik heb steeds Canon gebruikt en zij hebben een goed programma waar het kunt kiezen naar welk formaat ge het wilt overzetten.
Als ge de rug kapotsnijdt, kunt ge ze niet meer verkopen! Dan moet ge wel de bladzijden platplooien, geniet (met nietjes) gaat nog goed maar gelijmd is moeilijker.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

PeterC

Johan,
Ik had net hetzelfde probleem en heb mij een Canon DR-F120 aangeschaft.
Al mijn tijdschriften en boeken de rug afgesneden en gedigitaliseerd.  Nadien de losse bladen in de papiercontainer.
Eén raad voor de veiligheid (spreek uit ervaring): zet een stevige stalen lat met klemmen vast op je boek/tijdschrift en hou de lat niet met je handen vast.  Zo'n Stanley mes kan mooie stukjes van je vingers afsnijden  :(
Groetjes, Peter


Havoc

Heb wat schrik van die all-in-one machines. Mijn ervaring met HP printers is als het geel op is dat ze geen zwart meer willen printen. Als dat ook zo is dat ze dan niet willen scannen... Alle gekheid op een stokje, dat is een beetje mijn angst maar eerder de sheet-feeder. Zo'n tijdschriften zijn vaak aan de dunne kant papier, of de oudere eerder dikker/grof vergeeld papier. Ook zijn er nog hopen kopies van (oude) boeken en artikels. Maar vooral de prijs is niet zoveel verschillend van zo'n documentscanner als je een sheet-feeder en dubbelzijdig scannen wil, en dat wil ik.

De rug stuksnijden is geen probleem, dit zijn oudere tijdschriften waar niet echt een markt voor is. En het zijn niet van die met foto's die over verschillende pagina's lopen. Kan ook veilig, op het werk staat zo'n grote papierschaar waar je 5cm onder kan steken. Boeken ga ik niet doen, dat is heiligschennis.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Citaat van: Havoc op 03 oktober 2016, 21:41:02 PM
...Boeken ga ik niet doen, dat is heiligschennis...

Plaatsgebrek heeft me aangezet tot die heiligschennis...  Drie boekenkasten zijn herleid tot een boekenkoffer...

[edit] Die Canon documentscanner neemt alles van vrij dik (met een beetje hulp) tot heel dun.  Eerst de bladeren wat 'luchten' zodat ze los komen te zitten en dan in de sheetfeeder.
Groetjes, Peter


philippe_007

En al eens geïnformeerd bij een professioneel kopiecenter wat het kost om een tijdschrift te scannen... Mss ben je goedkoper af om het te laten doen dan zelf te doen. En dan spreek ik nog niet over de tijd dat je gaat uitsparen.

PeterC

Citaat van: philippe_007 op 03 oktober 2016, 22:37:52 PM
En dan spreek ik nog niet over de tijd dat je gaat uitsparen.
Heel veel tijd!
Groetjes, Peter


Havoc

Citaat van: philippe_007 op 03 oktober 2016, 22:37:52 PM
En al eens geïnformeerd bij een professioneel kopiecenter wat het kost om een tijdschrift te scannen... Mss ben je goedkoper af om het te laten doen dan zelf te doen. En dan spreek ik nog niet over de tijd dat je gaat uitsparen.

Nog niet aan gedacht... Heb dat vroeger met plannen laten doen (een A0 scanner heb ik niet direct in huis) en goedkoop was dat toch niet. Maar je kan in het copycenter inderdaad ook scannen op de kopieermachine naar een usb. Als ze direct dubbelzijdig en dan naar 1 document kunnen scannen is dat misschien een alternatief. Ik ga daar eens binnenwippen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Citaat van: Havoc op 04 oktober 2016, 18:15:22 PM
...Als ze direct dubbelzijdig en dan naar 1 document kunnen scannen is dat misschien een alternatief...

Enkel op een kleuren kopiëermachine!  En die zijn iets duurder...
Groetjes, Peter


OlivierV

Citaat van: PeterC op 03 oktober 2016, 17:00:30 PM
Johan,
Ik had net hetzelfde probleem en heb mij een Canon DR-F120 aangeschaft.
Al mijn tijdschriften en boeken de rug afgesneden en gedigitaliseerd.  Nadien de losse bladen in de papiercontainer.
Eén raad voor de veiligheid (spreek uit ervaring): zet een stevige stalen lat met klemmen vast op je boek/tijdschrift en hou de lat niet met je handen vast.  Zo'n Stanley mes kan mooie stukjes van je vingers afsnijden  :(
Of de losse bladen weggeven kan ook natuurlijk. Waarvoor je nog altijd bedankt bent Peter. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan