Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Workshop landschapsbouw MSVD

Gestart door Michael, 18 september 2016, 15:50:14 PM

BC911

Citaat van: oebr op 08 februari 2017, 22:13:57 PM
Ook eens naar de winkel moeten gaan om een tube alabastine of polyfilla; heb jij dat ook gebruikt voor je betonplateau ?

Nee, ik heb het toen met klei van de Action gedaan  ;). Ik moet wel zeggen dat het een heel gedoe was om het een beetje goed te krijgen en dat je verwerkingstijd toch wel heel beperkt is ...





Zou het niet mogelijk zijn om dit met Sculptamold te doen? Of zijn het echt grote aaneengesloten vlakken? Misschien lukt het dan nog als je aan de zijkanten een randje legt waarover je met een pc-buisje het geheel mooi vlak kan rollen ... ?
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

oebr

#31
Toch mooi gedaan hoor Bert. nu ik de foto's wat groter zie ben ik nog meer onder de indruk.

Ja Evan had ook al gesuggereerd om een bekisting te voorzien, maar wel te vullen met one time Alabastine.
Blijkt dat dat hier Polyfilla heet. Een experimentje waard denk ik.
Heb ondertussen ook de juiste lampen al zien arriveren om boven de poorten te plaatsen, uitstellen wordt steeds moeilijker ;-)

Ik zal het plan eens posten een van dezer, kan je zien wat ik juist qua plateau in gedachten heb.

https://ssl.panoramio.com/photo/5954603  rechtsonder zie je het voorbeeld 1/1.  Hier is het wel een loods met 6 sporen, in model werden het er maar 4 en dat neemt toch ook al 50 op 100 cm in beslag... 
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

SuSke

Mooie laadkaai Bert.

Dat spul van de actionis inderdaad geodkoper dan die DAS klei, maar het is en blijft een vrij bewerkelijk materiaal.
Heb je de klei vooraf voldoende gekneed en een beetje water bijgevoegd?
Zo hebben wij het op Vaerwegh Dok ook gedaan. En inderdaad kleine oppervlakken gelijk doen.

Polyfilla of alabastine op die oppervlakte geeft gegarandeerd scheuren en barsten , tenzij je ook weer die met de microvezels gaat nemen maar die is ook minder evident te bewerken.

Nu de realiteit of de schaal 1/1:
Normaal worden de platen in één keer doorgestort tussen de uitzettingsvoegenmaar 's anderdaags, tijdens het optreden van de betonkrimp, ingezaagd in vakken van max 12m vierkant. Een uitzettingsvoeg wordt normaliter elke 60m voorzien en is dus iets breder dan de gezaagde voeg.

Voor jou oppervlak zouden het dus alleen maar gezaagde voegen zijn, maar ook een enkele in de langsrichting.
Wat ik wel opmerk is dat je (nog) geen afwateringsgeul of roosters in de vloer hebt voorzien.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

oebr

heb je die klei dan makkelijk kunnen gladstrijken Frans ?
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

evan

Goede middag,

De one time van Red Devil of equivalent schuimvulmiddel ban Polyfilla of perfax scheurt niet.  Nadien kan je met een stanleymes en lineaal de voegen snijden die Suske aangeeft. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

oebr

#35
bedankt Evan,

Red Devil... kan niet slecht zijn...
8)

morgen eens naar de dhz !

Nog eens bedankt trouwens voor de puike workshop afgelopen weekend.
Had al veel info verzameld over modelwater, maar je combimethode met sculptamold én lak
is toch wel ultiem vind ik.
En het was heel tof om ook de struiken en bomen in het echt te zien groeien.
Zeeschuimboompjes had ik wel al vaak gekweekt, maar met de grasmaster bleef het planten beperkt tot wat veengras...




On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

SuSke

Toch wel, maar het is arbeiden  ;)

We hebben er het polijst-principe op gebruikt bij het afwerken.
Water sproeien op het werkvlak en met een plamuurmes de zaak rechttrekken.

20150122_220051 by Frans Peeters, on Flickr

Daarna schuren, schuren en nog eens schuren.

Met als resultaat, na schildering en verwering:

20140530_002024 by Frans Peeters, on Flickr

20140530_002101 by Frans Peeters, on Flickr

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

loebaske

Met goede modelbouw gaat het niet altijd snel, toch niet als je de lat hoog legt...
Dat is ook het super resultaat wat Frans hier laat zien.