Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Roco Stoomlok 43207

Gestart door Cozzy, 17 september 2016, 21:21:17 PM

Cozzy

Beste allemaal,

Op de website van traintamarre.tassignon.be kwam ik onderstaande stoomlok in model tegen:


Het model vind ik interessant maar kan er geen informatie over terugvinden van het 1/1 exemplaar...
Was dit een lok die goederendiensten reed of passagiers of gemengde diensten?
Is het Roco model een min of meer getrouwe weergave of is het een compromismodel?

Zoals je kan zien heb ik veel vragen en momenteel weinig antwoorden  ;)
Dus bij deze een warme oproep aan eenieder die mij wat op weg kan helpen met de achtergrond van dit model... ::)

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Michiel

#1
Ik dacht dat België na WOII een paar (2?) G12 machines in dienst had genomen (oorlogsbuit) als type 34. Ze werden echter vrijwel meteen (na een jaar of zo) opzij gezet. Ze deden een paar jaar dienst als verwarmingsinstallatie in Mechelen. Tijdens z'n ene dienstjaar trok ze soms werktreinen, geen goederen- of personentreinen.

Ik had het ooit eens opgezocht (hopende op een G12 in Brussel-Noord anno 1920) maar het was na de "verkeerde" oorlog dat ze in Belgische dienst kwamen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI

De twee machines hebben van eind 44 tot 46 als type 34 gereden. In 1946 werden ze naar type 83 hernummerd.

Dit waren geen kriegslokomotieven. De zwarte wielen lijken me onwaarschijnlijk. Enkel de Luxemburgse en Franse G12 lokomotieven hadden zwarte wielen. En die zou de nmbs volgens mij niet aangeslagen hebben en gebruikt tot in 1950.

Acfi.

guy holbrecht

#3
In principe is het een goederenlocomotief (vandaar de G bij G12, G staat voor Goederen)
Er zijn na WOII slecht twee exemplaren van dit type op het Belgische net achtergebleven. Deze weden aanvankelijk genummerd als 3400 en 3401, later 83.001 en 83.002. De 3401, onderwerp van uw vraag, werd bij Krupp gebouwd in 1920 en ondergebracht bij de eisenbahndirection Elberfeldt als nr 5631, later 58 199 (1925). Was eerst in dienst bij stelplaats Antwerpen- Dam onder nummer 3401 en vanaf september 1945 in Schaarbeek. Daar werd deze loc vooral gebruikt voor de tractie van werktreinen. Begin 1946 werd de 3401 samen met de 3400 in de Centrale Werkplaats van Mechelen als vaste stoomgenerator gebruikt tot 1949. Dan werden ze uit de geschriften geschrapt. Van de uiteindelijke sloop vond ik geen gegevens.
Groeten,
Guy

Gerolf

Guy heeft de prima uitleg al gegeven
Ik heb zelf - lang geleden - zo'n BR38 gekocht en toen naar "Belgisch" herschilderd, om daarna te lezen dat hij nooit in flessengroen heeft gereden  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cozzy

Michiel, Steven, Guy en Gerolf dank voor jullie reacties!
@ Guy : wikipedia verbleekt bij wat jij als informatie tevoorschijn tovert, super!  :)

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

guy holbrecht

Niks wikipedia, enkel 'vapeur en Belgique', het onovertroffen werk van Phil Dambly, jammer genoeg enkel in het Frans. De Nederlandse vertaling is nooit uitgegeven geraakt (hoewel ze blijkbaar uitgeefklaar was)

Groeten,
Guy

loebaske


Wikipedia is maar een verzameling wat iemand kweet wil...
Echte info is soms ver te zoeken.

Peter

CiteerDit waren geen kriegslokomotieven. De zwarte wielen lijken me onwaarschijnlijk
Betwijfel dit ook te sterkste dat ze zo kort na de oorlog zich de moeite zouden getroost hebben hier in Belgie om die wielen te schilderen.
Volgens mij waren die gewoon rood, maar zoals bij zoveel stoomloks, zelfs in tijdperk III was dat rood gewoon zo vervuild dat het bijna zwart leek.
Met vriendelijke groeten
Peter

guy holbrecht

Toch nog enkele gegevens gevonden over deze locomotief (18e register van de locomotieven van de NMBS, J. Vandenberghen):
- buiten dienst in de lente van 1946
- koud verstuurd half juni 1946 naar de CW Mechelen om als 2e stoomgenerator in dienst te worden gesteld.
- tot lente 1949 in dienst als stoomgenerator, daarna, wegens slechte staat van het raam(chassis) ontmanteld samen met de 3400.
- beide locs gedemonteerd op wagens geladen en teruggegeven aan de DB via Montzen en Aachen-West (J Vandenberghen noemt twee data voor teruggaven, nl 26 juni 1950(de 3401) en 27 juni 1950(de 3400). In het boek staat wel een datumfout want er wordt bij één van de locs 1960 vermeld i.p.v. 1950

Groeten,
Guy