Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

vraag ivm bovenleiding.

Gestart door modeltreinbart, 20 september 2016, 17:42:38 PM

modeltreinbart

Weet er iemand van jullie wat de afmetingen zijn van de bovenleiding van sommerfeld voor 3 sporen?
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

TBCédric

Wat dacht je van Zelfbouw Bart, al dan niet met onderdelen van Sommerfeldt?
Erwin heeft bij Mol Cargo een mooi resultaat geboekt.   ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Ben

Bart,

Als je Sommerfeldt 585 bedoelt dan is de spanwijdte 205mm.



Gr, Ben.

modeltreinbart

Ja als de spanwijdte 205 mm is ben ik verplichting voor zelfbouw toch voor onder de overkapping. Voor het resterende kan ik nog zien . En wat is de hoogte ik bedoel dan van bodem tot rijdraad ? Of bijft deze het zefde als de enkele masten?
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Snobby Crash

Bart die zou in principe hetzelfde moeten zijn als bij enkele masten hè !

Geert

modeltreinbart

Dan ga ik morgen verder zoeken naar mijn masten. Want ik moet vertrekken naar mijn werk.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

evan

Citaat van: modeltreinbart op 20 september 2016, 18:18:20 PM
En wat is de hoogte ik bedoel dan van bodem tot rijdraad ? Of bijft deze het zefde als de enkele masten?


Rail tot rijdraad in HO is 6,1 cm

Vaak zijn in grotere moderne stations de bovenleidingconstructies en draagconstructies geintergreerd in de constructie van de perronoverkapping.

Groetjes,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

modeltreinbart

Mits ik een speciale overkapping ga maken kan ik nog opteren om speciale masten te creëren. Maar kan dan altijd eerst nog een kijkje nemen in moderne stations. Om een voorbeeld te hebben.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

doomslu

Citaat van: modeltreinbart op 20 september 2016, 20:55:36 PM
Mits ik een speciale overkapping ga maken kan ik nog opteren om speciale masten te creëren. Maar kan dan altijd eerst nog een kijkje nemen in moderne stations. Om een voorbeeld te hebben.
Ge moest al onderweg zijn...  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

modeltreinbart

Er moet ook nog gewerkt worden hé Luc.   ;)
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

modeltreinbart

Zit in het centraal station in Antwerpen. Daar merk ik op dat het niet de gewone dragers zijn , Ik merk op dat het 2 verticale 1 horizontale is en naar gelang of de drager links of rechts is de éne aan een buis zit en de andere in de muur tezij het spoor ver genoeg is van de muur zoals de middelstë . Sorry voor de tekens op de letters maar blijkbaar gaat er soms iets mis met mijn telefoon.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

loebaske


Wat Evan opmerk is heel belangrijk, als je 6mm kurk voorziet onder je rails dan komt de Sommerfeldt draad houders te laag, er zit niets anders op dan je masten op een voetje van 6mm te plaatsen...

modeltreinbart

Tenzij je ze aan het plafond bevestigd en als je dan kurk legt moet je het inkorten.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Klaas Zondervan

Voor de hoogte van de rijdraad kan je beter even in de NEM201 kijken:http://www.morop.eu/de/normes/nem201_d.pdf
Hoogte mag variëren van 60 tot 73 mm.

evan

Bart,  antwerpen centraal heeft speciaal ontworpen constructies die niet standaard zijn.  Ze vormen dus een goede inspiratie vootr je modern project. 

De hoogte tot de rijdraad vanop de rail is dus ( omgerekend ). 6 tot 6,4 cm voor stations.  Morop geeft idd 73 op maar dat is veel te hoog.

De afstand tot de ophanging is nog ns een 2 cm erbij.  Dus de draagbalken of profielen hangen 8 a 8,5 cm boven de rail.  Succes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.